FANtv-nl-logo-mobile

Rode wijn maken

• Bernardo
  • Bernardo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10 okt 2006 12:53 #1 door Bernardo
Rode wijn maken werd gestart door Bernardo
Eerst dacht ik ik ga dit jaar mijn druiven gewoon lekker opeten. Maar omdat ik het vorig jaar ook al niet heb gedaan en dit jaar de druif lekker zoet is en er best veel van mijn stok is afgekomen wil ik het toch nog een keer proberen > Rode wijn maken. Ik heb een boekje "Zelf wijn maken" en ook al op enkele sites gekeken maar nergens wordt nu eens gewoon duidelijk stap voor stap neergezet hoe je de rode wijn moet gaan maken.

Ik heb ze net geplukt en ga straks alle druiven selecteren en schoonmaken.

1) Moet ik het nog met iets bijzonders schoonmaken / desinfecteren of hoef ik ze alleen maar met water te wassen ?

2) Moet ik de druiven nu al kneuzen / moet ik ze nu al persen / moet ik de takjes behouden en dan alles meekoken ? Of hoef ik niet te koken en moet ik meteen (alles) zo in een emmer laten gisten ?

3) In het geval van koken: Hoelang koken en na hoeveel tijd na het koken het sap er aan onttrekken alvorens ik het op de gistfles zet.

4) In het geval van alleen in een emmer te laten gisten: Alles, dus ook de takjes en voor hoelang ?

5) En in beide gevallen wat betreft het gistproces, Moet ik er nu al suiker bij doen en hoeveel suiker moet ik er bij doen (per kilo) want daar lees ik ook aldoor andere hoeveelheden bij vernoemd. De druiven smaken uitzichzelf al lekker zoet.

6) Als de wijn op de gistfles is, na hoeveel tijd kan ik dan de wijn kurken. De een zegt: In ieder geval wachten totdat je slot helemaal geen bubbeltjes meer doorlaat, de ander zegt dat het al wel eerder kan ??

Nou ik hoop dat er een doorgewinterde wijnmaker op dit forum zit want het moet nu maar eens een succesje gaan worden.

Wouter.

Ik ben niet goed maar ook niet gek

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
10 okt 2006 14:28 #2 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Rode wijn maken
Heb je hier ook al gekeken?
Behoorlijke stap voor stap uitleg.

Helaas kan ik jezelf niet helpen.
Ik ben een doorgewinterde wijndrinker, geen maker.

• Bernardo
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10 okt 2006 17:12 #3 door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic Rode wijn maken
Bob, dank je wel. Weer zo'n site die ik niet kon vinden na zoekopdrachten als wijn en wijn maken. Er staat overigens niet bij of ik ook de takjes etc. mee moet meenemen in de pulpgisting en of ik de druiven moet kneuzen. Ook staat er niets bij of ik de druiven eerst moet schoonmaken.

Deze site is verder wel iets duidelijker

Wouter.
Wouter39000.838587963

Lees meer
11 okt 2006 08:21 #4 door laura19
Beantwoord door laura19 in topic Rode wijn maken
Misschien heb je hier ook iets aan : ambachtelijke wijn : 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Of mischien deze ?
De Belg39001.4329166667

Aut viam inveniam aut faciam

• Bernardo
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11 okt 2006 13:33 #5 door Bernardo
Dank !! Ik heb daar ook weer wat info vandaan gehaald.

Is er overigens niemand op het forum die op dit moment ook wijn aan het maken is ?? Merkwaardig, het is zo'n goed jaar !! [img]smileys/smiley2.gif[/img]

Wouter.

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
11 okt 2006 13:58 #6 door Bob-the-builder
Probeer het ook eens in De Wijnhoek .
Daar is ook een forum.

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
11 okt 2006 14:01 #7 door Bob-the-builder
Of kijk eens op het Wijnmaker Forum .
Er staat nog niet veel op, maar alle beetjes helpen.......

• Bernardo
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11 okt 2006 17:03 #8 door Bernardo
Ja daar ben ik al geweest. Ik ga zometeen starten. Eerst kneuzen en dan zo'n 8 a 10 dagen laten staan. Vandaag wilde ik gist gaan halen, maar het was op !! Er moeten dus meer mensen zijn die wijn aan het maken zijn !!

De wijn is behoorlijk zoet dus zal hij uit zichzelf ook al wel gaan gisten. Als het gist er is geef ik hem daar nog even een goede oppepper mee.

Ik was vandaag overigens bij iemand die weer allemaal andere dingen zei dan dat ik op websites las. Hij had ook een tijdje bij een wijngaardenier meegelopen en geleerd hoe je wijn moet maken. De meningen zijn dus sterk verdeeld en ik probeer de middenweg te vinden om een zo lekker mogelijke wijn te maken van mijn 7,2 kilo druiven van 1 stok !! Zie foto hieronder, sorry Mariianne ...[img]smileys/smiley2.gif[/img]

Ik zal jullie regelmatig op de hoogte houden hoe het met mijn alcoholische verslaving gaat ... [img]smileys/smiley4.gif[/img]

Wouter.

• GER.S
  • Bezoeker
  • Bezoeker
28 okt 2006 11:41 #9 door GER.S
Beantwoord door GER.S in topic Rode wijn maken
Het is voor een wijnstok een behoorlijke oogst, echter ik ben bang dat je er maar 2 of op zijn hoogste er 3 flessen aan over houd.....daar zal je nog een flinke dorst aan over houden ben ik bang....[img]smileys/smiley19.gif[/img]

• Bernardo
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
28 okt 2006 12:52 #10 door Bernardo
Hoi Ger.S,

De wijn is nu lekker aan het gisten. Hoeveel ltr denk je dat ik met 7.2 kg nu in de gistfles heb zitten ? [img]smileys/smiley2.gif[/img]

Wouter

Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden