FANtv-nl-logo-mobile

Frees loopt weg op hardhout

• jada
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lees meer
10 mei 2010 20:20 #1 door jada
Frees loopt weg op hardhout werd gestart door jada
Wie kan me helpen? Ik probeer een kinderbedje te maken en heb hiervoor meubelhout gekocht. Dit is verlijmd hardhout van 44 x 44 mm. Ik heb hier een sleuf ingefreesd (ging goed) en wil nu proberen om aan de zijkant een deel weg te frezen. De frees schiet echter van het hout af wanneer ik dit probeer. Kan het zijn dat de frees te bot is en zou dit goed moeten gaan met een scherpe frees?

Jostie2010-05-10 22:20:53

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 mei 2010 20:37 #2 door playa
Beantwoord door playa in topic Frees loopt weg op hardhout
Als je de verkeerde kant op freest dan loopt de frees op het hout. Is dat wat je bedoelt? Als je zo een diepe sponning wil frezen (de verkeerde kant op) dan moet je de machine heel goed vasthouden. Maar dat is eigenlijk niet de manier.
Als je met een geleider freest dan kan je proberen om die minder diep te zetten zodat je de sponning in twee keer freest.
Een botte beitel schiet er niet zo snel af. Je moet dan wel veel harder duwen :-)

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

• jada
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lees meer
11 mei 2010 09:41 #3 door jada
Beantwoord door jada in topic Frees loopt weg op hardhout
Hoi Kees,

Ik heb het van alle kanten geprobeerd. Het hout is verlijmd en daardoor is het lastig bepalen wat de nerfrichting is. Wanneer ik de frees probeer in het hout te laten lopen ondervind ik daarbij veel weerstand. Wanneer de frees er eenmaal 'in zit' springt deze er ook weer af ondanks dat ik probeer de geleider op de frees goed tegen het hout te duwen.

De gleuf die ik in het hout heb gemaakt is goed gelukt maar daar kan de frees niet weg. Aan de rand kan dit wel en het gebeurt klaarblijkelijk ook.

Gr Jos

Lees meer
11 mei 2010 19:55 #4 door playa
Beantwoord door playa in topic Frees loopt weg op hardhout
Ik kan niet zien hoe scherp jouw beitel is. Met een botte beitel zou ik nooit frezen.
Maar over de freesrichting, zie hier
Er staat bij een plaatje "frees tegen de draairichting van de frees in". Als je het niet zo doet, dan loopt de frees ook naar buiten toe want die wil op het hout gaan lopen.
Dan springt ook met een botte beitel de frees niet van het hout af.

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden

© FANtv.nl