FANtv-nl-logo-mobile

Maxaro - specialist in keukens, tegels en badkamers

freesrichting

  • Arisco
  • Arisco's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
04 mei 2009 18:26 #1 door Arisco
freesrichting was gemaakt door Arisco
Normaal gesproken moet je bij het frezen buitenom tegen de klok in en binnenkant met de klok mee.

Deed ik afgelopen zaterdag ook, maar bij vurenhouten latjes ging bij tegen de klok in brokkelen en is zelfs hele stuk met nerf mee afgevlogen. Toen heb ik deze rand moeten vervangen en daarna met klok mee gefreesd, toen ging het als tierelier. Heb met tegen de klok in ook met verschillende snelheden geprobeerd, niets hielp. Enige optie was met de klok mee.

Bij freestafel heb ik beukenhouten rand. Hier ging tegen de klok in juist erg goed. Mijn vraag is: waar ligt dat aan? Of is de freesrichting slechts advies en moet je verder gewoon even per houtsoort uitproberen? Of zie ik iets over het hoofd?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

 

 

  • Cees-Schenkel
  • Bezoeker
  • Bezoeker
04 mei 2009 18:36 #2 door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic freesrichting
ik frees altijd naar mezelf toe, als ik de richting van het hout bekijk, bepaal ik of het in ene gaat of in tweeen.
in tweeen is eigenlijk de machine weg laten stuiteren en dan nog een keer na frezen.

ps mijn handfreesmachine weegt ca 9 kg bouwjaar 1962

Cees

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 mei 2009 20:46 #3 door playa
Beantwoord door playa in topic freesrichting
Een frees van 9 kg ... is dat een Elu mof? :-)
Met een grote freesbeitel is het gewoon link om mee te frezen (de verkeerde kant op) maar met een klein profieltje gaat het wel.
Inderdaad in 2-en frezen :-) of nog een paar keer extra, maar dat moet je toch niet iedereen aanraden.
Soms kan je een profiel voorzagen, of insnijden met een mes (soort kruishout gaat ook) zodat de spanen op de inkerving afbreken.
Maar je moet altijd de nerf richting van het hout in de gaten houden. Eigenlijk al bij het aanlijmen van latjes want dan heb je het soms nog voor het kiezen.
Verder scherp gereedschap gebruiken.

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

  • Arisco
  • Arisco's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
04 mei 2009 22:18 #4 door Arisco
Beantwoord door Arisco in topic freesrichting
Dat nerfrichting in de gaten houden zal ik voortaan ook doen, voor zover mogelijk. Het insnijden was in dit geval geen optie. Heb nl kantenfrees met lager gebruikt om latje dezelfde dikte te krijgen met multiplex van 18 mm. Het ging als mes door boter, zo scherp. En door doen leer je elke keer wat. Door het afspringen van nerf, werd latje smaller dan 18 mm. Daarom moest ik deze afhalen en nieuwe lat op plakken.

Ben op dit moment bezig met kast met schuifdeur. Daarvoor heb ik kunstof profiel en deurgeleiders gekocht. Voor de profiel heb ik 7 mm uitgefreesd (alleen buitenkant van de gleuf van 6 cm breed, de middendeel met beitel uitgebikt en daarna nog nagefreesd om vlakke ondergrond te verkrijgen). De profiel geplaatst en daartegen de latjes geplakt. Multiplex randen zijn nooit echt mooi af te werken (tenzij je de lagen als decoratie gebruikt), zeker niet als de profiel ook nog zichtbaar is. De kast wordt daarna wit geverfd.

Waar ik nog niet echt over uit ben is de freessnelheid. Hardhouten multiplex is volgens mij geen fijne hout voor frezen. Schroeit nl erg snel. Wat ik wel weet is: brede freesboortjes lagere snelheid en smalle juist hogere snelheid. Voor zover ik heb begrepen: hard hout lagere snelheid en zachte hout hogere snelheid. Wat is jullie ervaring v.w.b. de freessnelheid? Is dat ook nog afhankelijk van houtsoort (of alleen van hardheid van hout).

Eagle2009-05-05 00:20:21

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

 

 

Meer
04 mei 2009 23:59 #5 door playa
Beantwoord door playa in topic freesrichting
Ik ben niet zo rijk dat ik al een frees heb waarvan ik de snelheid kan regelen.
Voor multiplex heb je gewoon hardmetaal frezen nodig want hss is zo weg. De lijmlagen van het multiplex doen de beitel snel bot worden.
Maar ik denk dat het belangrijker is hoe je freest, dan hoe snel de beitel draait. Probeer profielen voor te snijden.
Denk bijvoorbeeld aan een groef die je wilt frezen. Als je de normale kant op freest, dan trekt de beitel als het ware de spanen uit het hout naar buiten toe. En dat neemt wel eens meer hout mee dan de bedoeling is omdat spanen raar afbreken.
Als je nou achteruit freest maar dan heel ondiep, dan trekt de beitel het hout in en dan kunnen de spanen dragen op het hout dat nog niet is weg gefreest. De buitenkant van de groef is dan al strak. Als je daarna op de juiste diepte de groef freest, dan zullen er ook geen spanen meer uit breken. Dat gaat natuurlijk ook op voor sponningen en andere profielen.
Soms moet je het hele profiel achteruit frezen, maar dan niet in 1 keer natuurlijk. En je moet de machine goed vast houden :-) vooral met een groot profiel.
Een latje gelijk frezen met een kantenfrees, tja, wat zal ik er van zeggen. Er zijn betere machines voor maar die zijn niet echt voor de hobbyist. Schaven met een schaaf gaat natuurlijk ook nog steeds goed. Op tijd de schaaf zoet zetten en het laatste restje gewoon schuren met een flinke schuurklos en een groot stuk schuurpapier, zodat je vlak blijft. Met een schaafje kan je goed in de gaten houden welke kant de houtnerf op gaat en dan moet je soms een stukje vanaf de andere kant schaven.
Je zou het ook met een klein handcirkelzaagje kunnen doen, met een geleider en het laatste restje schuren. Ik denk dat dat beter gaat dan met een kantenfrees.

Dat je met dunnere beitels een hogere snelheid kunt hebben, is wel logisch. De omtrek snelheid van de beitel neemt af als de diameter af neemt, dus kan je het wat sneller laten draaien.
Hard hout frezen gaat prima hoor, en mooi strak. Maar je moet gewoon hardmetaal frezen gebruiken en die HSS rommel weggooien.

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

  • Arisco
  • Arisco's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
05 mei 2009 11:42 #6 door Arisco
Beantwoord door Arisco in topic freesrichting
Bedankt Kees. Dat eerst achteruit ondiep frezen en vervolgens wel juiste richting opfrezen ga ik zeker uitproberen. Wat ik heb gedaan met kantenfrees is volledig achteruit. De frees precies afgesteld op dikte van hout en de lager dus daaronder uit. Dat heeft perfect gewerkt. Daarna met schuurmachine overheen. Nu is het 100% strak.

Ik merk wel dat iedereen zijn eigen werkwijze heeft. Dat maakt het nog leuk. Ik moet ook gewoon mijn eigen werkwijze zien te vinden. Tips van anderen neem ik uiteraard in overweging of probeer ik uit.

Ik gebruik hardmetalen frezen (heb geen hss), maar dan niet van goedkope set. Net even daarboven. Heeft ook iets langere schacht (vooral belangrijk bij freestafel, omdat er nog altijd 4 mm dikte van freesblad tussen zit). Wel twee losse van bouwmarkt en die heeft iets kortere schacht (voor los frezen geen enkel probleem).

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

  • Cees-Schenkel
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 mei 2009 18:34 #7 door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic freesrichting
ik heb dus een scheer.
het mooie is dat alles van festool er op past!
zou dat laatste merk een goed naar het eerste merk hebben gekeken?

Cees

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

  • Arisco
  • Arisco's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
07 mei 2009 10:46 #8 door Arisco
Beantwoord door Arisco in topic freesrichting
Keek ik paar dagen geleden goed op doosje van 4 mm freesbits.....hss (en dus niet hardmetalen zoals ik eerst dacht).....vandaar die rare inkepingen in beitel na flinke freesbeurten en schroeilucht.......en zwarte freesbits......kan ik dus weggooien. De rest is gelukkig wel hardmetalen en nog in zeer goede conditie. Ik dacht al tijdens frezen, waarom zo snel al schroeilucht....die inkeping kan heel goed door lijmlaag komen zoals Kees al aangaf. Want is nl niet op hele snijvlak, maar op paar dieptes...... . Leergeld zou ik maar zeggen. Voortaan geen hss op multiplex. Eagle2009-05-07 12:47:46

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 mei 2009 17:10 #9 door totalstone-nl
Beantwoord door totalstone-nl in topic freesrichting
ja cees scheer dat zijn wel de toppers ik heb er 7 staan op het werk.


maar wel op vaste tafels met 1 op 1 tafel as[centreerpunt]


rond de 33 jaar oud voor ons zijn ze goud waard.


marcel

mijn potlood is zoek grrrrr...

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 mei 2009 17:12 #10 door totalstone-nl
Beantwoord door totalstone-nl in topic freesrichting

Eagle schreef : Keek ik paar dagen geleden goed op doosje van 4 mm freesbits.....hss (en dus niet hardmetalen zoals ik eerst dacht).....vandaar die rare inkepingen in beitel na flinke freesbeurten en schroeilucht.......en zwarte freesbits......kan ik dus weggooien. De rest is gelukkig wel hardmetalen en nog in zeer goede conditie. Ik dacht al tijdens frezen, waarom zo snel al schroeilucht....die inkeping kan heel goed door lijmlaag komen zoals Kees al aangaf. Want is nl niet op hele snijvlak, maar op paar dieptes......

. Leergeld zou ik maar zeggen. Voortaan geen hss op multi
plex.


tip;
kijk eens voor jso frees die hebben wij ook
marcel

mijn potlood is zoek grrrrr...

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.365 seconden