FANtv-nl-logo-mobile

Kawasaki Racing Team

Kawasaki heeft in verschillende klassen een racing team, waaronder de supersport. Hierin wordt geracet met een Kawasaki Ninja ZX-6RR een motor speciaal ontworpen om races mee te winnen. De straatversie wordt als basis gebruikt en aangepast op het racegebeuren. Wij namen een kijkje in de garage van het Kawasaki Racing Team.



Neem als basis de Ninja ZX-6RR en bouw deze om tot een racewaardige motor. Dat is wat oud- GP coureur, Mille Pajic, bij het Kawasaki Racing Team doet. Hij past de ZX-6RR dusdanig aan dat eigenlijk alleen de 600cc en de kleur nog gelijk zijn aan de straatversie.


Raceversie
De kuip wordt vervangen door een lichtere, aangepaste versie. ,,Het zou duur zijn om de originele versie te vervangen na een crash. Deze is ook te zwaar om mee te racen", legt Mille Pajic uit.



Ook de originele uitlaat gaat eraf en wordt vervangen door een race-uitlaat die voor meer vermogen zorgt. Eén van de weinige onderdelen die wel standaard blijft, is het wiel. Echter, de rubberen remleidingen gaan er wel weer af. Deze zijn te slap voor het betere circuitwerk. De stalen remleidingen die ervoor terugkomen zorgen weer voor een betere remdruk.



Wat helemaal snel opvalt is de radiator. Op de race-uitvoering is deze twee keer zo groot als het origineel. Omdat de motor meer vermogen heeft, moet deze ook beter gekoeld worden. In de voorvork zit een GP binnenwerk. Daardoor kan de demping beter afgesteld worden op het racen. Ook dit maakt de motor weer wat lichter.




Samenvatting
Wat deze veranderingen allemaal met de motor doen? De ervaren Pajic zorgt er in ieder geval voor dat de motor op het circuit meer pk's heeft en lichter is. Dat is natuurlijk belangrijk in de racerij. Van 120-130 pk gaat de ZX6RR naar 150 pk en dat is wel een degelijk verschil!



www.kawasaki.nl



Vergelijkbare artikelen