FANtv-nl-logo-mobile

Geschiedenis Aprilia

Aprilia is net na de Tweede Wereldoorlog opgericht als producent van fietsen.

Oprichter van het bedrijf was de Italiaan Alberto Beggio. Nadat zijn zoon Ivano in 1968 het bedrijf overnam begon het bedrijf met het ontwikkelen van motorfietsen. Ivano had namelijk weinig met fietsen.

 

 

De eerste motorfiets was een 50 cc 'motor'. In 1970 bouwde hij een motocross bike,  met een 50 cc en 125 cc motorblok, deze kregen de naam Scarabeo.

In 1975 ging Aprilia zich ook bemoeien met racen. Het eerste succes liet niet lang op zich wachten, wat zorgde voor bekendheid bij de liefhebbers van de sport. Aprilia besloot hierdoor replica's van de RC en MX125 te bouwen.

Ook in het buitenland viel het nieuwe merk op en vooral op de Ameriiaanse markt hadden de Italianen succes. Twintig procent van de productie van Aprilia ging in die periode naar Amerika en bestond uit brommers en cross bikes.

 

 


De jaren tachtig betekende een crisis voor de Europese motormarkt. In deze jaren werd Aprilia genoodzaakt een andere koers te varen en legde hier het fundament voor nieuwe doelen en andere motorfietsen.

Aprilia ging ook voor andere klassenmotoren maken en beperkte zich niet alleen tot brommers en cross bikes, maar ook enduro bikes, trial bikes, en road bikes kwamen uit de fabriek van Aprilia gerold.

Ook de raceactiviteiten werden uitgebreid. Dit zorgde voor een grotere wereldwijde bekendheid en gaf het merk de gelegenheid om zich op technisch gebied te verbeteren. Technoligische ontwikkelingen en inovaties werden op het circuit getest en verbeterd.

 

 

In de jaren tachtig presenteerde Aprilia de eerste road bike, de ST125. Na de ST kwam de STX, dit was een sportievere versie. Ook verscheen de eerste enduro bike van het merk uit Italië, de ET 50. Door  de ervaring die werd opgedaan bij de wegraces, nam de kwalitiet en het technische niveau van de road bikes bij Aprilia sterk toe. Dit was vooral te zien de AF1 Replica.

Ondanks de uitbreiding van het werkgebied van Aprilia bleef het merk ook trouw aan de off-road bikes en bleef het één van de specialiteiten van het merk. In 1990 was er de introductie van de Pegaso 600. Dit model was een groot succes en tot de dag van vandaag is het een van de populairste motorfietsen van Aprilia. 

 

 

In 1990 boorde Aprilia een markt aan. De Italianen kwamen in dat jaar met hun eerste scooter. In 1993 werd een van de bekendste scooters van Aprilia geintroduceerd, de Scarabeo.

In 1998 rolde het huidige vlaggenschip van het Aprilia van de band: de RSV Mille, een 1000 cc V-Twin Superbike. Vijf jaar later kwam het merk met een nieuwe RSV 1000.

Aprilia nam in 2000 Moto Guzzi en Laverda over. Hierna ontstonden geldproblemen en in 2004 en het merk belandde in een crisis. Verandering waren noodzakelijk en eind 2004 werd het bedrijf overgenomen door de Paggio groep. Hierdoor onstond de vierde grootste motorgroep.

 

Vergelijkbare artikelen