FANtv-nl-logo-mobile

Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)

• speedywheely
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24 apr 2006 21:54 #21 door speedywheely
Beantwoord door speedywheely in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)

GJC schreef : Ik lees net bij een willekeurig type:

overbelastingsbeveiliging
herstartbeveiliging
uitschakelkoolborstels

Inderdaad, misschien moeten we eerst meer weten.

Waar ik op doel is beslist geen beveiliging voor overbelasting. Dat lijkt mij op dit type al haast niet mogelijk, want overal waarin je boort lijkt wel boardkarton, yot en met het zwaarste beton.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24 apr 2006 22:35 #22 door Hans-van-Unnik
Beantwoord door Hans-van-Unnik in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)
Dit heb ik voor je kunnen vinden, voor de rest geen technische beschrijving helaas.

www.wmv-dresden-download.de/metabo/Bh_E_6026_S_R+L_Si gnal_Bohrhammer_2kgMETABO.pdf

Het is een ander type nr. het juiste nr is er ook alleen zonder detectie.
chathanky38832.0253356481

De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.

Lees meer
26 apr 2006 09:00 #23 door Reinold
Beantwoord door Reinold in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)
Blij dat ik alleen met Maktia werkt. Hier heb ik absoluut geen slechte ervaringen mee. Wanneer ik mijn defect apparaat naar Makita breng of verstuur dan heb ik het binnen een week terug.

Metabo is ook niet slecht, maar de service hiervan zal ook niet slecht zijn. Gewoon proberen.

Succes

Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.

Lees meer
26 apr 2006 11:21 #24 door scubagirl
Beantwoord door scubagirl in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)
Beste Cor Esceha,

Googlen op "Metabo Contact" geeft de oa volgende link: www.cif.org/Nom2001/Nom17_01.PDF

met: "This contact feature functions as follows:
1. The drill bit carries a test voltage.
2. If contact is made with a pipe made of grounded, conductive material, for example, or a live electric cable, a current of 0.16 m
ille-amps flows to earth.
3. The Contact electronics are activated, the tool stops, and the LED glows red.

Is dit antwoord voldoende gedetailleerd? (Vraag me niet wat het betekent, ik weet onvoldoende van electronica)

PS "casu quo, detaillist, reflectant"; heb ik ook weer het één en ander geleerd...

Lees meer
26 apr 2006 11:38 #25 door Kurrado
Beantwoord door Kurrado in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)
Dit principe werkt naar mijn mening alleen als de boormachine(of de gebruiker) voldoende geaard is. Heeft de boormachine een geaarde stekker? Zo ja, stop deze eens in een niet geaard stopcontact en probeer het nog eens. Als dit niet het geval is ga zelf dan eens op een rubberen mat (o.i.d.) staan en probeer het nog eens. het kan zijn dat het handvat van de machine contact met aarde(via de gebruiker) dient te maken.

Waar het om gaat is dat deze functie een gesloten kring moet maken om het contact met aarde te meten. Er staat dat de boorkop voorzien is van een testspanning. Deze spanning moet ten opzichte van aarde zijn anders kan er geen stroom vloeien. Door met de kop contact met aarde te maken, kan de stroom door de kop in de (water)leiding via de aarde van de boormachine terug lopen en detecteerd de machine de verbinding met aarde en stopt.

Als de machine zelf geen aarde als referentie heeft zweeft de testspanning en volgt deze gewoon de spanning welke de kop aanraakt en kan er geen stroom lopen. (Veel voorkomend probleem bij oudere PC's)

Het is ook mogelijk dat de 230V van de machine voor een gedeelte op de kop geplaatst wordt en dat dit functioneerd als een soort aardlek. De stroom is te laag om de aardlekschakelaar van de installatie af te laten slaan, maar je hebt dan geen aarde op de boormachine nodig. Dit principe is zelfs waarschijnlijker dan het vorige principe, maar het is electronisch lastiger te realiseren en de veiligheid maakt het ook lastiger.

Ik ken deze machine niet en dit is een beetje giswerk, maar ik ben zelf electronica ontwerper en heb vaak met dit soort zaken te maken en dit is de manier zoals ik het zelf zou aanpakken.

groet, vincent.
venz38833.5718402778

Lees meer
26 apr 2006 12:05 #26 door michellechris
Beantwoord door michellechris in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)
Vincent,

Volgens mij werkt het juist zonder aarde. de metalen kop van de machine wordt via een weerstand op een bepaalde spanning gebracht "punt 1 test voltage". Wanneer de machine in contact komt met een aardpunt dan gaat er een stroom lopen via de weerstand naar het aardpunt. Als de stroom groot genoeg is (en daarmee ook de spanning over de weerstand dan schakelt de machine uit.

Het is simpel te testen door een multimeter (op mA stand) aan boorpunt te houden en de andere zijde aan de randaarde van bv een WCD. Als je hierin ook nog een variabele weerstand opneemt (waardoor je de stroom kunt regelen) dan kun je precies zien bij welke stroom bij schakelt.

De benodigde variable weerstand kun je bereken door in bovengenoemde testopstelling eerst de multimeter in de Voltage stand te zetten en de hoogte van de testspanning te meten. Deel deze door de 0.16 mA en je weet de weerstand.

MvG Heubie
heubie38833.5875462963

• speedywheely
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26 apr 2006 16:01 #27 door speedywheely
Beantwoord door speedywheely in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)
Interessant allemaal en ook duidelijk. Maar dat er op een bepaald moment aarde wordt gemaakt waardoor de boor stopt was mij natuurlijk bekend. Daarvoor kocht ik deze specifieke uitvoering, want er is namelijk een nafenoed identieke boor in de handel zonder deze faciliteit.

Met alle respect voor uw inzet en enthousiasme, is dit dus geen antwoord op de prangende vraag, hoe het mogelijk is dat de boor op bepaalde momenten stopt zonder dat het water mij om de oren spuit en ik ook niet echthousiast in beton bewapening of in elketriciteitsdraden aan het boren ben. De gedachte aan vocht in muren ligt dan voor de hand, docht dit komt voor in zowel oude als nieuwe woningen. Steen en beton zijn slechte geleiders, derhalve is het logisch dat deze vraag mij al jaren bezig houdt.
Esceha38833.7515625

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
26 apr 2006 17:20 #28 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)
Misschien dat iemand bij Circuitsonline het antwoord weet?

Het is te proberen.

Lees meer
26 apr 2006 18:18 #29 door Moaap
Beantwoord door Moaap in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)
Hoi Esceha,

Ik heb ook al weer zeker een jaar of 8 een metabo kontakt. Ik heb zelf ook nooit geen last gehad van dit probleem tot ik vorig jaar in mijn super-geaarde nieuwbouw huis aan de gang ging. Functie totaal nutteloos geworden. Ik denk dat je er van uit kan gaan dat het geen defect is aan de machine. Je weet niet hoe de constructie van het huis is waar je werkt.

Stel er is in het betreffende huis een keer verbouwd of de electrische installatie is aangepast waardoor er nieuwe of meerdere leidingen opeens geaard zijn en die lopen de muur of de vloer dan heeft deze, bijvoorbeeld betonnen, muur of vloer toch geleiding naar aarde. FF simpel gezegd.

De muren van mijn huis liggen echt niet aan aarde hoor maar wel alle stopkontakten zijn geaard, de leidingen die door de vloer lopen zijn geaard noem maar op, er zijn zoveel dingen die tegenwoordig aan aarde liggen en die hoeven maar iets kontakt te hebben met het beton of betonstaal en je metabo kan er op reageren. Als ik een halve centimeter in de muur zit stopt ie gewoon. Ga ik naar mijn ouders of mijn broer dan geen centje pijn.

Het is helaas niet anders.

Lees meer
27 apr 2006 00:47 #30 door P.D.
Beantwoord door P.D. in topic Metabo boorhamer (aarde-beveiliging)

Esceha schreef :
De gedachte aan vocht in muren ligt dan voor de hand, docht dit komt voor in zowel oude als nieuwe woningen. Steen en beton zijn slechte geleiders, derhalve is het logisch dat deze vraag mij al jaren bezig houdt.

Dus eigelijk wil je niet weten hoe die beveiliging werkt maar je wilt weten of vocht in de muur (beton), de oorzaak kan zijn dat de beveiliging in werking treedt. [img]smileys/smiley25.gif[/img]

Beton is misschien niet de beste geleider maar ik kan me wel betere isolatoren voorstellen. (water geleid geen stroom maar beton wel) De kans is groot dat de aarding van je huis gaat via de bewapening in het beton.

't is niet ondenkbaar dat een hogere aardverspreidingsweerstand al genoeg is om die "aardebeveiliging" in werking te doen treden.

[img]smileys/smiley1.gif[/img]

Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden