FANtv-nl-logo-mobile

BMW HP2 Sport

Voor de boxerfans is er goed nieuws, BMW komt namelijk met de derde motor in de HP serie: de HP2 sport.


Een zeer exclusieve sportieve boxer met veel onderdelen die tot nu toe alleen maar zichtbaar waren op de racemodellen van BMW.


De motor is gebaseerd op de al eerder verschenen R1200S, uiteraard tot aan het laatste detail aangepast om de sportieve rijder maximaal tegemoet te komen. De motor is echter een compleet uniek model, met vele oplossingen die gebaseerd zijn op de ervaring van BMW in het lange afstand racen. Noem maar even het kuipwerk dat volledig zelfdragend is en compleet van Carbon Fibre gemaakt is, de “Gear Shift Assistant” (komen we zo op terug), het MotoGP dashboard, de gesmede aluminium wielen en de radiaal opgehangen Brembo Monoblock remmen.

Het uiterlijk van de motor is duidelijk nog sportiever als de R1200S al was. De HP2 sport heeft een spitse neus en dito koplamp. Hieronder zitten de twee geïntegreerde luchthappers en bovenaan de kuipruit die sterk in het spitse design is meegenomen. Een sterk punt in het ontwerp zijn de twee zijpanelen van de tank die in wit uitgevoerd een mooi contrast vormen met de zwarte tank en neus.


De zit is duidelijk zeer sportief en biedt voldoende ruimte aan de bereider om naar voren en achter te bewegen alsmede naar beide zijkanten voor het nodige afschuinen. BMW heeft duidelijk goed gekeken naar de zitpositie van de motor. De kont van de motor is ook zeer futuristisch te noemen en maakt met de scherpe lijnen en zwart/witte kleurstelling de dynamische look van de motor helemaal af. De uitlaat zit bij deze motor ook onder de kont, een grote enkele unit met twee uitlaatgaten die ook van onderaf gezien de kont mooi afmaakt.



Uiteraard heeft deze racer ook een onderkuip om het geheel aerodynamisch af te maken. Ook hier vinden we duidelijk de zwart/witte contrasten terug en het HP2 logo. Verder zijn het frame en de wielen uitgevoerd in blauw, wat duidelijk aangeeft dat de motor een onderdeel is van de HP lijn van BMW.


Maar deze motor is natuurlijk niet alleen gebouwd om er mooi uit te zien, HP geeft aan dat het bij deze motoren om high performance en exclusiviteit gaat. De motor is echt voorzien van vele hoogstaande snufjes.


Het boxer motorblok
Ondanks de limieten waar je tegenaan loopt als je kiest voor een boxermotor, of de aerodynamische minpunten van de aan beide kanten uitstekende cilinders heeft BMW toch gekozen voor het verder ontwikkelen van dit historische motorblok concept voor een wegracer die ook op het circuit zijn mannetje moet staan.


De specificaties van het blok vallen niet eens zo tegen: het motorblok geeft meer dan 128pk rond de 8750 toeren per minuut en levert een koppel van 115 Nm bij 6000 toeren. Het maximale toerental ligt op 9500 toeren per minuut. Dit gecombineerd met het drooggewicht van 178 kilo is niet slecht te noemen. Vergelijk het maar eens met een Yamaha R1 van 2007. Deze weegt hetzelfde en levert weliswaar 50pk meer, maar wel 4000 toeren hoger. Hetzelfde geldt voor het koppel, de Yamaha levert ongeveer hetzelfde koppel, maar dit doet hij ook pas 4000 toeren hoger in de koppelband. Het is misschien wel appels met peren vergelijken, maar het geeft wel aan dat BMW steeds competatiever wordt in de supersport markt, waar ze een jaar geleden nog niet eens toe gerekend konden worden.


De HP2 Sport heeft een close-ratio zesversnellingsbak. Dit is op zich niet zo heel bijzonder, maar de Gear Shift Assistant die deze motor biedt is een uniek component wat rechtstreeks uit de racewereld overgenomen is. Het systeem zorgt ervoor dat je voor het schakelen niet iedere keer je gas dicht hoeft te draaien en je koppeling in hoeft te knijpen. Op het moment dat je druk zet op het schakelpedaal wordt de ontstekingshoek veranderd en de injectie dichtgeknepen. Dit zorgt ervoor dat de motor een lage belasting op de versnellingsbak zet en het dus mogelijk is te schakelen zonder koppeling. Als je echter wel de koppeling gebruikt bij het schakelen, dan blijft het systeem inactief. Dit systeem is ook verkrijgbaar in raceuitvoering met het omgekeerde schakelsysteem.

Het stalen buizenframe van de motor is afkomstig van de R1200S, maar is aangepast om aan te sluiten op het zelfdragend carbon fibre framewerk aan de achterkant van de motor.


De ophanging aan de voorkant is het welbekende telelever systeem van BMW. Dit keer voorzien van een Öhlins veer en demper. Deze is af te stellen qua spanning, ingaande demping en veervoorspanning. Onder in de voorvork kun je ook nog de hoogte van de motor fijnstellen.


Aan de achterkant vinden we de van de R1200S afkomstige Paralever achterwiel ophanging. Ook weer voorzien van een volledig instelbare Öhlins schokbreker. En dankzij de hoogteverstelling in de schokbreker kun je ook de hoogte van de motor aan de achterkant instellen naar eigen wens.


De BMW HP2 sport is voorzien van één van de duurste remsystemen uit de motorwereld, namelijk de Brembo Monoblock Racing Brakes. Dit zijn remklauwen die uit één stuk gemaakt worden en dus afgrijselijk sterk en stijf zijn. De klauwen zijn radiaal opgehangen en kunnen zich vastgrijpen aan twee 320mm disks aan de voorkant. En bij dit soort exclusieve motorfietsen verwachten we natuurlijk niets anders als stalen remleidingen.


Niet zo gebruikelijk voor wegracers, maar des te gebruikelijker voor BMW is het optionele ABS systeem. Een speciaal voor racen aangepast ABS systeem weliswaar, dat er voor zorgt dat tijdens het remmen de achterkant niet teveel gelift wordt en dus contact met het wegdek houd. Uiteraard is het systeem uitschakelbaar voor tijdens raceactiviteiten.


Verdere bijzonderheden:
De HP2 Sport heeft verder verstelbare voetsteunen, verstelbare stuurhelften en een uitgebreid MotoGP dashboard. Dit dashboard heeft twee standen en is volledig bedienbaar door twee knoppen op de linker stuurhelft.


In “Road Mode” kan de berijder typische informatie krijgen als toeren, snelheid, tijd, triptellers, resterende kilometers en rijtijd.


In “Race Mode” geeft het dashboard data als circuittijden, maximum toerental, topsnelheid of bijvoorbeeld aantal versnellingshandelingen. Je kunt tevens de opgeslagen data uitlezen met een laptop.


Al met al een zeer exclusieve wegracer van de hand van BMW, wanneer hij in Nederland op de markt komt weten we nog niet, en de prijs zal ook nog bekend gemaakt worden.

Vergelijkbare artikelen