FANtv-nl-logo-mobile

verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank

Lees meer
02 jan 2008 17:07 #11 door Ton-Wegman
Beantwoord door Ton-Wegman in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
In elk werkstuk dat ik maak zit in ieder geval een half uur "arbeid" van de vlak- en vandikte bank in

Ik doe het voor de hobby en ik koop zelf geen hout, maar haal overal en nergens ruw pak- en sloophout vandaan. In dat geval is een vlak- en vandiktebank onmisbaar. En omdat ik geen net en geschaaft hout hoef te kopen, is dit mijn enige machine die zichzelf noemenswaardig terugverdient ( over een jaar of 5 )

Latjes schaven doe ik niet, ik duw er een plank van 200 bij 20 bij 2 cm in en schaaf en vlak hem binnen notime tot een nette, vlakke en haakse plank van 200 bij 20 bij 1,5 cm en zaag hem dan in tientallen latjes van 50 bij 5 bij anderhalf. Is goedkoper en economis(ch??)er.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Ralan
  • Onderwerp Auteur
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
02 jan 2008 17:27 #12 door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
oke dan volgens mij is het een goede afweging als je veel ruw hout gebruikt maar anders kan ik me nog geen echte voordelen van er inzien maar misschien zie ik belangrijke dingen over het hoofd

Lees meer
02 jan 2008 22:19 #13 door Geoffrey
Beantwoord door Geoffrey in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank

Manus van Alles schreef : Die spaanopvanger gebruik ik niet eens. Ik heb één van die dingen die de spaanopvang moeten ophangen aan het werkvlak er gewoon afgeschroeft en die los in dat beveiligingskastje geduwd. Mischien niet de juiste manier, maar nu hoef je tenmisten niet de hele tijd de geleider op en af te bouwen.

ik heb toch niet voor niets die krullezuiger in elkaar geknutselt .

Lees meer
03 jan 2008 17:59 #14 door Ton-Wegman
Beantwoord door Ton-Wegman in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank

Hansalmere schreef : oke dan volgens mij is het een goede afweging als je veel ruw hout gebruikt maar anders kan ik me nog geen echte voordelen van er inzien maar misschien zie ik belangrijke dingen over het hoofd

Kijk, als je altijd gewend bent de maten en afmetingen van je ontwerpen aan te passen naar de diktes en afmetingen van het hout dat gewoon bij de houthandel verkrijgbaar is, dan heb je geen vlakenvandiktebank nodig.
het voordeel is natuurlijk dat je met zo'n machine niet afhankelijk bent van de houthandel wat afmetingen betreft.

Zoals je eigenlijk ook al zegt moet je een afweging maken. Let wel: als je eenmaal in het bezit bent van de machine, vind je er ook meer werk en functies voor dan je vooraf gedacht had.

Lees meer
15 jan 2008 18:11 #15 door babygooke
Beantwoord door babygooke in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
Die machines zijn onmisbaar voor het massiefhout bewerken (voor multiplex, mdf en meubelplaat is de vlakbank weinig nuttig)in mate van ontwerp vrijheid, maar zonder te weten hoe ze überhaubt werken en het verschil kennen, lijkt me de aanschaaf erg overbodig.

als je niet meer weet: altijd 5

Lees meer
15 jan 2008 20:10 #16 door Geoffrey
Beantwoord door Geoffrey in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
als je net als ik veel eiken klein meubelen maakt , meestal van afgedankte salontafels , is zo'n ding onmisbaar.

• Ralan
  • Onderwerp Auteur
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16 jan 2008 05:26 #17 door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
maar dan is het ook zinvol. maar dat heb ik zelden dus, zoals nu maak ik een papierkast en die maak ik van hechthout.

Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden