- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- Houtbewerkingsmachines
Houtbewerkingsmachines
- Kartinie
- Onderwerp Auteur
- Expert lid
Minder
Lees meer
25 aug 2006 19:57 #1
door Kartinie
Houtbewerkingsmachines werd gestart door Kartinie
Ik ben me aan het orienteren voor het kopen van 1 of meerdere machines voor o.a. vlak- vandikteschaven, langgatboren, pennen slaan, profielen frezen enz.
Het slaan van pennen en het frezen van de niet al te grote profielen kan ik nu al goed via een Bosch POF 800 ACE bovenfrees waarvoor ik en behoorlijke freestafel heb gemaakt.
Er zjn echter vele merken machines met allemaal hun specififeke voor en nadelen en prijskaartjes. Scheppach heeft een zeer mooie vlak- vandiktebank de HMS 2600ci e iets duurder als combinatie uitvoering waar op de vlak- vandiktebank een frees en langgatinstalatie aangesloten kan worden.
TendoTools heeft hele mooie combinatie machines zoals de TT260VEX die in 1 machine zowel vlak- vandikte, circelzaag met loopwagen, 30mm tafel frees en langgatboor instalatie heeft. Andere merken zoals Robland zijn velen malen duurder maar hebben vergelijkbare machines.
Nu heeft Scheppach als enige rubberen aanvoerrollen zodat die geen markeringen op het hout achterlaat. TendoTools is veel goedkoper dan alle andere merken maar zeggen wel een goede kwaliteit te leveren.
Op welke dingen moet je goed letten, is het verschil tussen een rubberenrol of een gekartelderol zo groot. k heb eerlijk gezegt nie echt afdrukken van de aandrijfrollen op het houtgezien. Mischien is dit alleen zichtbaar bij zeer weinig afschaven of alleen bij heel zachthout? Heeft iemand ervaring met de machines van TendoTool de prijs is zeker aantrekkelijk.
Het slaan van pennen en het frezen van de niet al te grote profielen kan ik nu al goed via een Bosch POF 800 ACE bovenfrees waarvoor ik en behoorlijke freestafel heb gemaakt.
Er zjn echter vele merken machines met allemaal hun specififeke voor en nadelen en prijskaartjes. Scheppach heeft een zeer mooie vlak- vandiktebank de HMS 2600ci e iets duurder als combinatie uitvoering waar op de vlak- vandiktebank een frees en langgatinstalatie aangesloten kan worden.
TendoTools heeft hele mooie combinatie machines zoals de TT260VEX die in 1 machine zowel vlak- vandikte, circelzaag met loopwagen, 30mm tafel frees en langgatboor instalatie heeft. Andere merken zoals Robland zijn velen malen duurder maar hebben vergelijkbare machines.
Nu heeft Scheppach als enige rubberen aanvoerrollen zodat die geen markeringen op het hout achterlaat. TendoTools is veel goedkoper dan alle andere merken maar zeggen wel een goede kwaliteit te leveren.
Op welke dingen moet je goed letten, is het verschil tussen een rubberenrol of een gekartelderol zo groot. k heb eerlijk gezegt nie echt afdrukken van de aandrijfrollen op het houtgezien. Mischien is dit alleen zichtbaar bij zeer weinig afschaven of alleen bij heel zachthout? Heeft iemand ervaring met de machines van TendoTool de prijs is zeker aantrekkelijk.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- H@NS
- Bezoeker
25 aug 2006 22:30 #2
door H@NS
Beantwoord door H@NS in topic Houtbewerkingsmachines
Aanvoerrollen moeten geribbeld zijn anders heb je weer andere
problemen. Afdrukken krijg je alleen als je zeeeer weinig of niets
wegschaafd, eigenlijk alleen bij foutief gebruik dus.
De vraag die je moet stellen is: wat wil ik allemaal gaan maken?
Doorvoerhoogte is van belang, doorvoerbreedte (hoe meer hoe beter)
Beitels; tirza of slijpbare
Vermogen!!!
Fijnafstelling
Profielkoppen, maximale diameter en gewicht, mogelijkheden (bijv. een eenvoudig raampje maken)
Ombouwen; neem je hier rustig de tijd voor of moet het in een handeling
gaan. Ik ken voorbeelden waarbij een combi alleen nog voor een functie
wordt gebruikt en de ander functies zijn overgenomen door andere,
losse, machines. Dit vanwege het gedoe met ombouwen.
Een Robland is wel de meest gewilde van alle genoemde merken. Degelijk,
solide en betrouwbaar. Maarja daar betaal je dan ook voor...
problemen. Afdrukken krijg je alleen als je zeeeer weinig of niets
wegschaafd, eigenlijk alleen bij foutief gebruik dus.
De vraag die je moet stellen is: wat wil ik allemaal gaan maken?
Doorvoerhoogte is van belang, doorvoerbreedte (hoe meer hoe beter)
Beitels; tirza of slijpbare
Vermogen!!!
Fijnafstelling
Profielkoppen, maximale diameter en gewicht, mogelijkheden (bijv. een eenvoudig raampje maken)
Ombouwen; neem je hier rustig de tijd voor of moet het in een handeling
gaan. Ik ken voorbeelden waarbij een combi alleen nog voor een functie
wordt gebruikt en de ander functies zijn overgenomen door andere,
losse, machines. Dit vanwege het gedoe met ombouwen.
Een Robland is wel de meest gewilde van alle genoemde merken. Degelijk,
solide en betrouwbaar. Maarja daar betaal je dan ook voor...
- playa
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
26 aug 2006 23:08 #3
door playa
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
Beantwoord door playa in topic Houtbewerkingsmachines
Tip: van 3 t/m 7 october is de hout2006 beurs in Ahoy Rotterdam.
Ik denk dat daar ook wel een aantal leuke machines te zien zijn.
Ik denk dat daar ook wel een aantal leuke machines te zien zijn.
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
- Cees-Schenkel
- Bezoeker
27 aug 2006 19:26 #4
door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic Houtbewerkingsmachines
voor de profesional..... ( ik ga er ook heen)
Cees
Cees
- Kartinie
- Onderwerp Auteur
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
27 aug 2006 22:11 #5
door Kartinie
Beantwoord door Kartinie in topic Houtbewerkingsmachines
Alvast bedankt voor de reaties tot nu toe. Iemand ervaring met het merk TendoTools? Zo'n machine gebruikt, ergens gezien enz..
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden