FANtv-nl-logo-mobile

Kosten besparen: importeer een motor!

De vraag naar tweedehands motoren stijgt elk jaar en daardoor zullen de prijzen dat ook doen. Je kunt duizenden euro's besparen door een tweedehands motor in het buitenland te kopen. Het klinkt allemaal veel werk, maar dat valt best mee. Het is zeker de moeite waard. Welke dingen moet je regelen en waar moet je op letten?



Waarom zijn de prijzen in het buitenland lager?
Vergelijk de prijzen van de motoren eens met de motoren die in Duitsland of Italië te koop staan. Je zult versteld staan hoeveel dat soms kan verschillen. Dit komt omdat er in Nederland een belasting geheven wordt op de motor en in andere EU landen niet. Andere EU -landen kunnen hun motoren daardoor voor veel minder geld verkopen. Natuurlijk komen er nog wel kosten bij kijken als je een motor gaat importeren, zoals verzekeringen, reiskosten, uiteindelijk belasting en de keuring bij de RDW. Zelfs als je deze kosten erbij optelt, zul je zien dat het nog steeds de moeite waard is.


Zoeken
Het meeste werk zit in het zoeken en vervoeren van een motor. Gelukkig kan zoeken tegenwoordig vanuit de luie stoel achter de computer. Kijk bijvoorbeeld eens op www.mobile.de. Een motor importeren uit Duitsland is wat betreft reisafstand natuurlijk het gunstigst. Zodra je een droommotor hebt gevonden bij een dealer of particulier, begint het echte regelwerk.



Papierwerk
Bekijk ter plekke of het juiste papierwerk in het bezit van de motoreigenaar zijn. Het belangrijkste document is de Fahrzeugbrief. Motoren die jonger zijn dan juni 1999 moeten tevens een Certificaat Van Overeenstemming hebben. In Duitsland heet dit de EWG-ubereinstimmingsbescheinigung. Dit is een bewijs dat de motor een type goedkeuring heeft in een EU lidstaat. Hier staan ook technische gegevens van de motor in. Als je twijfelt of je een CVO nodig hebt, kun je dat altijd checken bij de Rijksdienst voor Wegverkeer. Zit er geen certificaat bij, dan kun je dat zelf bij de importeur aanvragen. Dit gaat zowel geld (tussen de 70 en 140 euro) als tijd (paar weken wachttijd) kosten.

Een CVO voor een Duitse motor kun je ook aanvragen bij de TÜV in Best (dienstverlenende instelling die wereldwijd alles levert op het gebied van onder andere certificeren). Je hoeft dan alleen de Fahrzeugbrief te faxen en binnen ongeveer vijf dagen heb je het certificaat onder rembours binnen. Het nummer van de TÜV in Best is 0499-339500.


Aangezien het dus wat tijd in beslag neemt om een CVO te krijgen, kun je het beste van tevoren even controleren bij de RDW of je een dergelijk certificaat nodig hebt.


Afschrijven
De verkopende partij moet ervoor zorgen dat de motor van zijn naam wordt afgeschreven. In Italië krijg je de Automobile club D'Italia -papieren mee. Dit zijn de eigendomspapieren van de motor. In Duitsland krijg je van de oude eigenaar de Abmeldebescheinigung fur den Fahrzeugehalter mee, het bewijs dat de motor is afgemeld. Je krijgt tevens de Fahrzeugbrief, de echte eigendomspapieren. Indien de vorige eigenaar de motor nog moet afmelden, moet dit op een werkdag gebeuren. Houd er dus rekening mee dat je niet in het weekend op motorjacht gaat.


Het is sterk af te raden om de motor mee te nemen en de eigendomspapieren achter te laten, zodat de eigenaar de motor kan afmelden. Je moet dan nog maar afwachten of je de eigendomspapieren nog opgestuurd krijgt.


Proefrit
In sommige gevallen heeft de eigenaar de motor al afgemeld en is er geen kenteken meer. Een proefrit kan dan niet meer. Je kunt in dat geval een 'rood kenteken' aanvragen. Dit is een kenteken dat vijf dagen geldig is en je in staat stelt om toch een proefrit te maken.


Vervoer
Aangezien de motor na afmelding van de vorige eigenaar geen kenteken meer heeft en je de motor pas in Nederland op jouw naam kunt zetten, heb je een aanhangwagen of busje nodig. Ga zeker niet op de motor rijden, want je bent dan niet meer verzekerd. Het tijdelijke kenteken is namelijk niet geldig in Nederland.



Regelwerk in Nederland
Heb je alles geregeld en is de motor inmiddels in Nederland, dan kun je een RDW -keuring aanvragen om de motor in Nederland op de weg te krijgen. Deze keuring is om te kijken of de motorfiets geschikt is en veilig genoeg voor deelname aan het Nederlandse verkeer. Deze keuring kun je aanvragen bij het RDW hoofdkantoor of online.

Je kunt voor de keuringsdag een ééndagskenteken aanvragen om die dag op de motor naar de RDW -vestiging te rijden. De motor moet wel minimaal WA verzekerd zijn. Sluit daarom een verzekering af vanaf de keuringsdag. Neem tijdens de keuring de motor mee, een geldig rijbewijs (of paspoort met uittreksel uit het bevolkingsregister), het eigendomsbewijs van de motor (Fahrzeugbrief) en eventueel het Certificaat Van Overeenstemming.

Belasting
Bij de keuring krijg je ook een BPM formulier (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen). Een gedeelte van dat formulier moet je meenemen naar het BPM -aangiftepunt bij de douane. Daar moet je het verschuldigde BPM -bedrag voldoen.


Nederland is het enige land waar deze belasting geheven wordt. Zodra je het bedrag hebt voldaan bij de douane, krijg je het kentekenbewijs per post toegestuurd. Dit kan misschien wel 1 tot 4 weken duren. Vervolgens moet je een kentekenplaat laten maken, voordat je de weg onveilig gaat maken. De datum die de douane aanhoudt voor het berekenen van de BPM is de dag dat de motor wordt gekeurd bij de RDW. Als je het voertuig alleen gebruikt voor sloop, dan hoef je natuurlijk geen keuring of aangifte bij de douane te doen. Om de BPM te berekenen, kijk ook op deze website. (http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator_afdracht_invoer.asp).


Tips:



  • Je hoeft geen BTW te betalen als er minimaal 6000 kilometer op de teller staat en zorgen dat de motor zes maanden oud is. Importeer je een motor van 20 jaar met 4000 kilometer op de teller, dan ben je wel btw -plichtig.

  • Bij alle EU -landen gelden dezelfde regels voor het importeren van motoren.

Vergelijkbare artikelen