FANtv-nl-logo-mobile

GPS en de motor




Wat is GPS?
Met behulp van GPS kun je niet alleen jouw positie tot op de meters nauwkeurig bepalen, maar ook de route uitstippelen die je wilt rijden. Dit gebeurt aan de hand van satellieten die een uniek signaal uitzenden. Een GPS-ontvanger vangt deze signalen op en zet deze om naar informatie, zodat je weet op welke locatie je zit. Deze ontvanger kun je aan een Personal Digital Assistent (PDA) koppelen, zodat je een compleet navigatiesysteem krijgt.


Er zijn ook navigatiesystemen waar de GPS -ontvanger zelf al zit ingebouwd. Voor een uitgebreidere uitleg, zie kader.


Ik wil meer met mijn GPS...
GPS kan meer dan je zo snel mogelijk van A naar B brengen. Sommige navigatiesystemen hebben namelijk ook speciale mogelijkheden, zoals het weergeven van de dichtstbijzijnde tankstations, winkelcentra en horecagelegenheden. Deze punten kun je ook van tevoren instellen, zodat de route erop aangepast wordt. Met dit systeem kun je ook de mooiste routes uitstippelen, snelwegen vermijden en als je verdwaalt, herberekent GPS zelf een alternatieve route. En mocht je een mooie route gereden hebben en deze willen opslaan voor een volgende keer, dan kan dat ook. Je kunt de route die je hebt gereden namelijk ook weer terugzoeken in het navigatie -systeem.



Waar moet ik op letten als motorrijder?
Automobilisten zijn al langer bekend met navigatiesystemen, maar ook motorrijders gebruiken het ook steeds vaker. In een auto kun je namelijk nog makkelijk een kaart uitvouwen, maar die truc werkt op de motor natuurlijk niet. Natgeregende of kapot gewaaide kaarten op de motor zijn verleden tijd met een navigatie -systeem. Als motorrijder heb je natuurlijk weer andere eisen dan een automobilist aan een navigatie -systeem stelt.

Een navigatiesysteem moet makkelijk te bevestigen zijn op de motor, shockproof en waterbestendig zijn, het scherm moet helder zijn als de zon erop schijnt en het is natuurlijk ook handig als je hem kunt aansluiten op de accu van je motor. Daarom zijn er speciaal voor motoren aparte, volwaardige navigatiesystemen met ingebouwde GPS -ontvanger en bijbehorende software om kaarten in te laden en routes te berekenen.


Navigatie in de auto: wel of niet geschikt op de motor?
In de autowereld beginnen GPS navigatiesystemen met automatische routeberekening en stembegeleiding steeds meer ingeburgerd te raken. Deze systemen zijn echter vrijwel allemaal voor vaste inbouw en vanwege de omvang en geringe schok- en waterbestendigheid niet geschikt voor het gebruik op een motor. Ook de PDA oplossingen zijn niet geschikt voor op een motor, ze zijn niet waterdicht en door de vele benodigde snoeren ook niet praktisch (of zelfs gevaarlijk) in het gebruik.



Bedenk dus eerst goed waarvoor je het navigatie -systeem wilt gebruiken. In de auto en op de motor of ook voor lange wandelingen en op de fiets?



Navigatie ontvangers zijn al te koop vanaf 30 euro. Navigatiesystemen zonder ingebouwde kaart kun je al vanaf 140, - krijgen en met ingebouwde kaart heb je vanaf 210 euro. Systemen met automatische routeberekeningen kun je al vanaf 375 euro kopen.



Eigen routes uitstippelen en rijden met MapSource
De meeste motorrijders gebruiken hun motor als hobby, slechts een paar motorrijders gebruiken GPS om de snelste (in tijd) of kortste (in afstand) route te rijden naar de plaats van bestemming. Met Map Source software kun je zelf de mooiste routes uitstippelen. Ook kun je kant en klare routes, die iemand een keer heeft gereden, met Map Source via een pc in je navigatiesysteem zetten.



Op deze website hebben we enkele kant-en-klare routes voor je staan. Om deze route te kunnen laden, heb je minimaal Map Source 5.4 nodig en kaartmateriaal European City select/ Navigator 5.0. Map Source kun je downloaden van de website van Garmin. Herbereken wel eerst de route op je eigen pc, voordat je deze in je GPS laadt. Deze routes zijn berekend op een Garmin StreetPilot III of Garmin GPS V.



Wil je meer weten? Je kunt alles over GPS en Map Source terugvinden op www.gps-garmin.nl.





GPS


GPS staat voor Global Positioning System. Het Amerikaanse Ministerie van Defensie is verantwoordelijk voor het systeem en draagt zorg voor het onderhoud. Het GPS -systeem bestaat -naast de GPS ontvanger - uit 24 satellieten die in een nauwkeurig gecontroleerde baan om de aarde draaien. Van de 24 GPS-satellieten zijn er steeds 21 actief, de andere zijn reserve-satellieten die onmiddellijk ingezet kunnen worden wanneer er iets mis is met één van de actieve satellieten. De banen van de satellieten zijn zo gekozen dat er op een willekeurige plek op de aardbol altijd minstens vijf boven de horizon zijn, zodat je GPS ontvanger ze ziet.


 


 


Satellieten


Iedere satelliet draait tweemaal per dag om de aarde en zendt een uniek radiosignaal uit. Met deze signalen, kan een GPS-ontvanger zijn positie op aarde bepalen. Hiervoor zit in iedere ontvanger of in de daarbij behorende software een database om deze signalen om te zetten naar de juiste informatie. Als je in het bezit bent van een dergelijke GPS-ontvanger kun je daardoor jouw positie tot op enkele meters nauwkeurig berekenen.


Om een positie te kunnen bepalen zijn de signalen van minstens drie satellieten nodig. Dit zijn de drie satellieten waarvan het signaal met hetzelfde tijdsinterval bij de GPS-ontvanger binnenkomt. De GPS-ontvanger bevindt zich op het snijpunt van deze drie satellieten. Om naast de positie ook de hoogte te bepalen is de ontvangst van een vierde satelliet nodig. De satellieten berekenen elke keer opnieuw jouw positie. Hierdoor kan een GPS-systeem, mits je de bestemming hebt aangegeven en beweegt, altijd aangeven of je in de goede richting gaat.


 

Vergelijkbare artikelen