FANtv-nl-logo-mobile

Aprilia Tuono

De Aprilia Tuono is absoluut een vechtersbaas met de mentaliteit van een haai!


Het ontwerp is onmiskenbaar Aprilia en onmiskenbaar Tuono. De agressieve in de windtunnel ontworpen neus, met de dicht bij elkaar geplaatste koplampen. Hij biedt de berijder niet alleen wat bescherming maar voorkomt 'lift' bij hoge snelheden!


Bij het ontwerp van de Tuono 1000 R speelden prestaties en comfort de hoofdrol. De twee spoilers opzij zien er bijvoorbeeld niet alleen fraai uit, maar hebben ook een belangrijke aërodynamische functie. Ze zorgen er voor dat de motorfiets ook bij hogere snelheden stabiel blijft en houden de benen van de berijder uit de wind.


De nieuwe Tuono 1000 R is ten opzichte van zijn voorganger compacter, lager en smaller geworden. Het stuur is wat lager ontworpen en de voetsteunen zijn verder naar achteren geplaatst, waardoor de rijpositie sportiever is geworden.

De motorfiets kan bovendien snel worden omgebouwd van een single-seater naar een duo-seater door een passagierszitting te monteren waarin de handvatten zijn geïntegreerd, voor meer comfort en een veilige grip.


Motorblok
Het V60 Magnesium 1.000cc motorblok stamt rechtstreeks af van de RSV 1000R. Gezien de reputatie van deze motor belooft het blok onder een nakedbike natuurlijk veel goeds.


De motor heeft een ECU die ontwikkeld is in samenwerking met Siemens VDO. Het resultaat? Een motormanagement waar ze zelfs op Starship Enterprise nog jaloers op zijn. Het systeem wordt gevoed door maarliefst 15 sensoren. Het motorblok loopt dan ook perfect onder alle omstandigheden.

Net als bij de RSV is het uitlaatsysteem van de Tuono het resultaat van Aprilia's ervaringen in het Superbike en Superstock racen. Het systeem bestaat uit een 2-in-1-in-2 constructie en is geheel uit roestvast staal vervaardigd.


Wat leveren deze systemen op? De motor perst er 133 pk uit op 9500 toeren per minuut en daarnaast ook nog eens 102 Nm koppel.


Door alle gewichtsbesparingen die Aprilia in deze machine heeft weten te realiseren is de motor heel licht bestuurbaar geworden. Het is een echte streetfighter, hij trekt als een beest, remt zoals we van Aprilia gewend zijn als een achterlijke en neemt messcherpe bochten.

Vergelijkbare artikelen