FANtv-nl-logo-mobile

Frezen in de muur.

• maartendewi
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03 mei 2006 15:03 #1 door maartendewi
Frezen in de muur. werd gestart door maartendewi
Ik moet binnenkort in de muur frezen om wat elektra te plaatsen. Ik vroeg mij af of het mogelijk is om dit ook te doen met een slijptol?? Zijn er speciale schijven te koop die ik kan gebruiken voor betonblokken??

Alvast bedankt.

cccc

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 mei 2006 15:11 #2 door broem
Beantwoord door broem in topic Frezen in de muur.
Als het echt beton is zal dat niet meevallen. Anders kan je een eind komen met diamantschijven.

Wel een stoffig klusje!

Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.

• Marnix
  • Bezoeker
  • Bezoeker
03 mei 2006 15:12 #3 door Marnix
Beantwoord door Marnix in topic Frezen in de muur.
Veels te "link" met een slijptol en beton. 1 keer wegschieten en dan maar afwachten waar de draaiende slijptol terecht gaat komen. Ook erg dubbel werk met een slijptol want je moet iedere lengte twee keer slijpen. Diepte is nagenoeg niet in te stellen en zo kan ik nog wel meer redenen verzinnen om de combi slijptol / beton af te raden.

Huur een geschikte frees met juiste zaagbladen. Je kunt deze op de gewenste diepte instellen en je hebt direct twee schijven zodat je sleuven niet te breed en niet te dun zullen zijn maar precies op de juiste maat. Het werkt ook 10 keer makkelijker dan een slijptol die toch graag zijn eigen gekozen weg volgt.

Bescherm ogen en luchtwegen wat je ook kiest. watergekoeld freesen is prettiger i.v.m. stof alleen moet je dan weer rekening houden met een waterballet.

Lees meer
03 mei 2006 16:07 #4 door Hans-van-Unnik
Beantwoord door Hans-van-Unnik in topic Frezen in de muur.
Ja Marnix dat advies zou ik ook geven, zelf doe ik dit niet. (gewoon met de slijptol)

Maar wees je terdegen bewust van de gevaren die er aankleven. Als je het doet neem je beschermingsmaatregelen. een diamantschijf kom je door de meeste materialen wel door.

Het huren van frezen is niet zo duur, aan uw de keuze.

De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.

Lees meer
03 mei 2006 19:45 #5 door ringmaster
Beantwoord door ringmaster in topic Frezen in de muur.
Muurzaag of frees, afhankelijk van het materiaal van de muur is idd veiliger en sneller. Zelf heb ik echter ook aardig wat leiding werk met slijptol, diamantschijf en breekhamer weggewerkt. Dat werkte prima, vooral in kalkzandsteen. Wel een erg stoffig klusje dus ramen en deuren open en jezelf goed beschermen (handschoenen, gehoorbescherming, stofbril en stofmasker).

Succes!

"Improvise, Adapt, Overcome"

Lees meer
04 mei 2006 20:40 #6 door Cor-Klus
Beantwoord door Cor-Klus in topic Frezen in de muur.
Waarschijnlijk een open deur, maar bezuinig niet op je schijf. Dat
werkt echt zoveel beter. Koop je diamant schijven dan ook niet bij de
doe het zelf zaak. Zelf ga ik meestal naar een machine verhuurder. Dan
heb je betere schijven tegen redelijke prijzen.

Was getekend

Lees meer
04 mei 2006 22:35 #7 door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic Frezen in de muur.
Als we het dan toch over diamantschijven hebben koop er dan een van Carat. Daar heb je wat aan. Het kost wel wat (35 euri) maar dan heb je ook wat !! Heb het laatst zelf ook gebruikt voor het maken van leidingkanalen en met goed uittekenen op de wand en beleid gaat dat best lukken. Inderdaad wel de goede bescherming gebruiken en niet alles achter elkaar willen doorslijpen. Stof belemmert je zicht. Hou daar rekening mee !

Ik ben niet goed maar ook niet gek

• Marnix
  • Bezoeker
  • Bezoeker
05 mei 2006 07:54 #8 door Marnix
Beantwoord door Marnix in topic Frezen in de muur.
Snap echt niet dat jullie hiermee eigenlijk stellen dat beton / slijptol allemaal wel te doen is......... Het is echt een gevaarlijke beunoplossing.

Beton is beton. Als het nu eens een éénmalig sleufje is van een meter dan zou het misschien allemaal nog wel de moeite zijn op de beunmanier.

Ieder verder natuurlijk zijn eigen mening alleen vraag ik me werkelijk af of er ook daadwerkelijk wel eens met geschikte frees is gewerkt, das toch echt een stuk makkelijker, sneller, veiliger en maatvaster.

Neem het allen verder maar niet persoonlijk want dat heb ik al gedaan [img]smileys/smiley17.gif[/img]

Lees meer
05 mei 2006 08:10 #9 door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic Frezen in de muur.
Marnix, ik heb met mijn vorige klus, het toilet, een deel van de betonnen vloer moeten doorslijpen en ik herken eigenlijk niet de problemen die jij schetst. Waardoor zou de schijf kunnen wegschieten en wel zo erg dat je van te voren niet weet waar die terechtkomt. Zou het kunnen dat je gradaties hebt in dichtheid van het beton of is beton beton en zijn er geen verschillen ?

Ik sleep eerst een ondiepe snede aan en daarna ging ik elke keer wat dieper tot ik niet verder kon. De schijf volgde keurig de lijn / snede. De rest heb ik toen verder uitgehakt met de drillboor. Wat ik wel een beperking van een slijpschijf vind is dat je bij een hoek niet verder kan komen. Dan zou ik ook een frees gebruiken of proberen het netjes uit te hakken als het niet te veel beton is.

Ik geef je gelijk dat je extra voorzichtig moet zijn met een slijptol, maar dat is bij elk materiaal wat je daarmee doorslijpt.

Ik ben niet goed maar ook niet gek

Lees meer
05 mei 2006 08:36 #10 door laura19
Beantwoord door laura19 in topic Frezen in de muur.
Er zijn wel degelijk gradaties in beton, afhankelijk van de samenstelling, al dan niet gewapend, ... En ja hoor, een slijpschijf kan wel degelijk wegschieten. Goed vasthouden is de boodschap, maar als je hem niet zo stevig beet hebt, tja dan ... Verder geef ik jou en Marnix gelijk dat je steeds voorzichtig moet zijn, eender welk materiaal je gebruikt.

Aut viam inveniam aut faciam

Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden