FANtv-nl-logo-mobile

Maxaro - specialist in keukens, tegels en badkamers

Makita acculader defect

  • Gertasmi
  • Gertasmi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
14 jan 2010 16:02 #1 door Gertasmi
Makita acculader defect was gemaakt door Gertasmi
Hallo forumleden,

Mijn Makita acculader type DC1410 laadt niet meer op.
Omdat ik dacht dat het aan de accu lag heb ik onlangs een nieuwe accu aangeschaft maar ook deze doet het niet:
Ligt dus duidelijk aan de lader.[img]smileys/smiley5.gif
Iemand een idee hoe ik hem kan repareren?

Groet,
Jacktoeteraar2010-01-23 09:25:26

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

 

 

Meer
20 jan 2010 20:35 #2 door homerus
Beantwoord door homerus in topic Makita acculader defect
Jack,
Als ik jou was ging ik bij een Makita dealer langs,die sturen hem op en repareren hem.Werkt prima!
Romein.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 jan 2010 16:47 #3 door deliasik
Beantwoord door deliasik in topic Makita acculader defect
heb je verstand van electronica?
en een multimeter?
soldeerbout?( 34 watt geen stookpook)

Als je iets vertrouwelijks kwijt bent, kijk eens op de glasplaat van een kopier.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

  • Gertasmi
  • Gertasmi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
22 jan 2010 17:48 #4 door Gertasmi
Beantwoord door Gertasmi in topic Makita acculader defect
Hey Copycat,

Nee, helaas niet veel verstand van electronica
Aande andere kant ook niet op mijn achterhoofd gevallen en geen twee linkerhanden...
Multimeter kan ik wel aankomen.
Solderbout heb ik.

Begrijp ik dat jij uitleg/instructies kunt geven?

Groet,
Jacktoeteraar2010-01-23 09:26:04

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

 

 

Meer
23 jan 2010 10:32 #5 door deliasik
Beantwoord door deliasik in topic Makita acculader defect
Ok

stappen plan.

Kijk eerst naar printbreukjes en donkere componenten (oververhitting) zo als losse soldeereilandjes door fysieke belasting.
(zoals vallen ed. )
Zaklamp en vergrootglas doet wonderen. (wel effe stekker er uit!)

Soldeer alle contacten waar je over twijveld door met een beetje nieuwe soldeertin.
testen.

Geen resultaat?
dan:

Multimeter op ac (wisselspanning) zetten met een bereik van 220vac.

Meet met de stekker er in of je spanning (220vac) hebt op je ingang van het netsnoer.

daarna zoek een gelijkrichterblok, vier pootjes met vaak deze tekentjes + - en ~~

Multimeter op gelijkspanning en meten op de pootjes met + en -.

Vaak is het al verlaagd naar plusminus 20v met een traffootje dus meet je traffo spanning ook. zet de meter wel op wisselspanning.

Meet de lader spanning onbelast. (soms heeft een lader een accudetectie systeem en ik vermoed deze dus ook dus plaats een accu en meet weer .

succes.

Als je iets vertrouwelijks kwijt bent, kijk eens op de glasplaat van een kopier.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

  • houthuijsen
  • Bezoeker
  • Bezoeker
29 jan 2010 10:09 #6 door houthuijsen
Beantwoord door houthuijsen in topic Makita acculader defect
In een makita acculader zit een glaszekering kijk die eerst eens na.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

  • Gertasmi
  • Gertasmi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
29 jan 2010 16:23 #7 door Gertasmi
Beantwoord door Gertasmi in topic Makita acculader defect
Glaszekering is OK.
Het probleem is dat wanneer ik een accu plaats het lampje zoals het hoort rood wordt.
Al heel snel wordt het vervolgens groen ten teken dat de accu vol is, wat echter niet zo is: de accu blijkt nog steeds leeg

@copycat: heb eea gecheckt maar kom geen gekke dingen tegen. Ik heb de waarden vergeleken met een geleende lader en alles lijkt normaal. Het lukt mij alleen niet te meten met de accu erin.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 jan 2010 00:52 #8 door deliasik
Beantwoord door deliasik in topic Makita acculader defect
Hey, een makitalader heeft een "stukke accu"detectie (rood knipperend ledje als ik het goed heb..)en deze werkt simpel op celspanning en weerstand. een accu (pakket)heeft meerdere cellen in serie staan die elk bijv. 1,5volt aan "weerstand" leveren als ze vol zijn. (De elektronen lopen niet meer door de cel heen. Negen stuks zijn dan dus 14,4volt. Als een van de cellen kortgesloten is wordt die spanning niet gehaald en geeft de lader stukke accu aan.

Als ik het goed lees is dat niet het geval.

Elke lader heeft een laadstroombegrenzer om de accucellen te beschermen.
Een lege accu wil alle stroom die hij kan krijgen binnen zuigen met oververhitting tot gevolg.(hoge stroom geeft warmte) De laadstroom begrenzer knijpt de stroom zo af dat de 14,4 volt gehandhaafd blijft en de accu gecontroleerd geladen wordt met bijv. 1Ampere. Als de stroom afneemt omdat de accu voller raakt zal de laadstroom begrenzer inactief worden en zodra de stroom bijna nul is zal de lader met een groen ledje aangeven dat de accu vol is.

Aangezien de jouwe bijna meteen "vol" aangeeft werkt blijkbaar dit circuit niet.

(Nu wordt het een beetje technisch..)

Denk ik dat er in het laadstroom circuit een transistor kapot is. Hij levert blijkbaar niet genoeg vermogen meer.(de gate blijft dicht) Transistor is een half geleider die drie pootjes heeft, ingang gate uitgang, als je een kleine spanning op de gate zet opent de transistor (weerstand verminderd) en geeft de spanning(officieel elektronen) door naar het andere pootje, hoe hoger de spanning op de gate hoe meer hij "open" gaat. De laadstroom door een weerstand in het laad circuit levert een spanning op die op de gate gezet wordt van de stuur transistor en daardoor de transistor "Afknijpt" zodat de laadstroom niet hoger kan worden dan bijv. 1 ampere.
Als de accu voller wordt neemt de stroom af en dus de spanning op die weerstand waardoor de transistor minder afgeknepen wordt.
Zodra de stuurtransistor volledig open staat en dus geen weerstand meer heeft detecteert de lader dit en geeft aan dat de accu vol is
Vaak regelt een kleinere (Stuur)transistor de gate spanning van de dikke power transistor(waar de laadstroom doorheen loopt. Als deze dikke powertransistor stuk is staat er geen spanning op de weerstand in het laad circuit dus stuurtransistor staat volledig open, geen spanning over de in en uitgang van deze stuur transistor dus "vol" Terwijl de power transistor niet openstaat maar volledig dicht..

Zo'n dikkere transistor is of van metaal met twee pootjes en op een koelblok geschroefd of een zwart blokje met aan een kant metaal (waar een koel element op vastgeschroefd zit) en drie pootjes.

Zoek deze en schrijf het typenummer op ga naar en electronicaonderdelenwinkel. soldeer de oude uit en de nieuwe er in.
(goed opletten hoe om die zit!!!)

Dan zal hij het wel weer doen...[img]smileys/smiley2.gif

copykat2010-01-30 04:49:59

Als je iets vertrouwelijks kwijt bent, kijk eens op de glasplaat van een kopier.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

  • Gertasmi
  • Gertasmi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
30 jan 2010 06:48 #9 door Gertasmi
Beantwoord door Gertasmi in topic Makita acculader defect
Hey Copycat,

Thanks voor je uitvoerige uitleg.
Is inderdaad technisch, maar ik snap de essentie.
Het verklaart precies wat er gebeurt en klopt ook met wat op deze site http://www.kichline.com/chuck/fixit/makita/charger/default.html staat.
De betreffende transistor moet dan die op deze foto zijn:


Nu nog even op zoek naar een zaak waar ik dergelijke onderdelen kan krijgen en dan kan ik aan de slag. [img]smileys/smiley17.gif
Nogmaals dank.
Jack.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 jan 2010 07:51 #10 door deliasik
Beantwoord door deliasik in topic Makita acculader defect
Ok niks te danken,
Neem je defecte lader gewoon mee naar die hobby zaak.
Met een beetje geluk helpen die winkelmedewerkers je met het uit en in solderen van de juiste transistor..

Laat even weten of het gelukt is.

Succes

Als je iets vertrouwelijks kwijt bent, kijk eens op de glasplaat van een kopier.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.432 seconden