FANtv-nl-logo-mobile

Gereedschap ophangen

• whec
  • whec's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
26 juni 2006 14:47 #1 door whec
Gereedschap ophangen werd gestart door whec
Binnenkort wil ik mijn schuurtje (enkelsteens, 2.5m breed x 4 m lang) opnieuw inrichten.

Tuurlijk wil ik ook isoleren (voor mogelijke oplossingen kijk ik eerst op ander Forum), maar ik wil ook weten of er voorbeelden zijn van wandopstellingen gereedschap-ophanging. Iedereen doet het op zijn eigen manier, maar misschien is er al een handige opstelling bedacht.

Ik heb een stevige lange werktafel (2m lang, 0.8m hoog en 0.60 diep) langs de langzijde van de schuur. Hierboven zou ik plaat willen monteren. Alleen dus: welke indeling is handig, welke ophangmaterialen? Extra tips ook welkum.

"Opgelet, je harde schijf is bijna stuk, gelieve deze nu te vervangen of druk op enter om door te gaan ..."

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26 juni 2006 15:50 #2 door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic Gereedschap ophangen
Jarenlang heb ik op dik plaatmateriaal gereedschapsclips gebruikt. Omdat ik elke keer weer nieuw gereedschap nodig had en ik dus die clips aldoor weer moest verplaatsen heb ik vorig jaar gekozen voor iets wat makkelijker verplaatsbaar was. Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel wandruimte je hebt. Je moet HIER eens kijken. Het is een mooi systeem, ze hebben voor vele soorten gereedschap goede oplossingen, maar het is niet zo goedkoop als de clips !! Voor de machines heb ik zelf plateaus gemaakt en grotere haken gebruikt die je bij de reguliere bouwmarkten kan kopen. De indeling is denk ik afhankelijk van je persoonlijke wensen. Als je wil kan ik een foto plaatsen hoe ik het nu heb ingericht. Moet ik wel eerst een beetje opruimen [img]smileys/smiley36.gif[/img]

Wouter.

Ik ben niet goed maar ook niet gek

• whec
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
26 juni 2006 17:15 #3 door whec
Beantwoord door whec in topic Gereedschap ophangen
Wouter,

echt bedankt voor je reaktie. Ik heb info Sovella WandRail en Haken&Panelen aangevraagd. Tuurlijk wil ik graag wat extra info ontvangen: een foto van jouw wand-indeling. En ook graag een van "de haken reguliere bouwmarkten". Ik heb wel even de tijd tot je hebt opgeruimd [img]smileys/smiley2.gif[/img] . Hoeft niet zo netjes, hoor! Maar jij zult wel eerder klaar zijn dan ik :-))

Boven mijn werkbank is een plaatgrootte mogelijk van 2.0m lang en 1.2m hoog. Daarnaast heb ik nog meer wanden beschikbaar.

Mochten er, naast die van Wouter, nog meer informatie/tips/l;inks beschikbaar dan hoor ik dat graag.

"Opgelet, je harde schijf is bijna stuk, gelieve deze nu te vervangen of druk op enter om door te gaan ..."

Lees meer
27 juni 2006 10:48 #4 door Bernardo
Hier dan enkele foto's van mijn gereedschapswand. Ik heb geprobeerd een ietwat horizontale indeling te maken, dus naast de boormachine de boren. Naast de decoupeerzaag een bakje met zaagjes en andere accesoires en naast de circelzaag zijn toebehoren. Maar ook bijv. de accuboor op het plateau de accu met accu's en links ervan in een bakje de bitjes en andere zaken en de reciprozaag met even verderop links een plateautje met de zagen hiervoor. Dit alles natuurlijk weer afh. van je ruimte. Zoals je ziet heb ik ook enkele boren hoger moeten plaatsen.

Kan je de ophangbeugels zien van de machines, is simpel te realiseren, je moet alleen even alles goed opmeten van de machines dat ze goed in die beugels passen. Je hebt ze in vele soorten en maten.

Als ik jou was zou ik eerst een volledige lijst maken van al het gereedschap dat je hebt maken met wat reserve en dan een lay out tekenen. Heb ik ook gedaan, dan weet je zeker dat je uitkomt met je ruimte. Zo heb ik bijv. de geleiderails van de circelzaag aan een andere wand opgehangen en een verstekzaag, een tegelsnijder en ander groot gereedschap in een open stellingkast direct naast de gereedschapswand geplaatst.

