FANtv-nl-logo-mobile

plinten zagen

• mrbert
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Lees meer
31 jan 2008 13:21 #1 door mrbert
plinten zagen werd gestart door mrbert
Ik heb hier verschillende berichten gelezen over cirkelzagen, verstekbakken, handzagen etc. Maar kom er niet helemaal uit.

Het liefst koop ik een kap- en verstekzaag (Bosch PCM10T oid). Maar volgens mij is deze niet toereikend voor wat ik wil doen.

Ik ga zelf plinten leggen in mijn huis, maar deze plinten zijn 2,5cm dik en 12cm hoog. Om dit te kunnen zagen moet de zaag dus gekanteld kunnen worden en het hout langs de zaag gehaald kunnen worden (volgens mij). Een kapzaag zal die 12cm niet redden.
Dan zal ik dus uitkomen bij bv de. bosch PCM8S.

Een losse cirkelzaag is mij afgeraden, met als reden dat het lastig is om exact te zagen daarmee. Ik ben nl. totaal geen superklusser, en hou het dus liefst zo eenvoudig mogelijk.

Met de hand zagen lijkt me helemaal lastig, maar misschien met een goede verstekbak is het goed te doen.

Mijn probleem is dus eigenlijk dat ik graag die Bosch PCM8S zou kopen, ware het niet dat ik 350 euro een te groot bedrag vind voor een zaag die ik zelden zal gaan gebruiken (na deze klus dus). Zelf zat ik te denken aan een 150/200 euro hiervoor. Weet iemand een soortgelijke zaag die ook goed is voor minder geld? Of is er een andere oplossing waar ik niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31 jan 2008 13:44 #2 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic plinten zagen
Wat dacht je van een zaagtafeltje? Zeg maar zo'n cirkelzaag ondersteboven in een tafeltje. Kan je de graden ook nog instellen

Bijvoorbeeld hier .Ron3212008-01-31 18:13:35

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

Lees meer
31 jan 2008 13:58 #3 door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic plinten zagen
volgens mij kan je net zo goed een zaag te huren bij Boels kijk eens
hier even

Lees meer
31 jan 2008 14:03 #4 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic plinten zagen
Met die verstelbare afkortzaag moet het volgens mij prima lukken. Hou je nog geld over voor een nieuw stukkie hout, voor als je misgezaagd hebt cobra2008-01-31 17:03:48

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

• mrbert
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Lees meer
31 jan 2008 14:03 #5 door mrbert
Beantwoord door mrbert in topic plinten zagen
Bedankt voor de tip, ware het niet dat ik weinig tijd heb. En de klus dus over enkele weken uit zal strekken. Waardoor huren een dure gelegenheid wordt.

Lees meer
31 jan 2008 15:09 #6 door playa
Beantwoord door playa in topic plinten zagen
Dat is onzin.
Je kunt van te voren alle plinten neerleggen.
Inwendige hoeken moet je niet verstekken.
Je kort de plinten ongeveer op lengte en legt ze langs de kanten neer.
Zet er op waar de verstekken aan moeten komen. Even een schuine lijn met een potlood, zodat je het verstek er straks niet verkeerd aan zaagt.
Dan huur je op een zaterdagmorgen een zaag, zaagt alle verstekken achter elkaar en zaterdagmiddag breng je de zaag weer terug.
De inwendige hoeken zaag je later maar precies op maat.

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

• mrbert
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Lees meer
31 jan 2008 16:42 #7 door mrbert
beste Kees,
Allereerst bedankt voor je reactie. Maar even voor alle duidelijkheid. Jij bepaald niet wat onzin is, want je hebt geen zicht in mijn agenda en/of de grootte van mijn woning.

• johanL
  • Bezoeker
  • Bezoeker
31 jan 2008 18:08 #8 door johanL
Beantwoord door johanL in topic plinten zagen
Hallo
Hier is de oplossing. Koop een goede handzaag,en maak even een verstekbak,en je plinten komen er goedkoop en netjes op. Sucses JohanL

Lees meer
01 feb 2008 16:16 #9 door gianluca
Beantwoord door gianluca in topic plinten zagen
Het blijft het mooiste en makkelijkste om dit soort klussen met een verstek cirkelzaag te doen. Hoeken in kamers zijn nooit exact 90%. Verstekbakken zijn alleen maar 45 en 90 graden.
Ik heb zelf een dewalt DW 708 verstek cirkelzaag en die kan dunne planken (in dit geval plinten) tot 14 cm zagen (recht op staande).
Volgens mij kunnen de genoemde bosch verstek cirkel zagen bij lange na niet 12 cm zagen.
Maar ja, die zaag van mij is nog veel duurder dan die 350 euro. Ik heb er echter geen spijt van. Het ding zaagt superieur.

• mrbert
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Lees meer
01 feb 2008 16:38 #10 door mrbert
Hi Peeter,
Precies, dit is ook bij ons het geval. We hebben een huis van meer dan 100 jaar oud, dus rechte hoeken hebben we haast niet. Ook zitten er een hoop flauwe hoeken (130 graden). Daarom zag ik een verstekbak al niet zitten.
Ik zoek dus ook een cirkelzaag waarbij je ze maar het hout langs een gekantelde cirkelzaag haalt (dat je dus de 2,5 cm kant zaagt). Ik ga denk ik maar even langs een paar groothandels om info in te winnen.

Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden

© FANtv.nl