- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KOOK
- Technieken
- Diverse soorten saus maken
Diverse soorten saus maken
- Bernardo
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
17 aug 2006 17:25 #1
door Bernardo
Ik ben niet goed maar ook niet gek
Diverse soorten saus maken werd gestart door Bernardo
[Off Topic] Ik zal dit forumonderdeel eens van zijn 0 afhalen maar het is wel een serieuze vraag !
[Off Topic]
Het liefst maak ik sausen zoals bechamel, kaas, room, etc sausen het liefst zelf dan uit zo'n pakje. Boter smelten en bloem er 1 minuutje door heen roeren. Van het vuur af dan de melk geleidelijk erdoor roeren en het mengsel glad kloppen. Dan de saus aan de kook brengen en bij getemperd vuur laten binden.
Maar wat me nu altijd overkomt is dat de saus altijd vreselijk aankoekt op de bodem van de pan. Ten eerste zonde van de saus en ten tweede een ergernis om de pan weer schoon te krijgen. Hoe doen jullie dat om het te voorkomen of doe ik iets verkeerd zoals boven beschreven ?
Wouter.
Het liefst maak ik sausen zoals bechamel, kaas, room, etc sausen het liefst zelf dan uit zo'n pakje. Boter smelten en bloem er 1 minuutje door heen roeren. Van het vuur af dan de melk geleidelijk erdoor roeren en het mengsel glad kloppen. Dan de saus aan de kook brengen en bij getemperd vuur laten binden.
Maar wat me nu altijd overkomt is dat de saus altijd vreselijk aankoekt op de bodem van de pan. Ten eerste zonde van de saus en ten tweede een ergernis om de pan weer schoon te krijgen. Hoe doen jullie dat om het te voorkomen of doe ik iets verkeerd zoals boven beschreven ?
Wouter.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- GJC
- Bezoeker
17 aug 2006 17:32 #2
door GJC
Beantwoord door GJC in topic Diverse soorten saus maken
Ja, je neemt geen zakje [img]smileys/smiley36.gif[/img]
Ik heb er niet echt verstand van maar ik denk dat de bodem van je pan te warm is. Simpel boerenverstand hoor, geen kennis van het geheel.
Ik heb er niet echt verstand van maar ik denk dat de bodem van je pan te warm is. Simpel boerenverstand hoor, geen kennis van het geheel.
- Bernardo
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
17 aug 2006 18:17 #3
door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic Diverse soorten saus maken
Nee, ik warm de boter gewoon rustig op. Ik denk dat het ligt aan het verwerken met de bloem of zo maar wat doe ik dan verkeerd ?
Wat bedoel je met "Ja, je neemt geen zakje". Ben ik nou abuis of wat, he wel effe serieus he ? Heb je wel eens het verschil geproefd tussen een 10 kazensaus [img]smileys/smiley19.gif[/img] uit een pakje en een zelfgemaakte kaussaus [img]smileys/smiley17.gif[/img]? Dan piep euhm eet je wel anders !!
Wat bedoel je met "Ja, je neemt geen zakje". Ben ik nou abuis of wat, he wel effe serieus he ? Heb je wel eens het verschil geproefd tussen een 10 kazensaus [img]smileys/smiley19.gif[/img] uit een pakje en een zelfgemaakte kaussaus [img]smileys/smiley17.gif[/img]? Dan piep euhm eet je wel anders !!
- Cees-Schenkel
- Bezoeker
17 aug 2006 19:54 #4
door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic Diverse soorten saus maken
Op school heb ik geleerd:
er effe bij blijven ( constant roeren en niet stoppen)
Cees
er effe bij blijven ( constant roeren en niet stoppen)
Cees
- Bernardo
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
17 aug 2006 23:39 #5
door Bernardo
Ja doe ik Cees. Heb ik ook geleerd, maar toch blijft er een koeklaag achter op de bodem nadat ik de melk er bij heb gedaan en de saus gebonden is.
- H@NS
- Bezoeker
18 aug 2006 06:12 #6
door H@NS
Beantwoord door H@NS in topic Diverse soorten saus maken
Au bain marie.
Grote pan water aan de kook brengen en dan het sauspannetje daar in.
En continu roeren met een garde en een houten spatel zodat je goed in de hoeken komt.
Zodra het "kookt" (80 graden is voldoende) en bindt de pan van het vuur
en doorroeren tot afgekoeld, eeerst zo van het vuur daarna in een bak
met koud water.
Tja koken is werken [img]smileys/smiley2.gif[/img]
Hulde voor het feit dat je de zakjes boycot!! echt eten komt niet uit zakjes maar uit het hart [img]smileys/smiley17.gif[/img]
Grote pan water aan de kook brengen en dan het sauspannetje daar in.
En continu roeren met een garde en een houten spatel zodat je goed in de hoeken komt.
Zodra het "kookt" (80 graden is voldoende) en bindt de pan van het vuur
en doorroeren tot afgekoeld, eeerst zo van het vuur daarna in een bak
met koud water.
Tja koken is werken [img]smileys/smiley2.gif[/img]
Hulde voor het feit dat je de zakjes boycot!! echt eten komt niet uit zakjes maar uit het hart [img]smileys/smiley17.gif[/img]
- Bernardo
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
18 aug 2006 07:37 #7
door Bernardo
Hoi kookvriend [img]smileys/smiley36.gif[/img],
Au Bain Marie, ja dat kan ook. Duurt alleen wat langer maar mijn gevoel zegt dat de saus mooier wordt. Bedankt Hans.
Ze moesten eens weten wat er voor vet in die pak-poedertjes zit. Niet gezond en niet lekker. Je proef het verschil als je het zelf eens gemaakt hebt.
Wouter
Wouter38947.4017361111
Au Bain Marie, ja dat kan ook. Duurt alleen wat langer maar mijn gevoel zegt dat de saus mooier wordt. Bedankt Hans.
Ze moesten eens weten wat er voor vet in die pak-poedertjes zit. Niet gezond en niet lekker. Je proef het verschil als je het zelf eens gemaakt hebt.
Wouter
Wouter38947.4017361111
- white-scorpion
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 sept 2006 15:04 #8
door white-scorpion
Hallo Wouter. Wat ik zou doen is het volgende; grote steelpan gebruiken, ronde of halfronde pollepel gebruiken, dus geen garde. Anders sla je alle gluten kapot. Verder kan je wel gebruik maken van laag vuur, want je roux moet wel gaar zijn alvorens je de melk erbij giet. De pollepel is ook belangrijk, omdat je dan in alle hoeken van de panbodem kan komen, waar je met een garde niet kan komen, dus geen verbrand product. Verder wil ik je meegeven, neem de tijd met je boter te smelten, je bent niet aan het bakken ofzo, en het liefst gezeefde bloem toevoegen, ipv zo uit het pak in je pan met te bruin verbrande boter. Veel succes.
Beantwoord door white-scorpion in topic Diverse soorten saus maken
Hallo Wouter. Wat ik zou doen is het volgende; grote steelpan gebruiken, ronde of halfronde pollepel gebruiken, dus geen garde. Anders sla je alle gluten kapot. Verder kan je wel gebruik maken van laag vuur, want je roux moet wel gaar zijn alvorens je de melk erbij giet. De pollepel is ook belangrijk, omdat je dan in alle hoeken van de panbodem kan komen, waar je met een garde niet kan komen, dus geen verbrand product. Verder wil ik je meegeven, neem de tijd met je boter te smelten, je bent niet aan het bakken ofzo, en het liefst gezeefde bloem toevoegen, ipv zo uit het pak in je pan met te bruin verbrande boter. Veel succes.
- Bernardo
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 sept 2006 23:47 #9
door Bernardo
Marcel,
Dank voor je reactie. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik weet wel dat ik van een gewoonte af moet zien te komen. En dat is o.a. ipv met een garde met een pollepel te werken maar vooral ook geduld te hebben. Het zaakje moet ik dus nog rustiger aan verwarmen dan ik al doe. Ik wil vaak te snel resultaat zien en dat kan hier blijkbaar niet bij. Ik ga alle reacties samenvoegen en het dan opnieuw proberen want ik eet graag mijn groente met een lekker sausje en een afwas zonder schraapactiviteiten.
Wouter.
Wouter38974.0755555556
Dank voor je reactie. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik weet wel dat ik van een gewoonte af moet zien te komen. En dat is o.a. ipv met een garde met een pollepel te werken maar vooral ook geduld te hebben. Het zaakje moet ik dus nog rustiger aan verwarmen dan ik al doe. Ik wil vaak te snel resultaat zien en dat kan hier blijkbaar niet bij. Ik ga alle reacties samenvoegen en het dan opnieuw proberen want ik eet graag mijn groente met een lekker sausje en een afwas zonder schraapactiviteiten.
Wouter.
Wouter38974.0755555556
- laura19
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
07 nov 2006 07:23 #10
door laura19
Aut viam inveniam aut faciam
Beantwoord door laura19 in topic Diverse soorten saus maken
Hoe is het gesteld met de sausen? Branden ze nog aan?
Aut viam inveniam aut faciam
Tijd voor maken pagina: 0.540 seconden