FANtv-nl-logo-mobile

Doorrijden in de winter

Een motor moet je onderhouden om in goede conditie te houden, maar in de winter verdient de motor extra aandacht. Door eventuele gure weersomstandigheden zijn er enkele punten waar je goed op moet letten.

Regen en pekel
Pekel en regen zijn niet goed voor de motor. Pekel tast de motoronderdelen behoorlijk aan. Tijdens de winterbeurt behandelt de garage alle onderdelen met vaseline en siliconenspray, maar zorg zelf ook dat je regelmatig de pekel van je motor afspuit en behandelt met vaseline. Denk dan bijvoorbeeld aan je remklauwen, die nog wel eens vast kunnen lopen, scharnieren, gas- en koppelingskabels en bij choppers het mechanische remsysteem.

 

 

Regelmatig wassen
In de winter is een goede wasbeurt op wekelijkse, of bij pekel zelfs dagelijkse, basis aan te raden. Een goede wasbeurt met water zorgt ervoor dat het meeste vuil weg is. Een voordeel van regelmatig reinigen met de hand is dat eventuele problemen tijdig worden opgemerkt.

De chroom en aluminium onderdelen blijven hierdoor ook mooi, want deze zijn erg gevoelig voor het slechte weer. Het beste voor de motor is natuurlijk om niet te rijden als er gestrooid is.

Ketting
De ketting en tandwielen moet je tijdens de winter vaker en beter smeren om vastlopen tegen te gaan. Normaal gesproken doe je dit na 300 tot 400 kilometer, in de winter is het aan te raden om het na elke 200 tot 300 kilometer te doen. Zorg dat je voor het smeren eventuele pekel hebt afgespoten. Wil je niet teveel tijd met smeren kwijt zijn, dan kun je een pekelbeschermer aanschaffen, een vloeistof die de motor beschermt tegen de gevolgen van pekel.

 

 

Rubber onderdelen
Veel siliconenspray gebruiken voor de winter is een aanrader. De spray beschermt de rubber onderdelen tegen water en houdt deze ook soepel. Het vuil hecht zich ook minder makkelijk op deze onderdelen. Gebruik de siliconenspray (of andere waterafstotend spul) ook voor de elektrische componenten.

Rijstijl
Motorrijders die niet gewend zijn om met slecht weer te rijden, zitten vaak te gespannen op de motor. Men is dan veel te bang om te vallen. Dit is niet nodig wanneer je goed oplet en nog defensiever rijdt. Daarnaast heb je meer grip met de motorfiets dan je denkt. Als je banden hebt met voldoende profiel kan je in slecht weer goed uit de voeten op de motor. Bij ijzel is het echter verstandig om de motorfiets gewoon te laten staan.

 

 

Warmdraaien
Een motor moet om goed te presteren warmdraaien. Logisch, jij loopt ook geen marathon, zodra je uit je bed komt rollen. Het warmdraaien van een motor duurt in de winter langer dan in de zomer. Ook het op gang komen van de oliecirculatie duurt tot twee keer zo lang. Geef het motorblok dus even de tijd om enigszins op temperatuur te komen voor je wegrijdt. Niet te lang, maar wacht wel even tot hij netjes loopt.

Kleding
Om je goed warm te houden moet je in eerste instantie aandacht geven aan je romp. Dit in tegenstelling tot wat de meest van ons doen: op zoek gaan naar dát ene paar winterhandschoenen dat ons moet beschermen tegen de kou en het plaatsen van handvatverwarming. Veel beter is het om te zorgen voor goede thermokleding, het liefst in meerdere lagen. Daar overheen dan een goede winter motorjas met een deugdelijke voering. Het allermooiste is een verwarmde bodywarmer.

Tags: winter