FANtv-nl-logo-mobile

Nieuwe Aprilia's op de beurs van Milaan

Op de beurs van Milaan, de EICMA, zijn nieuwe Aprilia modellen bekend gemaakt. De Aprilia RS 125 en RSV 1000 R/ R Factory worden aan het publiek getoond.


RS 125
De RS 125 arriveert compleet vernieuwd op de motorshow van Milaan. Deze 125cc machine is gebaseerd op de RSV 1000 R. De RS 125 is uitgerust met een ééncilinder tweetakt Rotax-Aprilia motor. De motor heeft enkele technische innovaties, zoals de carterinlaat met membraamsturing, waterkoeling, een antivibratie balansas en een automatisch mixsysteem.



Chassis
Het frame is vervaardigd uit gegoten aluminium met dwarsgeplaatste verstevigingen.  De aluminium swingarm is asymmetrische ontworpen en zorgt er voor dat de uitlaat heel erg dicht op de body van de motorfiets gemonteerd kon worden, waardoor de uitlaat in zeer nauwe bochten het asfalt niet kan raken.


De upside-down voorvork is grondig herontworpen voor maximale prestaties op het circuit en een prettig rijkarakter op de openbare weg. De achterwielophanging is progressief afgeveerd. Van de hydraulische monoshock die de demping voor de swingarm verzorgt is ook de veervoorspanning instelbaar.


Remmen
De voorremmen maken gebruik van een radiaal opgehangen remklauw met vier tegenovergestelde zuigers. Naast een 320 mm remschijf vóór is het systeem ook uitgerust met een radiale hoofdcilinder en een aëronautische remkabel. De remschijf achter heeft een diameter van 220 mm en is ook gekoppeld aan een metalen, gevlochten remkabel.
RSV 1000 R
De sportieve RSV 1000 R is gepresenteerd in Milaan met belangrijke technische en uiterlijke veranderingen. De RSV 1000 R heeft een 143 pk sterke V60 Magnesium motorblok en een ultra-licht frame. Het drooggewicht van de machine is 189 kilo.



Veel aandacht is gestoken in de kleine details, zoals de aërodynamica en de prestaties van de motor. Zo is het bodywork bijvoorbeeld geheel nieuw ontworpen en voorzien van grotere ventilatieopeningen voor een betere koeling. Aprilia heeft bovendien een geheel nieuw windscherm gemonteerd met een racy design dankzij de dubbele welving in het onderste deel van het scherm. De lucht stroomt vanwege het kleinere oppervlak nu beter en efficiënter langs en over het windscherm, zonder dat dit ten koste is gegaan van de bescherming van de berijder.


Motormanagement
Een nieuw motormanagementsysteem, dat in samenwerking met Siemens VDO werd ontworpen, stuurt alle functies van de motor aan. De ECU ontvangt zijn informatie in real-time vanaf 15 sensoren, verwerkt die om vervolgens, eveneens in real-time, de diverse regeleenheden te bedienen. De sensoren controleren onder meer de lucht- en koelwatertemperatuur, de atmosferische druk, de druk binnen de airbox, de oliedruk, het zuurstofniveau dankzij de lambdasonde, de krukas, de nokkenas en de snelheid van het achterwiel. Verder worden bovendien de stand van de gasklep, de standaard, de koppeling, de neutraalstand van de versnellingsbak en het voltage van de accu in de gaten gehouden.


R Factory
Het V60 Magnesium blok dat zorgt voor de aandrijving van de Factory werd op vele punten verder verbeterd, om nog meer vermogen te leveren en tegelijkertijd te kunnen voldoen aan de Euro 3 homologatie. De vernieuwde krachtbron levert 105,24 kW/143 pk bij 10.000 toeren per minuut en genereert een maximum koppel van 103 Nm bij 8.000 toeren per minuut. Het uitlaatsysteem is nu bovendien voorzien van externe katalysatoren die dichter bij de collector zijn geplaatst om de activeringstijd te beperken. Als gevolg daarvan zorgt de Factory nu voor nog lagere emissies, waarmee hij bovendien aan de Euro 3 norm voldoet.



De Factory-uitvoering beschikt over hetzelfde superlichte frame als de RSV 1000 R. De Factory is te herkennen aan het goudkleurige frame, dat hem een meer agressieve uitstraling geeft. Ook de swingarm bleef qua concept ongewijzigd, maar is nu gepolijst in plaats van gespoten, om meer weerstand te bieden tegen slijtage.


Gewicht
Aprilia is bij de RSV 1000 R Factory heel ver gegaan in haar aandacht voor zelfs de kleinste details. Zo zijn de wielen bijvoorbeeld geanodiseerd in plaats van gespoten. Dat heeft het gewicht nog verder teruggebracht en zorgt er voor dat de wielen hun kenmerkende afwerking tijdens de complete levensduur van de motorfietsen behouden. Zelfs de productiedatum van de wielen is in het aluminium gegraveerd in plaats van erop geplakt, om op die manier eerder materiaal te verwijderen dan het toe te voegen. Al deze kleine gewichtsbesparende maatregelen hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat de Aprilia RSV 1000 R Factory een verbazingwekkend laag leeggewicht van 185 kg op de schaal brengt.

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl