- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- Glaslatten en plinten onbeschadigd verwijderen
Glaslatten en plinten onbeschadigd verwijderen
- Bert111
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
Minder
Lees meer
18 juli 2007 21:56 #1
door Bert111
Glaslatten en plinten onbeschadigd verwijderen werd gestart door Bert111
Hoi,
Ik zoek een manier om een ruit in een deur te vervangen zonder de fraaie houten glaslatten te beschadigen. Je ziet alleen enkele nageltjes met een bol kopje maar ik krijg daar geen vat op. Ik denk dat de beitel zetten achter de glaslat een vernielend effect heeft.
De ruit is van gefigureerd matglas, heel fraai voor wie van oudhollands of klassiek houdt, maar gewoon glas past beter bij een modern interieur. Daarom moet hij weg.
Ik ontmoet hetzelfde soort probleem als ik plinten tijdelijk wil verwijderen [img]smileys/smiley19.gif[/img].
Ik heb weinig hoop maar misschien heeft iemand inspiratie.
Ik zoek een manier om een ruit in een deur te vervangen zonder de fraaie houten glaslatten te beschadigen. Je ziet alleen enkele nageltjes met een bol kopje maar ik krijg daar geen vat op. Ik denk dat de beitel zetten achter de glaslat een vernielend effect heeft.
De ruit is van gefigureerd matglas, heel fraai voor wie van oudhollands of klassiek houdt, maar gewoon glas past beter bij een modern interieur. Daarom moet hij weg.
Ik ontmoet hetzelfde soort probleem als ik plinten tijdelijk wil verwijderen [img]smileys/smiley19.gif[/img].
Ik heb weinig hoop maar misschien heeft iemand inspiratie.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- playa
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
18 juli 2007 22:27 #2
door playa
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
Beantwoord door playa in topic Glaslatten en plinten onbeschadigd verwijderen
Als de glaslatten iets buiten de deur steken, dan kan je daar een klampje achter zetten en de lat met een hamer een stukje los tikken. Begin in het midden als de glaslatten verstekt zijn.
En anders zou ik er toch maar een brede beitel achter zetten
Als je eenmaal een begin hebt, dan kan je een dun plakje hout o.i.d. achter de beitel zetten om beschadigen te voorkomen en het werkt als een dompje.
.
Plinten is een ander verhaal. Soms zitten die vastgespijkerd met 4duimers. Maar toch ook maar een beitel er achter en een klosje achter de beitel, zodat je een soort dompje maakt. Eventueel kan je er daarna een koevoet tussen zetten (ook weer een klosje tegen de muur).
Of je neemt het niet zo nauw en maakt er gewoon nieuwe plinten aan, want die oude vuren plinten vol kwasten is ook niet alles.
En anders zou ik er toch maar een brede beitel achter zetten
Als je eenmaal een begin hebt, dan kan je een dun plakje hout o.i.d. achter de beitel zetten om beschadigen te voorkomen en het werkt als een dompje.
.
Plinten is een ander verhaal. Soms zitten die vastgespijkerd met 4duimers. Maar toch ook maar een beitel er achter en een klosje achter de beitel, zodat je een soort dompje maakt. Eventueel kan je er daarna een koevoet tussen zetten (ook weer een klosje tegen de muur).
Of je neemt het niet zo nauw en maakt er gewoon nieuwe plinten aan, want die oude vuren plinten vol kwasten is ook niet alles.
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
- Bert111
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
05 aug 2007 06:11 #3
door Bert111
Beantwoord door Bert111 in topic Glaslatten en plinten onbeschadigd verwijderen
"Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer."
Daar heb ik intussen uitgebreid ervaring mee opgedaan (als de helft van je spullen in het ene huis ligt en de andere helft in het andere).
Ik ben er niet in geslaagd om de meeste plinten zonder schade te verwijderen. Zodra je aan de plint trekt splijt hij waar de spijker zit. De glaslatten heb ik nog niet geprobeerd maar ik heb er geen feducie in.
Inmiddels heb ik gelegenheid gehad om het assortiment van Gamma enigszins te bestuderen (daar heb je echt een halve vrije dag voor nodig en geen blaren aan je voeten) en het lijkt dat er plinten in alle soorten en maten aanwezig zijn, ook echt kersenhout etc. dus mogelijk kan ik een overeenstemmende kleur vinden. Ook de nephout soorten zijn bijzonder fraai.
Helaas heeft geen van de plinten veel uitsparingen van binnen voor kabels; er kunnen er hooguit twee in.
dan een timmerman zonder hamer."
Daar heb ik intussen uitgebreid ervaring mee opgedaan (als de helft van je spullen in het ene huis ligt en de andere helft in het andere).
Ik ben er niet in geslaagd om de meeste plinten zonder schade te verwijderen. Zodra je aan de plint trekt splijt hij waar de spijker zit. De glaslatten heb ik nog niet geprobeerd maar ik heb er geen feducie in.
Inmiddels heb ik gelegenheid gehad om het assortiment van Gamma enigszins te bestuderen (daar heb je echt een halve vrije dag voor nodig en geen blaren aan je voeten) en het lijkt dat er plinten in alle soorten en maten aanwezig zijn, ook echt kersenhout etc. dus mogelijk kan ik een overeenstemmende kleur vinden. Ook de nephout soorten zijn bijzonder fraai.
Helaas heeft geen van de plinten veel uitsparingen van binnen voor kabels; er kunnen er hooguit twee in.
- Bob-the-builder
- Bezoeker
05 aug 2007 07:08 #4
door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Glaslatten en plinten onbeschadigd verwijderen
Je kan ook bij een (houten) vloerenspeciaalzaak plinten kopen.
En zelfs vaak laten maken.
Die zijn dan ook in wat grotere en dikkere afmetingen te krijgen, waardoor je aan de achterkant ruimte kan frezen of zagen voor je kabels.
En zelfs vaak laten maken.
Die zijn dan ook in wat grotere en dikkere afmetingen te krijgen, waardoor je aan de achterkant ruimte kan frezen of zagen voor je kabels.
- houthuijsen
- Bezoeker
23 aug 2007 15:13 #5
door houthuijsen
Beantwoord door houthuijsen in topic Glaslatten en plinten onbeschadigd verwijderen
Ik heb de glaslatjes van mijn deur verwijderd door de spijkertjes in de onderste lat door te drevelen eerst met een dervel en daarna met een dunne pendrijver de andere latjes heb ik voorzichtig iets op gewipt zodat ik ruimte kreeg en daarna het spijkertje met een punttangetje eruit gewipt.er zaten 12 ruitjes in de deur X 4 latjes het was ff werk maar er is er niet een gebroken
- henrie
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
23 aug 2007 16:29 #6
door henrie
As wud ik seniel of dement
Ik bin en blief Liwadder foor 100%
Beantwoord door henrie in topic Glaslatten en plinten onbeschadigd verwijderen
Quote van voorgaande bericht was niet nodig
Ik heb het altijd gedaan met een beitel, maar dit is een heel goed idee, staat vanaf nu opgeslagen !!!!!! [img]smileys/smiley20.gif[/img] KlaasG2007-08-23 18:34:04
Ik heb het altijd gedaan met een beitel, maar dit is een heel goed idee, staat vanaf nu opgeslagen !!!!!! [img]smileys/smiley20.gif[/img] KlaasG2007-08-23 18:34:04
As wud ik seniel of dement
Ik bin en blief Liwadder foor 100%
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden