FANtv-nl-logo-mobile

Hardpoint zaag vijlen

Lees meer
14 apr 2007 22:01 #11 door tien
Beantwoord door tien in topic Hardpoint zaag vijlen
Misschien is een hardpoint zaag te vijlen nadat je de hardheid eraf hebt gehaald d.m.v. het uitgloeien van het metaal?
Dus probeer het eens met een brander en ga daarna nog eens vijlen.

Groeten, Aad

Groeten, Aad

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• amdusias
  • Bezoeker
  • Bezoeker
15 apr 2007 16:43 #12 door amdusias
Beantwoord door amdusias in topic Hardpoint zaag vijlen
dat men uberhoud ze nog wil slijpen .. de kans dat i net zo zaagt als er voor is vrij klein bij zulke zagen ... en voor die 35 a 45 euro wat zo,n zaag kost.. wil ik al niet eens krom liggen ... ik kost voor mn baas al meer per uur...

en voor laminaat moet je eigelijk ook niet zn zaag gebruiken , daar zijn decopeerzagen voor uitgevonden...

Lees meer
15 apr 2007 20:57 #13 door Cor-Klus
Beantwoord door Cor-Klus in topic Hardpoint zaag vijlen

Ron321 schreef : Inderdaad Bob.

Wat een onzin, dat een zaag een wegwerpproduct zou zijn.
We leven tochal in een wegwerpmaatschappij.

Een zaag slijpen kost meer dan vervangen door een nieuwe. Slijpen zou dus onzinnig zijn en bijdragen aan de wegwerpmaatschappij, vanwege de hoeveelheid geld die je daarmee weggooid. En dan is het maar de vraag of een geslepen zaag dezelfde kwaliteiten heeft als een nieuw exemplaar. Dus hou ik liever mijn geld in mijn zak en koop een nieuwe.

Zelf voor een heggeschaar kan je twijfelen tussen een duurdere van 200 euro en jaarlijks laten slijpen voor 45 euro, of elk jaar een goedkoper exemplaar kopen en die aan het einde van het seizoen weggooien.

Was getekend

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
15 apr 2007 21:29 #14 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Hardpoint zaag vijlen
Met wegwerpmaatschappij wordt niet het weggooien van geld bedoelt, maar het (onnodig) weggooien van materialen.
Het gaat niet om het economische principe, maar om een bepaalde verantwoordelijkheid die je wel of niet wilt nemen.
Sommige mensen vinden het belangrijk om niet teveel afval te produceren, en niet teveel grondstoffen te verspillen.
En dat mag iets kosten.
Zulke mensen zullen kiezen voor duurzaam, en niet voor wegwerp.
Een ander argument is de kwaliteit, van in dit geval, de zaag.
We hebben het hier over goede zagen, geen bouwmarktzagen.
Ik heb allerlei gereedschappen waaraan ik net zolang gevijld en geknutseld heb totdat ze helemaal naar mijn zin waren en naar mijn hand gingen staan.
Zo'n stuk gereedschap zal ik nooit zomaar weggooien.
Alles draait om het maken van keuzes.
Je kan tv gaan kijken, of aan je gereedschap gaan prutsen.
Zo moet je het zien.

Lees meer
15 apr 2007 23:29 #15 door Cor-Klus
Je hebt helemaal gelijk, zelf doe ik het namelijk ook!

In de prive sfeer probeer ik een autovloot met daarin 3 oldtimers op de weg te houden (mgbgt - totale restauratie nodig, mgc - bijna klaar voor RDW keuring, xj6 - dagelijks vervoer). Ook daar zal ik, tegen elke economische redenaties in, gaan 'vijlen en knutselen' zodat ze behouden kunnen worden.

Alleen zakelijk gezien staat het economische gewin bovenaan. Alleen al de gedachte aan het slijpen van een zaag is al duurder dan het kopen van een nieuwe! Als ik daarna mijn oude zaag een 2e leven geef door hem te gebruiken als ytong zaag en hem daarna doorgeef via de 'afrika bak' bij het scheidingsstation. Krijgt hij nog een 3e leven ook. Op die manier heb ik maximale winst en minimale afval.

Was getekend

• jeroen-sperling
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
16 apr 2007 08:54 #16 door jeroen-sperling
Beantwoord door jeroen-sperling in topic Hardpoint zaag vijlen
Een decoupeerzaag? Zie daar maar eens een rechte lijn mee te zagen.

Anyway, ik hou gewoon niet zo van het idee dat je een zaag weg moet gooien als hij bot is. Ik doe er liever wat langer mee. Als je alles econimisch gaat bekijken zou je thuis helemaal niets meer doen en alleen maar aan het werk zijn, dat levert toch het meeste op...

Wat betreft de 'afrika bak', die Afrikanen kunnen toch ook niets met een botte zaag? Of zie ik dat verkeerd?

Maar goed, ik ben inmiddels een vijlbare zaag van Bahco tegengekomen, denk dat ik die maar ga kopen.

Bedankt voor jullie reacties.

Lees meer
16 apr 2007 11:15 #17 door Cor-Klus
Als ik iemand vindt die voor 80 eurocent per uur een zaag kan slijpen, is het economisch voordeliger om te slijpen dan nieuw te kopen. En ergens tussen doe 80 eurocent en mijn eigen uurtarief zal een break even point zitten.

Was getekend

• amdusias
  • Bezoeker
  • Bezoeker
16 apr 2007 18:35 #18 door amdusias
Beantwoord door amdusias in topic Hardpoint zaag vijlen

Sodemieter schreef : Een decoupeerzaag? Zie daar maar eens een rechte lijn mee te zagen. .............

{ offtopic }

geen probleem ... zelfs haaks op het oog , is geen probleem....
enne ... er komen toch plintjes rond om ...

• Toon
  • Bezoeker
  • Bezoeker
16 apr 2007 21:15 #19 door Toon
Beantwoord door Toon in topic Hardpoint zaag vijlen

athvdk schreef : Misschien is een hardpoint zaag te vijlen nadat je de hardheid eraf hebt gehaald d.m.v. het uitgloeien van het metaal?

En dan? Weg hardpoint. Gaat niet meevallen om het dan uiteindelijk weer te harden.

Lees meer
16 apr 2007 22:49 #20 door tien
Beantwoord door tien in topic Hardpoint zaag vijlen
Het ging er om om de zaag eerst weer "vijlbaar" te maken.

PS Ook ik vind het leuk om een zaag dmv vijlen en zetten weer als nieuw te maken. Nieuw kopen kan altijd, maar vind ik de weg van de minste weerstand. Als je er je brood mee moet verdienen ligt het natuurlijk wel anders, maar voor mij is het puur dhz.

En wat is er nu mooier dan altijd met scherp gereedschap te werken. Als een hardpoint zaag ietsje stomp of beschadigd wordt (spijkertje geraakt oid) moet je dus keuzes maken: of doormodderen of meteen een nieuwe kopen. De meesten zullen eerst wel even doormodderen. Wat is er dan mooier als je zelf de zaag even kunt vijlen en zetten en vervolgens fluitend door gaat met je zaagwerk?

Groeten, Aadathvdk2007-04-17 00:54:33

Groeten, Aad

Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden