FANtv-nl-logo-mobile

Ducati Monsters

De Monster is de originele "naked" motorfiets. Dit model, dat begin jaren negentig werd gelanceerd, is sindsdien uitgegroeid tot een ware cult motor.


De Monster-familie biedt een ruime keus tussen lucht- en watergekoelde motorblokken en twee- of vierkleps Desmo-motorblokken. Alle modellen hebben een vakwerk frame dat is overgenomen van de motorfietsen van de Superbike-familie. De brandstofinjectie, remmen en vering zijn ontwikkeld op basis van ervaringen in de racerij.


In 2007 kun je kiezen uit de Monster 695, de ideale Duc voor de beginner, en de vier modellen van de SR-serie. De Monster SR-serie bestaat uit de S2R 800 en S2R1000 modellen en als climax de S4R Testastretta

695
De zitpositie van de 695 is vrij ver naar voren voor naked bike, je leunt naar voren. Voor een rijder van boven de 1.90 meter is het wat krapper zitten. Daarom is deze motor geschikt voor kleinere Ducatisti en de vrouwelijke schonen onder ons.


Het motorblok is levendiger dan een SV650. Onder de 5000 toeren is er niemand thuis, daarboven trekt hij heel goed voor zo'n compacte V-twin. Het blok heeft ten opzichte van zijn voorganger 10 pk meer.

Het blok trekt wel lekker goed door. Je voelt het blok wel werken en trillen. De spiegels trillen gezellig mee, maar ja dit is een DUC, daar koop je zo'n motor voor. En natuurlijk ook voor de vormgeving.


De wieltjes zijn een beetje klein, maar dat maakt de instap en voetjes aan de grond makkelijker voor de in lengte minder bedeelden. De monster is al een ouder concept, maar de vormgeving met dat gave rode frame blijft tijdloos.  En sinds het verdwijnen van de kale SV650 heeft deze instap V-twin weinig concurrenten meer.


Monster S4R
Heb je van de 695 genoten, dan ben je klaar voor de Monster S4R. Als je de Ducati S4R start hoor je al dat het een raspaard is. Dat heerlijke mechanische geluid van een rommelende Ducati Twin.


Het watergekoelde, vierkleps 996 Testastretta L-Twin motorblok levert een ongelooflijke, zeer krachtige 130 pk, waardoor elke draai aan de gashendel garant staat voor opwinding. De krachtbron is dan ook het bekende blok van de 999 Superbike.

Dit is wel even een ander Monster! Als de 695 een kopje koffie is dan is deze S4R een dubbele espresso. De watergekoelde 90°-L-twin in het versterkte Trellis-frame is afkomstig uit de hypersportieve 999. In Monster-uitvoering levert hij een stevige 130 pk.


Qua uiterlijk is de S4R een echte eyecatcher. Kijk maar eens naar de volledig instelbare O–hlins-vering en radiaal gemonteerde remklauwen. Ook op deze Monster vind je de enkelzijdige wielophanging en de boven elkaar gestapelde uitlaten terug.


Als je deze motor gereden hebt, wil je niet terug, zijn de andere Monster-modellen geen echte optie meer. Niet dat de kleinere monstermodellen niet interessant zijn of niet genoeg vermogen leveren. D S4r is The MAN: Een hooligan's delight!

Vergelijkbare artikelen