- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- Decoupeerzaag zaagt scheef
Decoupeerzaag zaagt scheef
- Bert111
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
Minder
Lees meer
04 mei 2007 17:48 #1
door Bert111
Decoupeerzaag zaagt scheef werd gestart door Bert111
Ik heb een decoupeerzaag van Bosch, een PST 50 PE, een oud beestje dus, maar vanaf het begin dat ik 'm had zaagt hij altijd een beetje scheef. Dat is vervelend als een zuiver verticale zaaglijn wilt hebben wat in de meeste gevallen hetgene is wat je beoogt. Aan de ene kant is het stuk afgezaagd hout dus 13,2 cm breed en aan de keerzijde 13,3 of 13,4 cm. Het wordt dus niet echt mooi. Hij doet hetzelfde met alle zaagjes dus het ligt niet aan een krom zaagje. En ik druk ook niet onnodig tegen de zaagmachine dus dat kan het ook niet zijn.
Op TV zie je dat dit gereedschap veel wordt gebruikt en ik weet niet of ze het op de een of andere manier maskeren, maar hoe ik ook mijn best doe het lukt me niet om een zuiver rechte lijn te zagen, tenzij ik langs een latje zaag. En echt zo mooi recht als met een circelzaag krijg je het nooit (die heb ik ook ergens liggen maar nog nooit gebruikt omdat ik hem eng vond).
Er zijn dus twee problemen, hij zaagt én verticaal én horizontaal niet recht.
Zal ik een nieuwe kopen of zal ik dezelfde problemen ook met de nieuwe hebben?
Op TV zie je dat dit gereedschap veel wordt gebruikt en ik weet niet of ze het op de een of andere manier maskeren, maar hoe ik ook mijn best doe het lukt me niet om een zuiver rechte lijn te zagen, tenzij ik langs een latje zaag. En echt zo mooi recht als met een circelzaag krijg je het nooit (die heb ik ook ergens liggen maar nog nooit gebruikt omdat ik hem eng vond).
Er zijn dus twee problemen, hij zaagt én verticaal én horizontaal niet recht.
Zal ik een nieuwe kopen of zal ik dezelfde problemen ook met de nieuwe hebben?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- relratje
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
04 mei 2007 17:55 #2
door relratje
Type fouten voorbehouden.
De beantwoorder van dit bericht aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid.
Beantwoord door relratje in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
Misschien dat je voetje scheef zit of krom is.
Een nieuwe zaagt altijd recht anders gelijk terug brengen je heb namelijk garantie.
.
Een nieuwe zaagt altijd recht anders gelijk terug brengen je heb namelijk garantie.
.
Type fouten voorbehouden.
De beantwoorder van dit bericht aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid.
- GJC
- Bezoeker
04 mei 2007 18:12 #3
door GJC
Beantwoord door GJC in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
Met een decoupeerzaag loop je dat risico altijd. Zeker als je te hard drukt (maar dat doe je dus niet).
Een voet die niet helemaal recht is kan inderdaad, maar die zou je moeten kunnen stellen.
Feit is wel dat je het juiste gereedschap voor de klus moet gebruiken. Voor de wat dikkere stukken dus de cirkelzaag opzoeken..............
Een voet die niet helemaal recht is kan inderdaad, maar die zou je moeten kunnen stellen.
Feit is wel dat je het juiste gereedschap voor de klus moet gebruiken. Voor de wat dikkere stukken dus de cirkelzaag opzoeken..............
- johanL
- Bezoeker
04 mei 2007 19:24 #4
door johanL
Beantwoord door johanL in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
Hallo
Ik ben nu 45 jaar timmerman,en heb de decoupeerzaag vanaf de jaren 70 meegemaakt. Maar vind het,het slechtste electrische handgereedschap wat gemaakt is.Het zaagt meest scheef ,of klappert.Voor echt strak werk ,moet je een hele goede hebben ,met een fijn scherp zaagje ,anders blijft het meest knoeien,en alleen bruikbaar voor wat ruwer werk.Groeten Johanl
Ik ben nu 45 jaar timmerman,en heb de decoupeerzaag vanaf de jaren 70 meegemaakt. Maar vind het,het slechtste electrische handgereedschap wat gemaakt is.Het zaagt meest scheef ,of klappert.Voor echt strak werk ,moet je een hele goede hebben ,met een fijn scherp zaagje ,anders blijft het meest knoeien,en alleen bruikbaar voor wat ruwer werk.Groeten Johanl
- Bert111
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
04 mei 2007 20:26 #5
door Bert111
Beantwoord door Bert111 in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
Misschien dat het beter zou werken als de zaag breder zou zijn en zou hellen en eventueel een geleider onderin zou hebben. Het is eigenlijk een kruising tussen een gewone zaag en een figuurzaag en hij doet geen van beide goed.
Ik denk dat ik mijn ladefrontjes maar moeten laten zagen door de houthandelaar. Vind ik altijd een vervelend gesjouw want ik heb geen auto en eigenlijk had ik nog een mooie plank staan.
Ik denk dat ik mijn ladefrontjes maar moeten laten zagen door de houthandelaar. Vind ik altijd een vervelend gesjouw want ik heb geen auto en eigenlijk had ik nog een mooie plank staan.
- Anne-Marie
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
04 mei 2007 20:50 #6
door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
Als je een cirkelzaag hebt liggen kan je die toch gewoon gaan gebruiken? Gewoon goed vasthouden, geleidertje eerst plaatsen en dan lekker zagen. Kind kan de was doen.
- Cor-Klus
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
04 mei 2007 22:35 #7
door Cor-Klus
Was getekend
Beantwoord door Cor-Klus in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
In het ergste geval (bij gebrek aan cirkelzaag) kan je net zo goed een handzaag pakken, die zaagt rechter dan een decoupeerzaag. Een decoupeerzaag is niet voor rechte lijnen.
Was getekend
- Bert111
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
05 mei 2007 07:26 #8
door Bert111
Ik dacht altijd dat het aan mij lag omdat ze in doe-het-zelf programma's op tv alles met een decoupeerzaag schijnen te doen met een prachtig resultaat. Het komt overigens maar zelden voor dat je een stuk hout nodig hebt waarbij het er niet toe doet dat de zaaglijn scheef of gegolfd is.
Ik heb nog eens naar de onderkant van de decoupeerzaag gekeken maar niets wijst erop dat je hem anders dan recht zou kunnen afstellen. Ik zie geen schaalverdeling en dat zou toch een must moeten zijn. Ik heb ook de gebruiksaanwijzing niet meer. Zo op het oog staat het zaagje recht.
Overigens, ook als ik alles zou laten zagen en zo glad mogelijk zou afwerken met gefreesde randen enzo dan zie je onmiddellijk op de eerste blik dat het zelfgemaakt is. Een wit gelakt meubel dat je kant-en-klaar koopt ziet er veel gladder uit. Je kan schuren tot je een ons weegt maar zo mooi als de fabrikant het doet krijg je het niet.
Ik heb nog eens naar de onderkant van de decoupeerzaag gekeken maar niets wijst erop dat je hem anders dan recht zou kunnen afstellen. Ik zie geen schaalverdeling en dat zou toch een must moeten zijn. Ik heb ook de gebruiksaanwijzing niet meer. Zo op het oog staat het zaagje recht.
Overigens, ook als ik alles zou laten zagen en zo glad mogelijk zou afwerken met gefreesde randen enzo dan zie je onmiddellijk op de eerste blik dat het zelfgemaakt is. Een wit gelakt meubel dat je kant-en-klaar koopt ziet er veel gladder uit. Je kan schuren tot je een ons weegt maar zo mooi als de fabrikant het doet krijg je het niet.
- Bert111
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
05 mei 2007 08:07 #9
door Bert111
Nee, verstekzagen is niet mogelijk. Er staat geprint op het plaatje: tilt: 45°.
- Cor-Klus
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
05 mei 2007 09:13 #10
door Cor-Klus
Was getekend
Beantwoord door Cor-Klus in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
TV -> het is een gesponsord programma en geen teleac cursus.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat een decoupeerzaag uit de bouwmarkt met bijpassende zaagjes altijd veel minder zal zijn dan een professioneel exemplaar. Maar dan nog is een decoupeerzaag niet voor rechte lijnen.
Als je goed schuurt/plamuurd en verft kan je ook een strak resultaat krijgen. Alles is afhankelijk van de tijd die je steekt in de voorbewerking en de type materialen die je koopt. Als ik met mijn eigen materialen kan verven heb ik een strak resultaat, laatst heb ik als ouder geholpen met schilderwerk op school. Kreeg ik bouwmarkt huismerk verf om mee te verven. Zelden zo'n slecht resultaat gezien, was niet mee te werken.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat een decoupeerzaag uit de bouwmarkt met bijpassende zaagjes altijd veel minder zal zijn dan een professioneel exemplaar. Maar dan nog is een decoupeerzaag niet voor rechte lijnen.
Als je goed schuurt/plamuurd en verft kan je ook een strak resultaat krijgen. Alles is afhankelijk van de tijd die je steekt in de voorbewerking en de type materialen die je koopt. Als ik met mijn eigen materialen kan verven heb ik een strak resultaat, laatst heb ik als ouder geholpen met schilderwerk op school. Kreeg ik bouwmarkt huismerk verf om mee te verven. Zelden zo'n slecht resultaat gezien, was niet mee te werken.
Was getekend
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden