FANtv-nl-logo-mobile

Inductie en aluminium keukenblad

• klussert
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02 sept 2008 11:10 #1 door klussert
Inductie en aluminium keukenblad werd gestart door klussert
Ik ben van van plan een eenpits inductie kookplaat aan te schaffen, maar ik heb een aluminium keukenblad. Aangezien de plaat ook naar beneden straalt, vroeg ik mij af of dit een probleem kon zijn?
Iemand enig idee?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05 sept 2008 06:39 #2 door Denise
Beantwoord door Denise in topic Inductie en aluminium keukenblad
Naar mijn weten werkt een inductiekookplaat alleen maar met pannen waar zogenaamd ferro-magnetisch metaal in zit.

Dus, en dat zal je ook weten, die dunne goedkope alu koekepannen doen het niet eens; je hebt pannen nodig met een bodem waar, ergens in de lagen waar hij uit kan zijn opgebouwd, een ferromagnetisch metaal zit verwerkt: (giet)ijzer, rvs etc.

Dus een alu blad lijkt me so-wie-so geen probleem, omdat het niet gevoelig is voor het opgewekte magnetisch veld.

Daarnaast, en misschien wel belangrijker voor een overtuigend argument: het magnetisch veld heeft een beperkte reikwijdte: het bevindt zich voornamelijk binnen de kookcirkel en dan alleen vooral vlak er boven. Er naast, eronder en ver erboven is het effect veel geringer. Dat is ook de reden waarom een inductie kookplaat goed kan bepalen of de pan wel voldoende in de cirkel staat en of het een pan is: te ver, te klein of te ongevoelig en er wordt nauwelijks vermogen opgenomen.

Je alu blad lijkt me dus volledig veilig.
Maar als backup: wat zegt de leverancier van je keuken, apparatuur of blad?swiv982008-09-05 08:39:58

• klussert
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08 sept 2008 19:03 #3 door klussert
Beantwoord door klussert in topic Inductie en aluminium keukenblad
Bedankt voor de uitleg en het antwoord.

Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb de kookplaat inmiddels binnen en het werkt perfect. Ik ben er erg tevreden over!

Lees meer
06 okt 2009 18:55 #4 door de-Wijsma's
Beantwoord door de-Wijsma's in topic Inductie en aluminium keukenblad
Zou je mij willen vertellen wat de richtprijs is van een simpele inductie plaat?
Ik heb hier namelijk interesse voor : )

Bedankt!

Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden