FANtv-nl-logo-mobile

electrische schaaf

• fascinatio
  • Onderwerp Auteur
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
16 juli 2007 08:39 #1 door fascinatio
electrische schaaf werd gestart door fascinatio
Heeft er iemand ervaring met een electrische schaaf ?
Als er namelijk een ding is dat ik absoluut niet kan dan is het wel schaven (althans met een hand geval)

wat is een goede en waar moet je op letten als je er een wilt kopen?
elk advies wordt op prijs gesteld.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16 juli 2007 09:58 #2 door Ton-Wegman
Beantwoord door Ton-Wegman in topic electrische schaaf
Waar je in ieder geval op moet letten is het motorvermogen, de maximale spaanafname in mm en de sponningsdiepte.

Het is moeilijk om nauwkeurig met een elektrische schaaf bijv. een plank vlak te schaven. Mijn ervaring is dat het minder energie kost dan met de hand, en het gaat sneller, maar lang niet altijd nauwkeuriger en beter. Maar oefening baard kunst!

Ik heb zelf een Bosch en die gaat al jaren mee. Ik weet niet wat je eisen en budget zijn, maar electrische schaven beginnen ongeveer serieus te worden rond de 100 euro voor DHZ, en natuurlijk zijn er nog betere voor professionals, zo rond de 100 tot 500 euro, maar dan heb je wel de top.

Lees meer
16 juli 2007 14:20 #3 door laura19
Beantwoord door laura19 in topic electrische schaaf
Mate van afstelbaarheid lijkt me ook wel zo handig om op te letten.

Aut viam inveniam aut faciam

Lees meer
16 juli 2007 18:11 #4 door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic electrische schaaf
Toen ik je berichtje zag staan vroeg ik me eigenlijk af Hoe vaak ik mijn schaaf gebruik als DHZ en kwam tot de conclussie dat ik hem de afgelopen jaren 2 maal nodig heb gehad om een deur af te hangen en verder nog nooit die klus ik veel in huis en bij vrienden. Was benieuwd naar andere ervaringen

Lees meer
17 juli 2007 08:53 #5 door Ton-Wegman
Beantwoord door Ton-Wegman in topic electrische schaaf
Als ik met houtbewerken bezig ben, gebruik ik hem ook. Meestal voor het vlakschaven van ruwe, onbewerkte planken die ik hier en daar vandaan haal. In die paar jaar dat ik hem heb, heb ik al zeker 10 keer de beitel moeten vervangen, dus ik gebruik hem intensief.

PS: Ik ben dan ook geen DHZ voor in huis, maar meer amateur houtbewerker en hobbymeubelmaker.Manus van Alles2007-07-17 10:54:47

Lees meer
17 juli 2007 15:28 #6 door henrie
Beantwoord door henrie in topic electrische schaaf
Als je al zegt dat je niet met een gewone schaaf overweg kan, zou je het dan wel kunnen met een electrische?
Zelf heb ik een schaaf van Bosch, Prima ding, gewoon bij de bouwmarkt gehaald, ik heb hem al jaren en je staat er versteld van wanneer je er een hebt hoe vaak je hem dan pakt om even iets bij te schaven, verrekt makkelijk.
[img]smileys/smiley23.gif[/img]

As wud ik seniel of dement
Ik bin en blief Liwadder foor 100%

Lees meer
17 juli 2007 15:33 #7 door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic electrische schaaf
als ik de reactoe zo hoor is het volgens mij egwoon als je er een hebt dat je hem ook vaker gebruikt

Lees meer
17 juli 2007 15:53 #8 door henrie
Beantwoord door henrie in topic electrische schaaf
Zekers

As wud ik seniel of dement
Ik bin en blief Liwadder foor 100%

• amdusias
  • Bezoeker
  • Bezoeker
17 juli 2007 16:00 #9 door amdusias
Beantwoord door amdusias in topic electrische schaaf
ik heb gelukkig al een tijdje weer 1tje , (vorige was stuk gegaan ) maar zeker voor houtbewerking / meubels maken is het echt wel een must moet ik zeggen .

ik heb nu 1tje van bosch ( razor ) werk erg pretig moet ik zeggen , terwijl ik op werk altijd makita voor handen heb , valt de bosch zeker niet tegen .
zolang je maar niet te veel in 1 keer weg wilt hebben , voldoet bijna elke haast wel .. de breedte van de bijtel is erg belangerijk ( lees : niet te smal , neem zeker 80mm ) en de bevestiging van de beitel in het beitelblok ... de vorige was dermate kl*ten , dat je het moest afstellen , en dat was eigelijk al bijna onmogelijk... let hier ook op dus.

• fascinatio
  • Onderwerp Auteur
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
17 juli 2007 21:31 #10 door fascinatio
Beantwoord door fascinatio in topic electrische schaaf
bedankt voor alle reacties, ik ga eens rustig kijken naar wat er allemaal te koop is.

@Leeuwarder: ik denk dat het voor mij een stuk eenvoudiger is met een machine te schaven dan met de hand.

Het is inderdaad om een aantal ruwe planken glad te schaven en ik kan er nog wel een aantal toepassingen (zoals deuren die wat klemmen) voor bedenken.

Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden