FANtv-nl-logo-mobile

Buell XB12R Firebolt

De Buell XB12R is de raceversie van de XB12S Lightening, het aggressievere broertje van de XB9S. Deze sportfighter heeft een motorinhoud van 984 cc en kan 109,7 Nm koppel leveren.



Rijgedrag
Het hart van de nieuwe Buell Firebolt XB12R is zijn nieuwe XB1200-motor een 1203 cc lichtgewicht 45°, lucht-/ventilator-gekoeld, brandstof-geïnjecteerde V-Twin gebaseerd op de 984 cc motor die zijn debuut kreeg in de Firebolt XB9R. De XB12R-motor bereikt zijn cilindervergroting via een slagverhoging, van 79.38 mm tot 96.82 mm. Beide motoren hebben een boring van 88.9 mm. De compressieverhouding is 10:1.


 Het stijve aluminiumframe is een lichtgewicht, multifunctionele constructie die zowel dienst doet als massieve ruggengraat voor de motorfiets als een 14-liter (3,1-gallon) brandstofreservoir. Gebruikmakend van het frame om brandstof te dragen wordt het zwaartepunt verlaagd en het traagheidsmoment verminderd, die beide de reactie van de fiets op input van de rijder verbeteren. Massacentralisatie en een zwaartepunt worden verder versterkt door het plaatsen van de demper onder de motor. De massieve aluminium swing-arm dient ook als motoroliereservoir en wordt gesteund door een instelbare Showa-schokdemper.



Het Buell Zero Torsional Load (ZTL) voorremsysteem voedt remkrachten van een zes-zuigerremklauw door een 375 mm binnenste-buitenrotor gemonteerd in de buurt van de wielrand om torsionele belastingen op het voorwiel praktisch te elimineren. Hierdoor is het gebruik mogelijk van een lichtgewicht, zes-spaken gegoten aluminium wiel dat onafgeveerd gewicht en besturingsinertie aanzienlijk vermindert. De voorkant is opgehangen aan een volledig instelbare 41 mm upside-down Showa-vork.


De eindsleutel tot de abnormale soepelheid van beide Firebolt-modellen is een chassisgeometrie die een 21°-balhoofdhoek combineert met 83 mm naloop met een compacte, 1320mm wielbasis. 52 procent van de massa van de motor wordt op het voorwiel gedragen. Het resultaat is een sportmotormotor met de snelle reflexen van een GP-racer, een motor die in een flits een hoek om gaat en een lijn aanhoudt waaraan vele sportmotoren niet kunnen tippen.
Buell InterActive Exhaust vermindert niet het volle, rauwe geluid van de Firebolt-uitlaat. Als onderdeel van het systeem is de diameter van de verzamelleiding vergroot van 38 mm tot 44.5mm. De diameter van het inlaatgasklephuis is vergroot van 45 mm tot 49 mm. Door dit alles kan de XB12R 100 pk (101.4PS / 74,6 Kw) en 81 ft. lbs. (109,7 Nm)koppel leveren.

De motor is voorzien van een nieuwe, volledige instelbare Showa upside-down vork van 43 mm en een volledig intelbare Showa achterschokdemper. De voorvork heeft instelbare compressie, terugslagdemping en is geveerd. De schokdemper achter heeft veervoorspanning, compressie en rebound. Het chassis bestaat uit een aluminiumframe met Uniplanar vibratie-isolatiesysteem.


De voorrem is een 375 mm zwevende schijf met een 6-zuigerremklauw en de achterrem een 240 mm schijf met zwevende remklauw en enkele zuiger.


Design
Wanneer de Firebolt-prestatie en technologie niet voldoende zijn om de rijder in het middelpunt van de aandacht te brengen, zal de vormgeving het werk afmaken. De XB12R is verkrijgbaar in Midnight Black of Racing Red en is voorzien van een grafietgrijs frame en swing-arm, zwart met barnsteenkleurige, grafische elementen achter en op luchthapper, magnesiumtint chin spoiler en koppelings- en nokafdekkingen en barnsteenkleurig windscherm. De gegoten aluminiumwielen ontvangen een exclusief, hoogglans doorschijnend verfproces dat een prachtige barnsteenkleur met natuurlijke variaties in kleur en diepte produceert. De geperforeerde zadelbekleding maakt de premiumlook compleet.


De Firebolt XB9R wordt in een keuze van drie kleuren geleverd: Battle Blue met Oranje logo, Arctic White met Blauwe logo of Arctic White met Oranje logo en vertoont een zilverkleurig frame, swing-arm en gegoten aluminium wielen.










 

Vergelijkbare artikelen