- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- accuboor, welk?
accuboor, welk?
- Jeanluck
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
13 mei 2007 12:55 #1
door Jeanluck
accuboor, welk? werd gestart door Jeanluck
Ik ben opzoek naar een goede accuboor waarmee ik wil kunnen boren. Makita, hitachi, en metabo en ja, ook de voordelige conrad met zijn panasonic batterij en johnson motor vallen onder de gegadigden.
Een behoorlijk koppel lijkt me hierbij van van belang.
De keuze zal voornamelijk gaan tussen een makita met 30Nm, conrad met 36 Nm, en een metabo van 52 Nm.
De conrad is qua prijs de helft van de makita die op zijn beurt ergonomisch erg prettig lijkt en de metabo wint qua koppel. Hoeveel merk je nou eigenlijk van die 22-26 extra koppel van de metabo bij boren in hout en metaal?
De conrad heeft wel weer minder capaciteit (1,5 Ah) t.o.v. de anderen (2,0 Ah).
Nogal wat overwegingen dus.
Wat is bij de keus het belangrijkst ervan uitgaande dat ik gemiddeld een aantal dagen per maand klus?
Ik boor er niet mee in beton, klopfunctie dus niet nodig.
Een behoorlijk koppel lijkt me hierbij van van belang.
De keuze zal voornamelijk gaan tussen een makita met 30Nm, conrad met 36 Nm, en een metabo van 52 Nm.
De conrad is qua prijs de helft van de makita die op zijn beurt ergonomisch erg prettig lijkt en de metabo wint qua koppel. Hoeveel merk je nou eigenlijk van die 22-26 extra koppel van de metabo bij boren in hout en metaal?
De conrad heeft wel weer minder capaciteit (1,5 Ah) t.o.v. de anderen (2,0 Ah).
Nogal wat overwegingen dus.
Wat is bij de keus het belangrijkst ervan uitgaande dat ik gemiddeld een aantal dagen per maand klus?
Ik boor er niet mee in beton, klopfunctie dus niet nodig.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Anne-Marie
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
13 mei 2007 13:18 #2
door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic accuboor, welk?
Mijn metabo bevalt mij prima. Zitten Li-on baterijen bij en die gaan door tot ze echt leeg zijn. Bij de oudere kreeg je steeds minder vermogen, bij deze heb je dat veel minder. Meestal merk je het pas als ze leeg zijn en je op zoek moet naar de 2e accu.
- Jeanluck
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 mei 2007 14:11 #3
door Jeanluck
Beantwoord door Jeanluck in topic accuboor, welk?
Welk model heb je? De meeste, in ieder geval de modellen die ik op het oog heb zijn allen op nicd basis wat ik lees. lion wordt een stuk duurder. Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat je hebt betaald?
- Anne-Marie
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
13 mei 2007 15:45 #4
door Anne-Marie
Metabo
Koste een jaartje terug een dikke 200 euro. Geen idee wat ie nu kost, was toen net uit. Kost een paar centen maar tis wel goed spul dan.
[BERICHT WAT LEESBAARDER GEMAAKT]Bob the builder2007-05-13 22:53:40
Koste een jaartje terug een dikke 200 euro. Geen idee wat ie nu kost, was toen net uit. Kost een paar centen maar tis wel goed spul dan.
[BERICHT WAT LEESBAARDER GEMAAKT]Bob the builder2007-05-13 22:53:40
- relratje
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 mei 2007 16:19 #5
door relratje
Type fouten voorbehouden.
De beantwoorder van dit bericht aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid.
Beantwoord door relratje in topic accuboor, welk?
Type fouten voorbehouden.
De beantwoorder van dit bericht aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid.
- amdusias
- Bezoeker
13 mei 2007 17:40 #6
door amdusias
Beantwoord door amdusias in topic accuboor, welk?
- Cor-Klus
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 mei 2007 19:59 #7
door Cor-Klus
Was getekend
Beantwoord door Cor-Klus in topic accuboor, welk?
Zelf heb ik een Hitachi. Laatst met 3 man een vlonder voorzien van vlonderplanken. Met de Hitachi kon ik blijven wisselen en dus blijven doorwerken terwijl de splinternieuwe groene bosch na 2 keer wisselen het niet bij kon benen kwa opladen. De accu die van de lader kwam was niet volledig geladen zodat de schroeven niet goed in het hardhout gingen.
Maar de vraag blijft, wat ga je ermee doen en hoe groot is je budget. Het duurste is niet altijd het beste, soms is net goed genoeg ook goed.
Maar de vraag blijft, wat ga je ermee doen en hoe groot is je budget. Het duurste is niet altijd het beste, soms is net goed genoeg ook goed.
Was getekend
- Jeanluck
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 mei 2007 21:25 #8
door Jeanluck
Mijn budget is rond de 150,- en er zullen best perioden zijn van weinig gebruik. Op internet is er wat betreft de betere machines aardig wat te koop tot 52 Nm.
Ik ben nog eens gaan snuffelen en er blijven 2 keuzes over:
type batterij en koppel.
wat betreft het koppel : ik boor in hout (meestal grenen, vuren, plaat) tot 10 mm gaten (80% 2-4 mm) en incidenteel in metaal. Is dan zeg 30 Nm al genoeg?
wat betreft het soort battterij: Omdat de machine wel eens 1, 5 maand niet gebruikt kan worden is NiCd wel handig want die laden snel op (1/2 uur), wel even ontladen,
maar bij 20 gr C zijn NiMh's bijvoorbeeld na een maand slechts 80% van hun capaciteit kwijt. gunstig maar duur. Makita gebruikt ze en ik zag een leuke aanbieding op internet:
nog een prima 12V 50 Nm makita met 3 3,0 Ah NiMh's voor 150,-.
Heb er maar op geboden.
Ik kom ook regelmatig li-ion metabo's tegen. Van Li-ion lees ik dat ze maar 2-4 jaar meegaan of je ze gebruikt of niet.
Iemand daar ervaring mee?
Ik ben nog eens gaan snuffelen en er blijven 2 keuzes over:
type batterij en koppel.
wat betreft het koppel : ik boor in hout (meestal grenen, vuren, plaat) tot 10 mm gaten (80% 2-4 mm) en incidenteel in metaal. Is dan zeg 30 Nm al genoeg?
wat betreft het soort battterij: Omdat de machine wel eens 1, 5 maand niet gebruikt kan worden is NiCd wel handig want die laden snel op (1/2 uur), wel even ontladen,
maar bij 20 gr C zijn NiMh's bijvoorbeeld na een maand slechts 80% van hun capaciteit kwijt. gunstig maar duur. Makita gebruikt ze en ik zag een leuke aanbieding op internet:
nog een prima 12V 50 Nm makita met 3 3,0 Ah NiMh's voor 150,-.
Heb er maar op geboden.
Ik kom ook regelmatig li-ion metabo's tegen. Van Li-ion lees ik dat ze maar 2-4 jaar meegaan of je ze gebruikt of niet.
Iemand daar ervaring mee?
- Jeanluck
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 mei 2007 21:26 #9
door Jeanluck
welke hitachi gebruik je?
- Anne-Marie
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 4
13 mei 2007 21:58 #10
door Anne-Marie
Opladen is ook weer afhankelijk van je lader. Metabo heeft tegenwoordig ook een snellader van 30 minuten. Veel merken hebben laders die er langer over doen. NiCd heeft geheugen werking en op een gegeven moment gaat dat ten koste van je gebruikstijd. Li-ion 2-4 jaar? niks over gehoord of gelezen. Vindt het wel knap want volgens mij worden die nog maar een dik jaar in de accuboormachines geleverd. Hoe weten ze dan dat ze maar 4 jaar meegaan? Hoop wel dat het dan 3 jaar is dan valt het nog net binnen mijn xxl garantie die bij metabo gratis is.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden