- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- Houten balk opdelen/splitsen
Houten balk opdelen/splitsen
- Schobben
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
03 juni 2006 09:05 #1
door Schobben
Houten balk opdelen/splitsen werd gestart door Schobben
Stel: ik heb een eiken balk van 35mm dik en 2000mm lang. Deze wil ik gaan opdelen in stroken van 5mm dikte.
Hoe heet dit proces en welke machines heb je hiervoor nodig?
Wat is ongeveer het verlies hiervan? Krijg ik uit de balk maar 2 stroken of krijg ik er 7 stroken uit van 5mm.
Is hier een goede link voor te krijgen?
Alvast bedankt
Hoe heet dit proces en welke machines heb je hiervoor nodig?
Wat is ongeveer het verlies hiervan? Krijg ik uit de balk maar 2 stroken of krijg ik er 7 stroken uit van 5mm.
Is hier een goede link voor te krijgen?
Alvast bedankt
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Bob-the-builder
- Bezoeker
03 juni 2006 10:45 #2
door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Houten balk opdelen/splitsen
Dat doe je door te zagen (schulpen=in de lengterichting).
Met een lintzaag of een cirkelzaag bijvoorbeeld.
Ik mis nog wel een maat, trouwens.
Moet het hout ook nog allemaal geschaafd worden?
Dan heb je meer verlies.
Reken voor een zaagsnede van een cirkelzaag 3 a 4 mm.
Lintzaag is dunner.
7 stroken van 5mm uit 35mm halen, gaat niet lukken.
Is het kwartiers gezaagd of dosse gezaagd?
Zie voor uitleg van deze termen hier .
Met een lintzaag of een cirkelzaag bijvoorbeeld.
Ik mis nog wel een maat, trouwens.
Moet het hout ook nog allemaal geschaafd worden?
Dan heb je meer verlies.
Reken voor een zaagsnede van een cirkelzaag 3 a 4 mm.
Lintzaag is dunner.
7 stroken van 5mm uit 35mm halen, gaat niet lukken.
Is het kwartiers gezaagd of dosse gezaagd?
Zie voor uitleg van deze termen hier .
- Cees-Schenkel
- Bezoeker
03 juni 2006 20:00 #3
door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic Houten balk opdelen/splitsen
Een cirkelzaag zaagt vrij recht, een lintzaag "slingert"
per latje dien je ongeveer 12 mm te rekenen ( 5+4,5+ afwijking)
Cees
per latje dien je ongeveer 12 mm te rekenen ( 5+4,5+ afwijking)
Cees
- Schobben
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
03 juni 2006 20:57 #4
door Schobben
Beantwoord door Schobben in topic Houten balk opdelen/splitsen
Wat zijn nou professionele schulp/afkortmachines? Heeft iemand hier een paar linkjes van? Aan welke bedragen moet ik hierbij denken. nieuw of zo goed als nieuw?
Waar moet je bij deze machines nou opletten?
4,5 is de zaagsnede, maar hoe kom je aan 3,5mm afwijking? Ze moeten over de hele lengte precies 5mm zijn.
Alvast bedankt voor de eerdere en komende reacties!
Waar moet je bij deze machines nou opletten?
4,5 is de zaagsnede, maar hoe kom je aan 3,5mm afwijking? Ze moeten over de hele lengte precies 5mm zijn.
Alvast bedankt voor de eerdere en komende reacties!
- Bernardo
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
03 juni 2006 21:35 #5
door Bernardo
Ik ben niet goed maar ook niet gek
Beantwoord door Bernardo in topic Houten balk opdelen/splitsen
Als ik jou was zou ik naar een timmerbedrijf gaan waar ze meubels ed op bestelling en precies op maat maken. Zij hebben de meest uiteenlopende machines voor het bewerken van hout en weten precies wat ze doen en wat ze er uit kunnen halen. Ik weet niet waar je woont maar in de grotere plaatsen heb je altijd nog wel zo'n speciale timmer werkplaats waar je waarschijnlijk zo dit probleem op kan laten lossen. Het gaat veel te ver om dit zelf te doen helemaal als het 1 of een paar planken zijn, hoeveel moet je eigenlijk gaan doen, als het er maar een paar zijn ga je daar toch geen aparte machine voor aanschaffen ?
Veel wijsheid toegewenst,
Wouter.
PS denk ook eens aan een houtzagerij !!
Veel wijsheid toegewenst,
Wouter.
PS denk ook eens aan een houtzagerij !!
- Schobben
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
03 juni 2006 22:04 #6
door Schobben
Sorry, maar ik wil dit zelf gaan doen. Ik ben eigenlijk maar een commerciële sukkel, die zich beroepsmatig op (relatief simpel) houtproduct wil gaan storten.
Hiervoor heb ik de bovenstaande apparaten en adviezen nodig, omdat ik het eerst zelf moet/wil doen. Daarnaast is iets begrijpen ook handig; verkoopargumenten.
Hiervoor heb ik de bovenstaande apparaten en adviezen nodig, omdat ik het eerst zelf moet/wil doen. Daarnaast is iets begrijpen ook handig; verkoopargumenten.
- Bernardo
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
03 juni 2006 22:20 #7
door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic Houten balk opdelen/splitsen
Nou OK, ik heb eens verder voor je gekeken en zag dat er machines bestaan die dit kunnen wat jij wil zoals: meerbladzagen en raamzagen. Het zijn allemaal stuk voor stuk prof. machines. Zoek anders eens onder houtzagerij bij Google dan kom je misschien ook wat verder. Ik denk toch dat je ook je adviezen moet halen bij die houtbewerkingsbedrijven, ik hoop dat er meer mensen op dit forum zijn die hier mee gewerkt hebben. Dit zijn machines die je niet 1, 2, 3 'even' aanschaft.
Advies van mijn kant als je hier toch iets meer over wil begrijpen is het wellicht slim om te vragen aan zo'n bedrijf of je een aantal dagen mag meelopen in de productie. Dan ben je ook al een heel eind en heb je met mensen van de praktijk gesproken, beter kan niet. Misschien mag je dan ook nog zelf een stammetje zagen. Ik bedoel het niet vervelend hoor maar ik denk dat dit de beste manier is om aan goede indrukken / adviezen en informatie te komen door in contact te komen met mensen die daadwerkelijk met deze bijzondere apparaten overweg kunnen ....
Good luck,
Wouter.
Advies van mijn kant als je hier toch iets meer over wil begrijpen is het wellicht slim om te vragen aan zo'n bedrijf of je een aantal dagen mag meelopen in de productie. Dan ben je ook al een heel eind en heb je met mensen van de praktijk gesproken, beter kan niet. Misschien mag je dan ook nog zelf een stammetje zagen. Ik bedoel het niet vervelend hoor maar ik denk dat dit de beste manier is om aan goede indrukken / adviezen en informatie te komen door in contact te komen met mensen die daadwerkelijk met deze bijzondere apparaten overweg kunnen ....
Good luck,
Wouter.
- Bob-the-builder
- Bezoeker
04 juni 2006 07:17 #8
door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Houten balk opdelen/splitsen
Het beste (en veiligste) advies dat ik je kan geven is dat je eerst minimaal een (machinale) houtbewerkingscursus gaat volgen.
Er komt van alles kijken bij het veilig zagen van hout met bovengenoemde machines, en het is belangrijk dat je weet wat je aan het doen bent.
Je zult niet de eerste zijn die een ongeluk krijgt.
Of probeer op een andere manier aan je kennis te komen.
Zoek bijvoorbeeld naar zoiets als dit , of zoek met Google .
Een paar boeken kopen kan ook geen kwaad, je moet ook weten welk zaagblad voor welk doeleinde is, hoeveel tanden per zaagblad je nodig hebt, en je moet natuurlijk je machine kunnen onderhouden.
Naast een cirkelzaag zul je ook een vlakbank en vandiktebank nodig hebben, of koop een combimachine.
Er komt van alles kijken bij het veilig zagen van hout met bovengenoemde machines, en het is belangrijk dat je weet wat je aan het doen bent.
Je zult niet de eerste zijn die een ongeluk krijgt.
Of probeer op een andere manier aan je kennis te komen.
Zoek bijvoorbeeld naar zoiets als dit , of zoek met Google .
Een paar boeken kopen kan ook geen kwaad, je moet ook weten welk zaagblad voor welk doeleinde is, hoeveel tanden per zaagblad je nodig hebt, en je moet natuurlijk je machine kunnen onderhouden.
Naast een cirkelzaag zul je ook een vlakbank en vandiktebank nodig hebben, of koop een combimachine.
- H@NS
- Bezoeker
04 juni 2006 08:03 #9
door H@NS
Beantwoord door H@NS in topic Houten balk opdelen/splitsen
Daarnaast is het handig als je iets weet over hout in het algemeen!
Voor jouw bewerking zou je;
[*]balk vlakken en op dikte schaven (dikte=breedte van de 7mm latjes)[*]schulpen op 11mm dikte[*]twee keer door de vandiktebank; 1x naar 9mm, omdraaien en naar 7mm.Zo haal je dus 3 latjes uit je hout.
Als je ze gewoon koopt ben je ongeveer 12 € kwijt...
De investering in machines zou ik dus maar op andere doeleinden gaan overwegen;
Wat wil je gaan doen/maken, hoeveel ruimte heb je, is er (mogelijkheid voor) krachtstroom, is de plek toegankelijk voor heftruck/palletwagen etc.
Voor jouw bewerking zou je;
[*]balk vlakken en op dikte schaven (dikte=breedte van de 7mm latjes)[*]schulpen op 11mm dikte[*]twee keer door de vandiktebank; 1x naar 9mm, omdraaien en naar 7mm.Zo haal je dus 3 latjes uit je hout.
Als je ze gewoon koopt ben je ongeveer 12 € kwijt...
De investering in machines zou ik dus maar op andere doeleinden gaan overwegen;
Wat wil je gaan doen/maken, hoeveel ruimte heb je, is er (mogelijkheid voor) krachtstroom, is de plek toegankelijk voor heftruck/palletwagen etc.
- Schobben
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
04 juni 2006 19:22 #10
door Schobben
Jullie zijn mij een enorm stuk op weg aan het helpen!!!!!
Nog een paar vraagjes:
Vellingrandjes en messing/groef, is dit een bewerking voor een (kant)freesmachine?
Verlies je altijd minimaal 2 mm per zijde bij de vandiktebank?
Hoe heten de machines precies, dat zoekt een stuk makkelijker op het www.
Nog een paar vraagjes:
Vellingrandjes en messing/groef, is dit een bewerking voor een (kant)freesmachine?
Verlies je altijd minimaal 2 mm per zijde bij de vandiktebank?
Hoe heten de machines precies, dat zoekt een stuk makkelijker op het www.
Tijd voor maken pagina: 0.409 seconden