FANtv-nl-logo-mobile

KTM Superduke 990 2007

KTM is nooit een onbekende naam geweest in motorland. De laatste jaren maken ze naast Off-road modellen ook On-road motoren.

De eerste Superduke 990 werd 2 jaar geleden geïntroduceerd en was gelijk een knaller. Nu 2 jaar later werd het tijd voor een opfrisbeurt, en wat kleine technische verfijningen.

Allereerst het uiterlijk: hij oogt bijzonder.......hééél bijzonder. De Superduke lijkt vooruit te springen terwijl hij stilstaat. De ontwerper van de fiets is begonnen met vier agressieve lijnen op papier te zetten en daartussen is een motor ontstaan.

Voor modeljaar 2007 zijn er wat aerodynamische veranderingen te vinden: de koplamp is iets minder “lomp” en een nieuw voorspatbord,  knipperlichten en spiegels. Allemaal weer net iets strakker en moderner. Het dashboard is ook vernieuwd voor 2007. Het oude duikershorloge is vervangen door een modern volwassen instrumentarium. Links een duidelijk analoge toerenteller en rechts een digitale gedeelte met duidelijk afleesbare snelheid en temperatuur.

Bij het opstappen valt gelijk op hoe agressief de styling is. Maar desondanks is de zithouding erg relaxed te noemen, geen dubbelgevouwen ledematen te bekennen. Met een wielbasis van 1450mm en een balhoofd hoek van 23,9 graden (een halve graad minder dan zijn voorganger) kan je op papier al reken hoe wendbaar het apparaat moet zijn.

En al bij de eerste meters vraag je jezelf af hoe het mogelijk is dat een bijna 1000cc metende motor zo wendbaar en licht kan zijn. Je lesmotor-tijdperk op de oude vertrouwde ER-5 of Honda CB-1 komt weer boven water drijven. Als een stuk speelgoed laat hij zich sturen door de drukke ochtendspits in de stad, even aan het gas ruiken en hij springt als een valse Bokito vooruit.

Wel valt op dat de eerste versnelling soms te veel toeren eist, en de tweede versnelling te weinig waardoor er een zoektocht ontstaat in langzaam stadsverkeer, wat een schakelrijke rit kan opleveren.

Maar eenmaal weg van de drukte en een bochtige provinciale weg opgezocht, gaat er een wereld van plezier voor je open.

Als jij zo een rijder bent die altijd jaloers is geweest op die krullen op de banden van anderen…..maak je borst maar nat…..je gaat er bij horen! Als een tamme Grand-Prix machine stuurt de Duke door de bochtencombinaties.  Steeds lager en lager totdat je ineens je schoeisel binnenboord moet halen om het slijten van je laarzen te voorkomen. En het meest verrassende is het gemak waarbij dit allemaal gebeurt. Het ligt aan de zithouding, lekker rechtop met een breed Renthal stuur en natuurlijk een rijwielgedeelte dat alles pikt.

Tussen je benen ronkt een 75 graden V-twin van 999cc. En in de praktijk betekent dat een rit waarbij je meestal op koppel kan rijden. Je hoeft hem niet in de toeren te gooien om vermogen te krijgen, maar dat de technologie niet stil staat bewijst het feit dat deze V-twin wel veel toeren kan maken. Het rode gebied begint bij 10.000 tpm en tot die lijn blijft de vloedgolf van vermogen verbazen. Maar dan is het ook ineens op, dus voortijdig schakelen heeft de voorkeur.

KTM weet de krachbron klein te houden doordat één aandrijfas, de olie pomp, ontluchting, nokkenassen, balansassen en elektrische starter bedient. Een knap staaltje techniek dat er voor zorgt dat de 999cc metende machine slank en rank gebouwd kan worden. Het LC8 blok levert 88 kW bij 9000 tpm en 100 Nm koppel bij 7000 tpm, en het is juist dit koppelgebied waar je het meeste plezier aan zult beleven. Het drooggewicht komt op 186 kg.

Tijdens de testrit blijkt steeds wat voor “bad boy” de Superduke eigenlijk is. Steeds neem je jezelf voor om je aan de gedragscodes te houden, maar elke bocht die in je vizier verschijnt wordt geanalyseerd om de beste lijnen te rijden. En eenmaal uit de bocht accelererend wordt de voorpartij ineens heel licht. Zelfs in lange bochten op snelheid is de enige beperking het gebrek aan windbescherming waardoor je enige deining voelt, maar dat ligt niet aan de fiets, het is de wind die speelt met je lichaam.

De gasrespons van de motor is sterk verbeterd ten opzichte van het vorige model, en dat hebben ze behaald door de injectie volledig opnieuw te programmeren. Er was nogal wat commentaar op het aan/uit effect van de vorige Superduke en daar hebben ze juist veel aandacht aan besteed. Is het helemaal weg? Helaas niet , maar het is zeker acceptabel. Als je de fiets eenmaal eigen weet te maken zal je er geen last meer van hebben.

Bij hard aanremmen voor een bocht is het even schrikken bij snel terug schakelen. Doordat de achterkant van de Duke extreem licht is, zal hij voor je gevoel sneller liften dan een supersport bij vol knijpen van de remmen (Brembo vierzuiger!) Dit resulteert in het soms opzij schuiven van de achterkant terwijl, maar alleen in extreem omstandigheden. Na enige gewenning kan hier met een brede glimlach gebruik van maken om je achterblijvers te imponeren.  En tegelijkertijd een mooie handtekening op het asfalt te zetten.

De vering is van het huismerk WP en hier is werkelijk van alles aan af te stellen. Aan de voorkant een upside-down voorvork en achter een monoschock met ingebouwde progressiviteit. Het bekende PDS systeem.  Hierdoor is het link systeem zoals we van de meeste motoren kennen overbodig geworden, dit eist wel wat gewenning bij het vinden van de optimale instelling. Instelbaar zijn de preload, compressie en rebound, zowel voor als achter.

KTM heeft met de Superduke wederom een naked bike neergezet die alle grenzen verlegt. Steeds extremer design, rijwielgedeelte en performance. En dit allemaal in een pakket die hun filosofie alleen maar benadrukt: “Ready to Race”. De Superduke is niet voor mensen die onopvallend willen rijden, of voor mensen die motorrijden een hobby vinden. Nee, de Superduke is voor mensen voor wie motorrijden een ultieme passie is en voor mensen die het uiterste uit hun machine willen halen.

Vergelijkbare artikelen