FANtv-nl-logo-mobile

Houten balk opdelen/splitsen

• H@NS
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 juni 2006 09:01 #21 door H@NS
Beantwoord door H@NS in topic Houten balk opdelen/splitsen
@ Wouter; die zagen die jij noemt zijn niet voor particulier gebruik, hiiemee zagen ze hele bomen in delen namelijk.

Wat die latten betreft; balken worden uit een boom gezaagd, daarna gedroogd en daarna verkocht. Ze worden dus nat gezaagd en dan pas gedroogd!!
Bij het drogen zijn alle spanningen in die balk in evenwicht gekomen. Zou je die balk nu middendoor gaan zagen dan is dat evenwicht dus weg, snappie?

Als je die 5mm latten op een onderlaag van triplex lijmt zal het wel meevallen met het werken maar ideaal is anders.

Wist je trouwens dat je al een lamelparket eiken 5mm koopt voor + 18€ de m2 ?!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 juni 2006 10:16 #22 door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic Houten balk opdelen/splitsen
Beste Hans, ja dat weet ik maar onze beste meneer wil toch weten met welke machines je delen uit zo'n balk kan zagen ? Ik denk dat ik er op dezelfde manier als jij in zit dat het opdelen van zo'n balk niet een werkje is voor de gemiddelde klusser maar info kan hij altijd krijgen, toch ? Ik vond het in het begin van deze topic al meteen vreemd waarom iemand dergelijke apparaten wil aanschaffen om perse die klus te doen en ik denk dat ik niet de enige ben die dat vind.

Laatst heb ik zelf een machine (Lurem) gekregen waarmee je veel dingen kan doen: Zagen, schaven en fresen van vele profielvormen. Voordat ik die machine ga gebruiken moet ik ook eerst dat apparaat goed begrijpen net zoals met de F'tool circelzaag die ik alweer een paar jaar heb. Elke x voor dat ik er weer mee gaan werken 'fris' ik mezelf weer even op hoe ik hem bijv. omzet van de tafel naar los en omgekeerd. Het blijven gevaarlijke dingen, reden te meer om je elke keer weer optimaal voor te bereiden.

Wouter

Ik ben niet goed maar ook niet gek

• impulsje
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 juni 2006 10:37 #23 door impulsje
Beantwoord door impulsje in topic Houten balk opdelen/splitsen
Ik weet niet hoor, heb verder geen verstad van machines, maar is het niet heel handig om eerst is algemene kennis over hout te hebben. De bekenden termen als, dosse en kwartiers e.d. maar ook wat voor invloed dit op het hout heeft, wat de werking van hout is e.d.
Als je dit niet kent/weet lijkt het me vrij lastig om een goed lammelenparket te kunnen maken.

Of zie ik dit verkeerd?

• H@NS
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 juni 2006 10:49 #24 door H@NS
Beantwoord door H@NS in topic Houten balk opdelen/splitsen

impulsje schreef : ...Of zie ik dit verkeerd?

Nee je slaat de spijker helemaal op z'n kop!!

Afgezien van duurder etc. is het ook nog eens levensgevaarlijk om zomaar wat te gaan machineren, zeker die bewerkingen zoals te vraagsteller die in gedachten heeft.

Lees meer
06 juni 2006 18:15 #25 door Cor-Klus
Beantwoord door Cor-Klus in topic Houten balk opdelen/splitsen

H@NS schreef : Wist je trouwens dat je al een lamelparket eiken 5mm koopt voor + 18€ de m2 ?!

Ik was laatst bij Pontmeijer en zag daar de duoplank. Dat was een
vloerdeel met een onderlaag van berkenmultiplex en een toplaag van 6 mm
eiken. Breedte was 24 cm, en werkelijk een plaatje om te zien.

Was wel iets duurder dan 18 euro, zelf duurder dan een massieve plank, maar wel vele malen mooier en minder werking dan massief.

Was getekend

• Schobben
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 juni 2006 20:19 #26 door Schobben
Beantwoord door Schobben in topic Houten balk opdelen/splitsen
Bij Pontmeyer kost hij € 42,- excl. Kan natuurlijk wel nog wat korting af natuurlijk.

Heren (en dames), bedankt voor jullie tijd en moeite. Ik ben een flink op weg geholpen met mijn plannen. Ik zal jullie de uitkomst nog laten weten. [img]smileys/smiley32.gif[/img]

Lees meer
06 juni 2006 23:07 #27 door Cor-Klus
Beantwoord door Cor-Klus in topic Houten balk opdelen/splitsen
Niet de duoplank, voor 42 euro bruto ex koop je de larix massieve
vloer. Duoplank kost 63,25 euro bruto ex. en dat is de 20cm plank. De
24 cm plank staat nog niet vermeld in de prijslijst. Maar voor een
vloer die zo mooi is maakt de meterprijs niet meer uit. Als de klant
hem eenmaal gezien heeft verkoop ik hem toch wel.

Was getekend

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
07 juni 2006 06:53 #28 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Houten balk opdelen/splitsen
Genoeg reclame zo!
Back to topic.

Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden