FANtv-nl-logo-mobile

Aprilia RS 125

De ervaring en technologie van Aprilia hebben altijd al een school gevormd in de wereld van de supersportieve 125 cm3, waardoor de RS 125 aan de top in het klassement van de meest verkochte motorfietsen staat.


De nieuwe RS 125 presenteert zich met een nog geavanceerder uiterlijk en technologische ontwikkeling, met de stijl en de aërodynamica van een echte GP-motor.



Vermogen en betrouwbaarheid
Aprilia's bekende ééncilinder met vloeistofgekoelde tweetaktmotor van de RS 125 is mede het resultaat van de ervaring die is opgedaan op de wedstrijdcircuits. Daar wordt het uiterste van de motoren gevraagd, en dat is te merken aan deze motor die is uitgerust met zeer geraffineerde technologieën zoals de rave valve en de balansas tegen trillingen. Natuurlijk is hij goedgekeurd volgens Euro 3: maximale prestaties met respect voor het milieu.



Manoevreerbaarheid
oP het circuit moet ook wel eens gestuurd worden, en ook dat merk je aan de RS 125. Het frame in een glanzende aluminiumlegering is gerealiseerd met het  frame van de Aprilia 125 GP-circuitracer in gedachten. Deze beschikt over een uiterst verfijnde en lichte structuur, die in staat is om een zeer grote torsiestijfheid te bieden waardoor ook bij sportief rijden de maximale manoeuvreerbaarheid wordt gegarandeerd.



Comfort en veiligheid
De volledig nieuw ontworpen hydraulische voorvork met up side down poten en de achterophanging met progressieve swingarm verzekeren prestaties, veiligheid en comfort van het allerhoogste niveau. Ook de remmen zijn helemaal nieuw. Met een radiale remklauw aan de voorzijde en vier zuigers en uit de luchtvaart industrie afkomstige staalomvlochten remleidingen. De zwevende schijf van 320 mm, remklauw aan de achterzijde met schijf van 220 mm en eveneens uit de luchtvaart afkomstige staalomvlochten leidingen. Dit alles om te remmen zoals bij een Grand Prix: nauwkeurig, evenwichtig en krachtig.



Race velgen
Op de lichte en sterke velgen in lichtmetaallegering, met zes dubbele spaken voor en vijf dubbele spaken achter, worden radiale tubeless banden gemonteerd om de beste bestuurbaarheid te verzekeren.


GP-vork
Eén van de hoogtepunten van de RS 125 is de gegoten voorvork van aluminiumlegering: behalve dat deze de hoogste torsiestijfheid op een standaard 125 cm3-motor garandeert, heeft hij een bijzonder design waardoor een maximale schuine hellingshoek mogelijk is zonder het asfalt te raken.



Geavanceerde aërodynamica
Het nieuwe design van de RS 125 brengt al op het eerste gezicht alle wil om te winnen tot uitdrukking. De nieuwe lijn van de RS125 ontstaat uit een aandachtige studie van de aërodynamica en is langdurig getest in de windtunnel. Daarom wordt in elk detail de maximale bescherming tegen turbulentie verzekerd en tegelijkertijd de geringste luchtweerstand: van de tophalf met dubbele koplamp van de laatste generatie, tot het achterdeel met geïntegreerd zadel en met een buitengewoon vechtlustig en vloeiend profiel, uitgerust met een sterk achterlicht.


Wedstrijddashboard
Het nieuwe dashboard is compact en heel licht en beschikt over alle functies van een echt racing-dashboard. Je treft er ondermeer een analoge toerenteller aan, evenals een multifunctioneel digitaal display.



Op het stuur bevinden zich bedieningen voor de snelheidsmeter, tripmaster, accuspanning en tijd, en een chronometer met een geheugen van 20 rondes. Verder zien we er een temperatuurmeter van het koelcircuit, indicatie voor de brandstofreserve en een aansluitmogelijkheid voor een transponder die het passeren van de finish signaleert.

Vergelijkbare artikelen