FANtv-nl-logo-mobile

Aprilia Caponord GT vs Suzuki V-Strom Touring

Er zijn een hoop mensen die een motor zoeken waar ze het hele jaar mee uit de voeten kunnen.


De Suzuki V-Strom Touring en de Aprilia Caponord GT hebben deze eigenschap. Deze motoren moet je tegen de elementen, kou, wind en winterse omstandigheden, kunnen beschermen.


De motoren hebben veel met elkaar gemeen. Beide motoren hebben hoge ruit voor windbescherming, grote koplampen voor genoeg licht, erg belangrijk onder zwaardere omstandigheden.


Daarnaast hebben ze beschermkappen aan de onderkant van het blok, waarbij die van de Aprilia veel verder naar boven lopen, handkappen, een grote comfortabele duozit voor meenemen van passagiers en een hele dikke tank. Beide motoren geven als totaal een robuuste avontuurlijke indruk.

Een groot verschill is dat de V-Strom gegoten wielen heeft terwijl de Aprilia Caponord is uitgerust met spaakwielen.


De Suzuki V-Strom neigt meer naar “Road-sportief” gezien zijn two tone kleurstellingen, gegoten velgen en iets sportievere zitpositie. De Caponord geeft meer een “road-offroad” look door zijn spaakvelgen, rechtop zit en hogere beschermkappen.


De V-Strom is iets krachter dan de Caponord. Dat komt niet door het gewicht want  die zijn gelijk, namelijk drooggewicht 208 kilo, maar dat komt omdat de V-Strom meer koppel heeft rond dezelfde toerentallen als de Caponord.

Motorisch zijn ze toch wel verschillend, de Suzuki V-Strom heeft een 90 graden V-Twin en de Aprilia Caponord een 60 graden V-Twin. Wel zijn ze beide watergekoeld en hebben ze allebei 98 PK.


De motoren hebben lange veerwegen wat ze natuurlijk heel comfortabel maakt op langere afstanden. Bij Suzuki V-Strom kun je zowel de voorvering als de achtervering naar wens instellen en bij de Caponord is de achtervering volledig af te regelen.


De Caponord geeft meer het gevoel dat je op een allroad zit, hij is iets rustiger in zijn rijeigenschappen, met de V-Strom heb je naast toeren het idee dat je zeer snel bochtenwerk ut de machine kunt halen.


De Caponord is een grote avontuurlijke toerbuffel terwijl de V-Strom een snelle sportievere meer road georiënteerde motor is. En er is een prijsverschil. De V-Strom kost standaard ongeveer 10.500 euro en de Caponord tegen de 15.000 euro.

Vergelijkbare artikelen