- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- Decopeerzaag met lange zaag?
Decopeerzaag met lange zaag?
- data58
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
27 juli 2006 15:16 #1
door data58
Decopeerzaag met lange zaag? werd gestart door data58
Hoi,
Ik wil uit een dikke balk (15 cm dik) halve cirkels zagen met een diameter van 15 cm, hier komt namelijk een ronde balk in te liggen. Ik denk zelf dat ik dit het beste met een decopeerzaag kan doen, maar zijn er wel decopeerzagen te verkrijgen die 15 cm diep kunnen zagen?
Alvast bedankt voor jullie tips,
Pieter
Ik wil uit een dikke balk (15 cm dik) halve cirkels zagen met een diameter van 15 cm, hier komt namelijk een ronde balk in te liggen. Ik denk zelf dat ik dit het beste met een decopeerzaag kan doen, maar zijn er wel decopeerzagen te verkrijgen die 15 cm diep kunnen zagen?
Alvast bedankt voor jullie tips,
Pieter
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Denise
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
27 juli 2006 15:24 #2
door Denise
Beantwoord door Denise in topic Decopeerzaag met lange zaag?
Het blad van een decoupeerzaag heeft, zelfs met korte bladen, altijd al de neiging om scheef te trekken. Je krijgt dus geen haakse hoek met het oppervlak waar je met de machine overheen gaat.
Lange bladen en bochten maken zorgt voor nog grotere afwijkingen. Materiaal met 'nerf' zoals jouw balken ook.
Kans is dus groot dat je ronde paal totaal niet door het gat past, omdat het gat aan de ene kant van de balk dus een totaal andere vorm heeft van aan de kant waar je met je machine zo netjes de lijn volgde...
Probeer maar eens uit op een stukje echt hout. Dat gaat al mis met een paar cm, laat staan met 15 cm....
Lijkt mij dus een slecht idee.
Alternatief.....uhm...grote gatenzaag misschien? Weet alleen ook weer niet of die bestaat in die diameter en diepte...
Gaat het om 1 gat?
Wellicht dan een hele serie nette rechte gaten in een kolomboor of desnoods uit de hand en dan de rest bijwerken met vijl/beitel. Hangt er van af hoe nauwkeurig het moet.
Edo
Lange bladen en bochten maken zorgt voor nog grotere afwijkingen. Materiaal met 'nerf' zoals jouw balken ook.
Kans is dus groot dat je ronde paal totaal niet door het gat past, omdat het gat aan de ene kant van de balk dus een totaal andere vorm heeft van aan de kant waar je met je machine zo netjes de lijn volgde...
Probeer maar eens uit op een stukje echt hout. Dat gaat al mis met een paar cm, laat staan met 15 cm....
Lijkt mij dus een slecht idee.
Alternatief.....uhm...grote gatenzaag misschien? Weet alleen ook weer niet of die bestaat in die diameter en diepte...
Gaat het om 1 gat?
Wellicht dan een hele serie nette rechte gaten in een kolomboor of desnoods uit de hand en dan de rest bijwerken met vijl/beitel. Hangt er van af hoe nauwkeurig het moet.
Edo
- data58
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
27 juli 2006 15:42 #3
door data58
Beantwoord door data58 in topic Decopeerzaag met lange zaag?
Hoi Edo,
Allereerst bedankt voor je reactie,
het gaat om geschilde palen (boomstammen), deze zijn dus zoizo al niet helemaal recht, ik denk dat als het gat een halve cm af wijkt ik dat niet heel erg vind, bovendien zou ik hem idd ook iets kleiner uit kunnen zagen en daarna bijwerken, met een rasp?? (of gewoon met de reciprozaag zelf). Wel gaat het om meerdere gaten. Als ik me niet vergis 17 stuks, 1 uur per gat vind ik prima. Ik lees op internet ook iets over een reciprozaag, zou dit iets zijn, of is dit echt veel te grof. Kan ik deze ook mooi haaks op mijn werkstuk houden?
Groetjes Pieter
pieterrr38925.7391087963
Allereerst bedankt voor je reactie,
het gaat om geschilde palen (boomstammen), deze zijn dus zoizo al niet helemaal recht, ik denk dat als het gat een halve cm af wijkt ik dat niet heel erg vind, bovendien zou ik hem idd ook iets kleiner uit kunnen zagen en daarna bijwerken, met een rasp?? (of gewoon met de reciprozaag zelf). Wel gaat het om meerdere gaten. Als ik me niet vergis 17 stuks, 1 uur per gat vind ik prima. Ik lees op internet ook iets over een reciprozaag, zou dit iets zijn, of is dit echt veel te grof. Kan ik deze ook mooi haaks op mijn werkstuk houden?
Groetjes Pieter
pieterrr38925.7391087963
- amdusias
- Bezoeker
27 juli 2006 17:16 #4
door amdusias
Beantwoord door amdusias in topic Decopeerzaag met lange zaag?
ik ben bang dat je het niet opred met een decopeerzaag , ben bang dat hij daar niet sterk genoeg voor is , een gatenzaag zal een betere optie zijn , en dan van 2 kanten de boren , ( ff voor boren met een lange boor om te op de zelfde plek tekrijgen) desnoods daarna ff met een langs decopeerzaag erdoor gaan,.. dan krijg je de netste gaten , met de minste moeite.
- Cor123
- Bezoeker
27 juli 2006 17:43 #5
door Cor123
Beantwoord door Cor123 in topic Decopeerzaag met lange zaag?
halve gaten boren gaat niet met een gatzaag. Je hebt nl geen centergat.
Ben je handig met een kettingzaag?
[img]smileys/smiley1.gif[/img] Of anders met een bovenfrees van 2 kanten, kom je ook een heel eind.
Ben je handig met een kettingzaag?
[img]smileys/smiley1.gif[/img] Of anders met een bovenfrees van 2 kanten, kom je ook een heel eind.
- harryk
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
27 juli 2006 18:59 #6
door harryk
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.
Beantwoord door harryk in topic Decopeerzaag met lange zaag?
lintzaag lenen bij een 'echte' timmerman (dus er met je stukje hout naartoe)
www.reurink.no/diverse/?view=./lintzaag.jpg
www.reurink.no/diverse/?view=./lintzaag.jpg
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.
- data58
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
27 juli 2006 20:35 #7
door data58
Beantwoord door data58 in topic Decopeerzaag met lange zaag?
de balk waar ik m in wil zagen is ook rond. Nu is dat geen probleem omdat ik een bak maak waar deze precies in past. Deze kan ik dus gelijk stellen aan een vierkante balk. Nu wordt het wel lastig als ik deze onder een lintzaag moet gaan houden, zeker aangezien hij zon 3 meter lang is. Verder zijn gatenzagen van 15 cm doorsnede volgens mij ook niet verkrijgbaar. Hoe diep zou ik met een vrees kunnen komen? Is dat van die kettingzaag trouwens een serieuze optie??
Groetjes Pieter
Groetjes Pieter
- Cor123
- Bezoeker
27 juli 2006 20:44 #8
door Cor123
Met de kettingzaag krijg je wel de ruwe vorm, als je er een beetje handig mee bent tenminste. Er zijn mensen die maken houten beelden met de kettingzaag.
[img]smileys/smiley2.gif[/img]
- Cor-Klus
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
27 juli 2006 20:44 #9
door Cor-Klus
Was getekend
Beantwoord door Cor-Klus in topic Decopeerzaag met lange zaag?
Ik denk zelf dat de reeds genoemde kettingzaag de beste optie is. Aftekenen aan beide zijden en dan met beleid zagen.
Was getekend
- Cor123
- Bezoeker
27 juli 2006 20:48 #10
door Cor123
hier
bouwen ze een heel huis van boomstammen. Misschien heb je er wat aan
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden