FANtv-nl-logo-mobile

Suzuki Hayabusa 1300: De motor

De Hayabusha is de snelste productiemotor die er te koop is. Wij kijken hier naar de techniek van de motor.


Hayabusa. De snelste produktie motor die ten tijde van zijn introductie eeuwige roem verwierf dankzij zijn prestaties. Een aërodynamische machine geïnspireerd op en genoemd naar een Japanse slechtvalk die bekend staat om het ongelofelijke gemak waarmee hij de wind doorklieft.



Een machine die zo uniek was dat hij de geboorte aankondigde van een nieuwe klasse: de Ultimate Sport.


De Suzuki Hayabusa 1300 is een combinatie van een schijnbaar moeiteloze acceleratie, unieke aërodynamica, sportieve wegligging, tijdloze styling, optimaal comfort op lange afstanden en onbegrensde opwinding. Gebouwd voor uitgebalanceerde prestaties.


De Hayabusa heeft zijn unieke eigenschappen behouden maar is in alle opzichten verbeterd. Een grotere cilinder inhoud voor meer vermogen over het hele toerengebied en een soepele vermogens afgifte. De aërodynamica en windbescherming zijn nog verder verbeterd. Het rijwielgedeelte is aangepast waarbij vooral gedacht is aan de vermogens- en handelbaarheidsbalans.


Net als bij de GSX-R1000 is ook de Hayabusa uitgerust met het S-DMS systeem waarbij je als rijder zelf je ideale mapping kunt selecteren voor iedere omstandigheid.



Een sterkere motor, met een grotere cilinderinhoud
De Hayabusa is uitgerust met een krachtiger motorblok dat zich onderscheidt met zijn vlakkere koppelkromme, waardoor het accelereren nog moeitelozer gaat.  Het basisconcept is ongewijzigd gebleven, met vloeistofkoeling, een ram-air verticaal inlaattraject, brandstofinspuiting en twee holle, bovenliggende nokkenassen die vier kleppen per cilinder bedienen via komvormige klepstoters en die aangedreven worden door een ketting. De cilinderwanden zijn gecoat met SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material), een nikkelfosforsiliciumcarbidecoating die zijn waarde op het circuit ruimschoots heeft bewezen. De boring is nog steeds 81 mm maar de slag is met 2 mm vergroot tot 65 mm, waardoor de cilinderinhoud is toegenomen tot maar liefst 1.340 cm3.


Maar er is meer te vertellen over de nieuwe Hayabusa dan dat de cilinderinhoud en het koppel zijn toegenomen. Hij is niet alleen sterker in het gehele toerengebied maar springt ook zuiniger om met brandstof, heeft een betere gasrespons en stoot minder schadelijke stoffen uit.



1.340 cm3 motorblok
De nieuwe gesmede lichtmetalen slipperzuigers met drie zuigerveren zijn sterker en tegelijkertijd 1,4 gram lichter, zijn voorzien van een opengewerkt zuigerhemd en scharnieren om 18 mm zuigerpennen (was 20 mm). De bovenste zuigerveer en de olieschraapveer van elke zuiger zijn elektrolytisch gecoat met chroomnitride volgens de PVD-procedure (physical vapor deposit), waarbij het chroomnitride wordt verdampt en opgebracht in de vacuümkamer.


De chroomnitridecoating is harder en heeft een gladdere toplaag dan de conventionele chroomlaag, waardoor de wrijving afneemt en de afdichting verbetert. De bovenste zuigerveer heeft een L-vorm, waardoor de verbrandingsdruk de zuigerveer krachtiger tegen de cilinderwand drukt, zodat er minder gassen ontsnappen langs de zuiger en de kracht waarmee de zuiger naar beneden gedrukt wordt toeneemt.


De gewijzigde vorm van de zuigerbodem en de compacte verbrandingskamer zorgen ervoor dat de compressieverhouding verhoogd is van 11,5:1 naar 12,5:1.


De chroommolybdeenstalen drijfstangen zijn kogelgehard voor een grotere sterkte en de positie van de kruktappen en balansgewichten op de gesmede krukas is iets gewijzigd vanwege de langere slag.



Titanium kleppen
De nieuwe titanium kleppen vervangen de stalen kleppen van het vorige model, waardoor de inlaatkleppen elk 14,1 gram lichter geworden zijn en de uitlaatkleppen 11,7 gram elk. De lichtere kleppen maken het gebruik van lichtere klepveren en een grotere lichthoogte mogelijk zonder de kleptiming in negatieve zin te beïnvloeden, waardoor het vermogen toeneemt en de mechanische verliezen afnemen. De afmetingen van de kleppen zijn ongewijzigd gebleven; de diameter van de inlaatkleppen is 33 mm, die van de uitlaatkleppen 27,5 mm en de klepsteeldiameter is 5 mm. De klephoek is ook ongewijzigd gebleven met 14 graden ten opzichte van de cilinderhartlijn voor zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen


De lichthoogte is vergroot van 8,8 mm naar 9,0 mm voor de inlaatzijde en van 7,5 mm naar 8,6 mm voor de uitlaatzijde. De inlaatkleppen gaan open bij 43 graden voor BDP en sluiten bij 58 graden na ODP en zijn dus 281 graden geopend. De uitlaatkleppen gaan 62 graden voor ODP open, sluiten 24 graden na BDP en zijn daarmee 266 graden geopend. De nokkenaskettingspanner wordt nu hydraulisch bediend, waardoor de mechanische geluidsproductie is verlaagd en de kleptiming automatisch op tijd gehouden wordt.


Elke bougiedop heeft een eigen bobine en de bougies zijn voorzien van een dunnere iridiumlegering-elektrode voor een hetere vonk en een beter verlopende verbranding; de levensduur van bougies met een iridiumlegering-elektrode is tweemaal zo lang als die van een conventionele bougie.


Om de extra warmte af te kunnen voeren die het gevolg is van het hogere vermogen, is de 2008 Hayabusa uitgerust met een nieuwe, gebogen radiateur die qua hoogte en breedte compacter is uitgevoerd en die nu 380 mm breed en 222,6 mm hoog is. Het koelblok is ook dunner geworden en meet nu 22 mm. De nieuwe constructie van de radiateur heeft geresulteerd in een koelcapaciteit van 29,9 kW in plaats van 28,1 kW.


Koelventilator
Aan de achterzijde van de radiateur is een tweede elektrisch aangedreven koelventilator gemonteerd. Beide 160 mm grote kunststof ventilatorbladen zijn voorzien van een geïntegreerde ring aan het uiteinde van de ventilatorbladen, waardoor de speling tussen de bladen en het huis tot een minimum beperkt is en de luchtstroming wordt verbeterd.



De twee koelventilatoren worden aangestuurd door het motormanagementsysteem op basis van de koelvloeistoftemperatuur in de koelmantel van de cilinders en niet meer door een conventionele thermostaat, waardoor de motortemperatuur nauwkeuriger en stabieler geregeld kan worden. Ook de koelcapaciteit van de oliekoeler is vergroot.


Versnellingsbak
Om het enorme koppel van de Hayabusa over te kunnen brengen op de weg, is de breedte van de tandwielsets in de zesversnellingsbak aangepast. De tandwielen voor de 5e en 6e versnelling zijn verbreed tot 18 mm en die voor de 1e en 2e versnelling zijn versmald tot 18 mm; op de tandwielen voor de 4e, 5e en 6e versnelling wordt continu olie gespoten om de slijtage en de mechanische bijgeluiden bij het rijden op de snelweg te beperken. De tandwielen van de eindaandrijving tellen nu 18 en 43 tanden om de belasting op de ketting en mechanische bijgeluiden te beperken.


De hydraulisch bediende back-torque-limiter-koppeling werkt volgens het uit de racerij afkomstige nok en wig-systeem om de koppelingsdruk bij deceleratie te verminderen, zodat er soepeler teruggeschakeld kan worden, en de koppelingsdruk bij acceleratie te vergroten. Dit slimme Suzuki Clutch Assist System (SCAS) vergroot op effectieve wijze de veerdruk op de koppelingsplaten zonder gebruik te maken van sterkere veren en zorgt er, samen met de gewijzigde overbrengingsverhouding van de zuigers van de koppelingshoofdcilinder en koppelingswerkcilinder voor, dat de rijder minder kracht hoeft te gebruiken om de koppeling in te knijpen, hetgeen het comfort ten goede komt. Er wordt nieuw wrijvingsmateriaal op de koppelingsplaten toegepast dat in een ander patroon is aangebracht om het gevoel voor de rijder bij het aangrijpingspunt te verbeteren.


Digitale brandstofinspuit- en motormanagementsysteem
De  Hayabusa is voorzien van Suzuki's krachtigste en meest geavanceerde digitale brandstofinspuit- en motormanagementsysteem, geregeld door een 32-bits, 1024 kB ROM microprocessor.



Het motorblok van de nieuwe Hayabusa is voorzien van twee tapse 44 mm dubbele SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve) gasklephuizen. In tegenstelling tot conventionele inspuitsystemen maakt dit systeem gebruik van twee vlinderkleppen in elk gasklephuis, een primaire klep die bediend wordt door de rijder via de gashendel en een secundaire klep die wordt aangestuurd door het motormanagementsysteem die de klep geleidelijk opent voor een optimale inlaatluchtsnelheid, gebaseerd op motortoerental, ingeschakelde versnelling en gasklepstand.


Een optimale inlaatluchtsnelheid in het inlaattraject verbetert de vullingsgraad van de cilinder, waardoor het verbrandingsrendement en het koppel in het lage en middelhoge toerengebied toeneemt en de gasrespons meer lineair wordt.


Injectoren
De twee compacte, fijn vernevelende injectoren in elke gasklephuiskelk hebben 12 openingen, in plaats van de vaker toegepaste 4 openingen, waardoor de brandstof fijner verneveld wordt en het verbrandingsrendement verder toeneemt, met als bijkomend voordeel een lager brandstofverbruik. De primaire injector staat onder een steile hoek van 30 graden gericht naar het inlaatkanaal om de brandstof optimaal te vernevelen en de gasrespons te optimaliseren, en werkt onder alle omstandigheden.


De tweede injector is gericht op de secundaire gasklep en spuit brandstof in bij hoge toerentallen en hoge belasting. De hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten is afhankelijk van de periode waarin de injector brandstof inspuit, of de aan-tijd van de injector; de aan-tijd van de primaire injector wordt geregeld door het motormanagementsysteem op basis van het motortoerental, de druk in het inlaatsysteem en de stand van de gasklep. De aan-tijd van de secundaire injector is afhankelijk van het motortoerental en de stand van de gasklep.


Het uitlaatsysteem
Het 4-in-2-in-1-in-2 uitlaatsysteem van de nieuwe Hayabusa is voorzien van een lambdasensor die door het motormanagementsysteem wordt gebruikt om het verbrandingsrendement te verbeteren door de hoeveelheid brandstof die de cilinders wordt ingespoten bij te regelen. Een katalysator met een groot volume in de collector levert een verdere bijdrage aan de verlaging van de uitstoot van koolwaterstoffen, koolmonoxide en stikstofoxiden, zodat de Hayabusa voldoet aan de strenge Euro 3 en Tier 2 normen.



Het uitlaatsysteem eindigt in twee grote, driehoekige en taps uitlopende uitlaatdempers die een bijdrage leveren aan het vermogen en tegelijkertijd het geluid dempen. De vorm van de dempers volgt de functie: elke demper is aan de voorzijde zo smal mogelijk en loopt naar achteren en omhoog toe taps uit, waardoor de hellingshoek en de grondspeling in de bocht worden vergroot.

Vergelijkbare artikelen