FANtv-nl-logo-mobile

Nieuwe Aprilia SXV en RXV

De nieuwe Aprilia SXV en RXV maken hun opwachting. Beide modellen zijn de eerste productie enduro en supermotard motoren die aangedreven worden door een  V-twin krachtbron.


Aprilia SXV en RXV
De Aprilia SXV en RXV zijn uitgebreid onder wedstrijdomstandigheden getest, waarbij het wedstrijdparcours hun R&D centrum was. Deze machines hebben het Supermotard S2 Wereldkampioenschap in 2004 gewonnen.
De SXV en RXV maken onderdeel uit van Aprilia's ontwerpfilosofie: het overbrengen van wedstrijdtechnologie naar serieproductie motoren. De SXV en RXV, met hun originele 450 en 550 cm³ racemotorblokken zijn sportmotoren voor de openbare weg.



Vormgeving
Het bodywork is tot een minimum beperkt om het gewicht laag en de prestaties hoog te houden. Belangrijke kenmerken van deze benadering worden gevormd door de technologie van de V-twin krachtbron, het aluminium frame, alsmede de gebogen swingarm.


De V-twin motor
De cilinders en carter zijn uit één stuk gegoten. Aprilia's V-twin is één van de meest compacte krachtbronnen. Het elektronisch managementsysteem is ontworpen door Aprilia Racing, waarbij de brandstofinjectie wordt gecontroleerd door een programmeerbare ECU.
De krachtbron reageert heel direct en alert op het gashendel waardoor de motorfiets wendbaar en snel is. Een enkele bovenliggende nokkenas en vier titanium kleppen per cilinder zorgen voor het best mogelijke compromis tussen compacte vormen, een laag gewicht en prestaties.
De V2 motor voldoet aan de Euro 2 emissienormen. Bij de motor is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen zoals titanium, magnesium en een legering van aluminium en silicium.


Remmen
De RXV heeft remklauwen met lichtgewicht, wave disks (270 mm voor). Het remsysteem van de SXV heeft vóór een 320 mm zwevende schijf met een radiale remklauw. Achter hebben de modellen een 240 mm schijf en remklauw met een enkelvoudige zuiger.

Vergelijkbare artikelen