- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- Welk merk electrisch klusgereedschap
Welk merk electrisch klusgereedschap
- johnkas
- Nieuw lid
Frans
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Toon
- Bezoeker
- Bob-the-builder
- Bezoeker
Dat is de reden dat de administrators van dit forum ervoor hebben gekozen om topics niet standaard op slot te doen na verloop van tijd.
Daardoor kan het voorkomen dat (nieuwe) leden af en toe een oud topic van stal halen.
Die oude topics worden overigens nog behoorlijk vaak gelezen......
- stuccospray
- Nieuw lid
- Ontvangen bedankjes 0
Bob the builder schreef : Daardoor kan het voorkomen dat (nieuwe) leden af en toe een oud topic van stal halen.
Die oude topics worden overigens nog behoorlijk vaak gelezen......
En zo werd ik dus ook lid op dit forum omdat ik op zoek was naar info.
Weet eerlijk gezegd niet of ik hier op de juiste plaats ben, maar mijn vraag ligt wel in het verlengde van de vraag van TS.
Het punt is nl dat mijn oude Bosch 12V 1,2 Ah op z'n laatste benen loopt.
Heb 'm al een jaar of 8 en heb er bijzonder veel plezier van gehad, maar goed, op een gegeven moment is het over met zo'n ding.
Gebruik 'm de laatste 2 jaar voor het maken van tuinmeubelen van steigerdelen.
Deze delen zijn vuren hout, redelijk zacht en dat is lekker werken want de schroeven schroef ik er makkelijk een halve centimeter in zodat je ze niet meer ziet, dat ging altijd prima met die Bosch, ware het niet dat de accu's nu wel erg snel leeg lopen.
Dacht vorige maand een goeie koop te hebben gedaan door bij de Praxis zo'n micky mouse merk te kopen met 18 V.
Nou ja, je raadt het al, de eerste de beste schroef kreeg ik er geen milimeter in.
Ben er nu achter dat dit ding een accu heeft van 1.0 Ah.
Nu mijn vraag, waar moet ik nou naar kijken als het gaat om kracht?
Niet naar het voltage heb ik inmiddels begrepen. Nu dacht ik naar de hoeveelheid Ah te moeten kijken, maar ik lees nu ook dat dat er niet veel mee te maken heeft.
Is er iemand die me hier meer over kan vertellen?
Moet 'm nu toch echt vervangen en hoewel ik onmiddelijk geloof dat Festool het beste van het beste is heb ik daar helaas geen centjes voor.
Lees veel over Hitachi, of die Bosch kan ik wellicht ook weer kopen, maar ben nu wel benieuwd waar je nou echt naar moet kijken als het gaat om de kracht van zo'n ding.
Hoop dat iemand deze klusser wat wijzer kan maken.
Groet,
Rood
- GJC
- Bezoeker
Het voltage kan iets zeggen, maar dan alleen in combinatie met het amperage en dan weer afhankelijk van de kracht van de motor en de overbrenging. Een klein motortje kan best met de juiste overbrenging een enorme kracht ontwikkelen en heeft heeft daarvoor geen hoog amperage nodig.
Het koppel zegt dus veel meer dan de overige gegevens.
- stuccospray
- Nieuw lid
- Ontvangen bedankjes 0
GJC schreef : Waar je op moet letten is het vermogen (gegeven in nM). Dat is de kracht die de schroevendraaier kan leveren. Kijk hier voor voorbeelden.
Het voltage kan iets zeggen, maar dan alleen in combinatie met het amperage en dan weer afhankelijk van de kracht van de motor en de overbrenging. Een klein motortje kan best met de juiste overbrenging een enorme kracht ontwikkelen en heeft heeft daarvoor geen hoog amperage nodig.
Het koppel zegt dus veel meer dan de overige gegevens.
Ok dan, twijfel momenteel of ik de Bosch die ik al heb opnieuw te kopen of de Hitachi DS12DVF3, over de laatste lees ik goeie verhalen, prijs ligt alleen iets hoger terwijl er in beide specificaties gerept wordt over 26 Nm.
Zal toch nog is om me heen kijken.
Mocht er nog iemand een gouden tip hebben voor me (Budget is tot de 120 Euro) dan hou ik me aanbevolen.
Bvd,
Rood
- babygooke
- Nieuw lid
- Ontvangen bedankjes 0
van 80,- Hier stop ik met mijn voorkeuren over merkgebonden adviezen uit te storten over jullie fijne forum.Een ieder heeft zijn pers. voorkeuren, en ervaringen . en budgetaire afwegingen kunnen mensen alleen zelf maken.Misschien is er ergens op deze site een lijst te maken (excel stijl oid) van goede en goedkopere alternatieven:
Maar het allerbelangrijkste gereedschap zit toch aan weerszijde van je polsen. Een analfabeet schrijft met een gouden pen echt niet beter.
Het zit m in de in de wil en lust om fijn te werken en een beetje Guipetto talent.[img]smileys/smiley4.gif[/img] en niet het in plastic verpakt stuk mechaniek + electronica.
Rooo
als je niet meer weet: altijd 5
- Herman
- Bezoeker
Voor 120 euro kan je op zoek naar een 12 volt makita, set met 3 accus. Deze heb ik bij een ijzerwarenhandel gekocht voor 120 ex BTW, dus net iets boven budget, maar genoeg kracht voor jouw schroeven, en met 3 accus zit je niet snel zonder stroom.
Mijn Bosch accutol uit pagina 1 van dit topic heeft reeds lang de geest gegeven. Eerst de lader, dus andere lader gekocht, en daarna beide accus.
Iemand interesse in een 14,4v accutol van Bosch, met lader (wellicht 2 als ik de oude nog kan vinden) en 2 defecte accus? Gratis af te halen of voor 6,20 (kostprijs) door heel nederland te versturen....
- Ton-Wegman
- Senior lid
- Ontvangen bedankjes 0
Mr.Orange schreef : Ikheb bijna al mijn gereedschap van Bosch. Ben er erg over te spreken, behalve over mijn accu-boortolletje. Is een 18V. Batterij is erg snel leeg. .
Ik heb ook een accuboormachine van Bosch, de PSR 12 VE2, en heb mij ook al verbeeld dat de accu's erg snel leeg zijn. Hebben nog meer mensen hier last van??
Ik denk dat ik hem ga vervangen door de recent op de markt gekomen li-ion boormachiene van Bosch.
PS: Ik ben fanatiek amateur houtbewerker/meubelmaker en heb al mijn gereedschap van Bosch. Op de accuboormachiene na nergens problemen mee. Ik blijf Bosch trouw. Het heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding, en dat is voor de jeugdige houtbewerkers/klussers ook belangrijk. (ben 16 jaar)
- BobRoss
- Expert lid
- Ontvangen bedankjes 0
Als je dan toch veel wil uitgeven aan zo'n apparaat, neem dan een hitachi of makita of, als je echt rijk bent, een festool. Alles van een merk lijkt mij onzinnig. Bosch (groen) komt ook gewoon uit Hongarije met chinese onderdelen.