FANtv-nl-logo-mobile

Geschiedenis KTM

De geschiedenis van KTM gaat terug tot 1934. Hans Trunkenpolz begon een reparatie garage voor auto's en motoren in Mattighofen in Oostenrijk.

Na drie jaar had hij de grootste auto- en motorreparatie garage van Oostenrijk. Met de kennis die hij opdeed begon hij in 1951 met de ontwikkeling van de eerste KTM motor, namelijk de R100. Dit was een 98cc tweetakt.

 


Foto: KTM

In 1953 werd de eerste productiereeks geïntroduceerd. Toen al bleek dat het bedrijf sportieve aspiraties had. KTM deed mee aan de Gaisberg Run, een wedstrijd in Saltzburg. KTM wist deze race als eerste, tweede en derde over de finish te komen.

Twee jaar later begon het Oostenrijkse bedrijf met de ontwikkeling van het Tourist model (125 CC). Ook deden de Oostenrijkers dat jaar voor het eerst mee met wegraces. In 1957 introduceerde KTM haar eerste scooter, de Mirabell.


Foto: KTM

Eind jaren vijftig ging het minder met het bedrijf uit Oostenrijk. Door een crisis in de tweewieler industrie werden er tot 1960 geen motoren geproduceerd, maar in 1963 kwam KTM met een nieuw model, de Comet. Ook op het gebied van de export deed het merk het goed in de jaren zestig.

In 1968 bracht KTM de Penton naar Amerika. De Penton werd populair en kreeg  in de V.S. een grote schare liefhebbers. Tien jaar later opende het Oostenrijkse merk haar eerste dochteronderneming in de VS.

 


Foto: KTM

De productie van de eerste KTM-motorblokken vond plaats in 1970. Zes jaar later kwam KTM met haar eerste 125 cc fabrieksblok. Daarna begon KTM met de ontwikkeling van een 4-takt KTM motor met waterkoeling. In 1987 begon de productie van 4-takt KTM motoren. KTM kwam als eerste leverancier hiermee op de markt en in 1996 produceerde het bedrijf het LC4 motorblok met elektrische starter.

Begin jaren negentig ging, om faillissement te voorkomen, KTM- Motorfahrzeugbau AG in onafhankelijke divisies voor radiatoren, motorfietsen, fietsen en het vervaardigen van gereedschap verder. De eerste zichtbare veranderingen van het bedrijf waren in 1992 zichtbaar.

 


Foto: KTM

De nieuw gevormde motorfietsafdeling onder de naam - KTM Sportmotorcycle GmbH - stelde nieuwe eisen voor het Enduro segment en kwam met een nieuw design voor de motoren. 1994 was het jaar van de geboorte van de Duke reeks.

De eerste tourfietsen van KTM kwamen in 1997 op de markt, de LC4 Adventure. Ook produceerde het Oostenrijkse bedrijf de weguitvoering van de LC4 Supermoto.  Afgelopen jaren werd het design van de motorfietsen weer vernieuwd.

 


Foto: KTM

Vergelijkbare artikelen