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
27 juni 2006 10:58 #5 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Gereedschap ophangen
Mis ik een ringsluitel?

[img]smileys/smiley4.gif[/img]

• whec
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27 juni 2006 11:25 #6 door whec
Wouter, dank je wel. Ik ga het goed bekijken. En bij een mogelijke vraag kom ik bij jou terug!

GJC, kan ik ook Senior Gold Member worden met het plaatsen van dit soort opmerkingen? Nou, liever niet! P.S.: zoek jij n ringsluitel? Ik heb 'm al gevonden[img]smileys/smiley36.gif[/img]

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
27 juni 2006 11:31 #7 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Gereedschap ophangen
Ja hoor, dat kan. Als je het maar vaak genoeg doet. En inderdaad een tikfout [img]smileys/smiley9.gif[/img]

Wat ik probeer aan te geven is dat als je alles zo ordelijk hebt hangen je het zo ziet als er wat ontbreekt en in principe niet snel misgrijpt.
Ik probeer al jaren er systeem in te brengen, maar deel de schuur met 4 gezinsleden. Drie daarvan willen nogal eens sleutelen, waardoor ik dus regelmatig misgrijp. Je ontwikkelt dan een speciale blik voor lege plekken aan de wand. Eigenlijk ben ik dus jaloers op Wouter.

• whec
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27 juni 2006 12:09 #8 door whec
GJC, ik vind het prettig dat e.e.a. is "uitgesproken".

Ik zou zegen: die drie gezinsleden krijgen ieder een gelijksluitende sleutel, met ieder een andere kleur/label. Lever die maar in als jij na schuurgebruik een puinzooi ontdekt. Of die andere twee zien dat wel. Je bent dan als een soort Nanny: "zo jochie, ga maar eens een-dag-in-een-gereedschapsloze-hoek-staan!" Reken maar dat ze het afleren.

En daarbij, je brengt ze netheid bij waar zij later blij mee zijn (en hun evt. werkgever!) [img]smileys/smiley17.gif[/img]

Lees meer
27 juni 2006 12:28 #9 door Bernardo
De ringsleutel mist gelukkig niet. Als je goed kijkt zie je rechtsonder dat setje nog de ontbrekende 2 sleutels hangen. Deze konden er niet op omdat het middenstuk iets te dik was om in de uitsparingen te passen. Zoals alles kan ook dit niet perfect zijn. Als je de brochures binnen hebt zal je gaan zien dat er een heleboel variaties zijn wat betreft haken (lengtes, dubbele, dikte etc.). Wat ik heb gedaan toen ik al het gereedschap had opgeschreven ben ik alle types afgegaan die het beste zouden passen. Dat was nog een heleboel uitzoekwerk maar het levert zoals je ziet wel wat op. Het gereedschap waar ik niet meteen een passende ophangtype bij kon vinden heb ik meegenomen naar Sov.

Samen met hen kwamen we er toen aardig uit en kon alles meteen meenemen. Ze hebben het aardig op voorraad, ook de borden. Let wel de grote borden links zijn zoals ze ze leveren, de kleinere borden rechts heb ik met een slijptol naar eigen believen op maat gemaakt. Ook zitten er op mijn bord nog een aantal ophangsystemen bij die niet van S. zijn maar van een bedrijf die hetzelfde systeem hanteert maar nog andere uitvoeringen heeft. Wat je dus kan doen is ook nog even HIER kijken. Je kan daar online bestellen. De bevestiging aan het bord is hetzelfde. Met die combinatie heb ik het bord dus opgebouwd.

Veel succes.

• GER.S
  • Bezoeker
  • Bezoeker
29 juni 2006 19:11 #10 door GER.S
Beantwoord door GER.S in topic Gereedschap ophangen
mmmhhh als ik het zo wil inrichten moet ik wel wat meer wanden hebben om e.e.a zo uit te hangen........[img]smileys/smiley36.gif[/img]

mag ik wel 6 wanden hebben om aan te bevestigen......maar dan kan ik mijn garage niet meer in en geen licht en......geen ruimte want alles wat tegen de muur staat , staat dan in het midden.....[img]smileys/smiley19.gif[/img]

maar het is wel netjes opgeruimd zo.....

Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden