FANtv-nl-logo-mobile

Decoupeerzaag zaagt scheef

• Cees-Schenkel
  • Bezoeker
  • Bezoeker
08 mei 2007 18:25 #21 door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
Cory, ik weet niet waar je zit (profiel aanpassen)
ik ben in het bezit van een platenzaag, en verkoop ook per stuk.
echter langs brengen doe ik niet als het te ver is, daar is mijn uurloon gewoon te duur voor.

Cees

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08 mei 2007 21:27 #22 door Cor-Klus
Beantwoord door Cor-Klus in topic Decoupeerzaag zaagt scheef

Cory schreef : Ik denk dat een circelzaag alleen maar goed werkt als de circelzaag vast zit en het hout beweegt tijdens het zagen.

Dat denk ik niet. Het is een beetje afhankelijk van de afmeting van je werkstuk. Als ik kleine ladefrontjes zou moeten zagen uit een plaat, zou ik toch kiezen voor de geleiderail. Ben ik laminaat aan het leggen pak ik de tafel erbij.

Was getekend

Lees meer
08 mei 2007 21:38 #23 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Decoupeerzaag zaagt scheef

Cory schreef : Nee, dat is helemaal drie keer niks. Hoewel het afgezaagde stuk overal hetzelfde meet oogt hij toch niet perfect recht. Niet mooi genoeg voor ladefrontjes.

Hoe zaag je dan? met de geleider van de zaag zelf of met een geleiderrail of een mooie rechte plank? Ik heb er een hele inbouwkast meegemaakt en volgens mij zijn ze toch wel recht die planken Wat voor merk heb je eigenlijk? Is je blad wel scherp? Ook wel voldoende vermogen? Heb vroeger ook wel eens een oude blackanddecker van mijn vader gebruikt en heb nu zelf een Makita met het dubbele vermogen. Het verschil is toch wel te merken bij het zagen moet ik zeggen.

• Bert111
  • Onderwerp Auteur
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
09 mei 2007 20:34 #24 door Bert111
Beantwoord door Bert111 in topic Decoupeerzaag zaagt scheef

KlaasG schreef :

Cory schreef : Nee, dat is helemaal drie keer niks. Hoewel het afgezaagde stuk overal hetzelfde meet oogt hij toch niet perfect recht. Niet mooi genoeg voor ladefrontjes.

Hoe zaag je dan? met de geleider van de zaag zelf of met een geleiderrail of een mooie rechte plank? Ik heb er een hele inbouwkast meegemaakt en volgens mij zijn ze toch wel recht die planken Wat voor merk heb je eigenlijk? Is je blad wel scherp? Ook wel voldoende vermogen? Heb vroeger ook wel eens een oude blackanddecker van mijn vader gebruikt en heb nu zelf een Makita met het dubbele vermogen. Het verschil is toch wel te merken bij het zagen moet ik zeggen.

Het is een oude Black and Decker. Of hij scherp is, dat lijkt me niet. Hij hakt een behoorlijke rand van de zijkant af. Er zit een kleine geleidelineaal aan waarmee je een reep van ongeveer 20 cm kan afzagen. Als je breder wilt dan moet je het maar uitzoeken kennelijk.
De twee repen die ik van de plank had gezaagd bleken rechter dan ik dacht. Omdat ik geen idee had hoe ik uit elke reep twee frontjes kon zagen heb ik dat maar met de decoupeerzaag gedaan, daarna een lijntje ernaast gezet en tot het lijntje afgeschuurd met een schuurmachine.
Daarna verven, plamuren, plamuren en morgen nog minstens een keer verven.
Ik denk dat vier door een houthandelaar gezaagde stukjes mdf toch goedkoper zijn (plamuur, inspanning enz.). Maar je hebt er toch wel voldoening van als het er redelijk uitziet.

Ik ben wat je noemt een gelegenheids doe-het-zelver. Plotseling komt het in me op om een voliere te maken of een bedombouw of het bankstel moet een andere vorm. Dan teken en reken ik wel eerst maar het moet meteen goed zijn. Als het niet zo gaat hoe ik dacht dan verzin ik ter plaatse oplossingen en dat kan je goed zien als ik klaar ben. Dan zie je een zeldzame puinhoop aan gereedschappen die ik er allemaal bijgehaald heb en ik moet dan heel wat opbergen.

Misschien dat ik eerst zou moeten oefenen en lezen maar zodra iets niet een onmiddellijk doel dient dan kan ik er maar moeilijk belangstelling voor hebben.

Lees meer
09 mei 2007 21:53 #25 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
Als het te breed wordt voor de geleider moet je met een latje werken. Even opmeten hoeveel afstand er zit tussen je zaagblad en de rand en die afstand dus op de juiste manieer overnemen op wat je wilt zagen bijv. afstand is 3,8 dan latje op 3,8cm van de echte maat vastzetten met een paar lijmtangen of gewoon spijkertjes. Zaag er langs en klaar.

Lees meer
12 mei 2007 20:51 #26 door tien
Beantwoord door tien in topic Decoupeerzaag zaagt scheef
Kijk anders hier eens bij: filmpjes huis, bijna onderaan het filmpje: zaaglineaal maken. Simpel maar doeltreffend.

Groeten, Aad

www.rtl.nl/(/huistuinkeuken/eigenhuisent..._huis_tuin_sfeer.xml Kijk

athvdk2007-05-12 22:53:56

Groeten, Aad

Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden