FANtv-nl-logo-mobile

Bandenspanning

Het weggedrag wordt voor een groot deel bepaald door je banden. Een juiste bandenspanning is dan ook erg belangrijk.

Hoe de motor rijdt is afhankelijk van verschillende factoren. De band is één van de belangrijkste. Het is namelijk het enige contact met het wegdek. De wegligging, besturing, vering, demping en benzineverbruik worden beïnvloed door de bandenspanning. Daarnaast heeft de lucht in de band invloed op het draagvermogen van de motor.

Het rijden met de juiste bandenspanning is dan ook van groot belang. Controleer deze regelmatig en doe dat als je banden nog koud zijn. Banden verliezen altijd lucht doordat deze zich door de band dringt, afhankelijk van de buitentemperatuur. Hoe warmer het is, hoe meer lucht een band verliest. Hoe hoog de bandenspanning moet zijn, is te vinden in het instructieboekje of op een sticker op het spatbord of de achtervork.

Een iets te hoge bandenspanning heeft veel minder gevolgen dan een te lage bandenspanning. Het grootste nadeel is dat je minder comfortabel rijdt. Het lijstje van nadelen van een te lage bandendruk is aanzienlijk groter. De gevolgen van een te lagen bandenspanning zijn:

  • Een slechtere wegligging
  • Een slechtere besturing
  • Een slechtere werking van vering en demping
  • Hoger benzineverbruik
  • Mindere wegligging in bochten
  • Hogere temperatuur van je banden
  • Snellere slijtage

Temperatuur
Een band mag maximaal 50 á 60 graden warm worden. Temparaturen boven de 70 graden zijn heel slecht voor een band. Een band moet een goede werktemperatuur hebben. Bij zowel een te warme als koude band heb je geen optimale grip.

Het kan gebeuren dat als je een keer met een te lage bandenspanning gereden hebt waarbij de band oververhit is geraakt, je een nieuwe band moet aanschaffen. Door de hitte kan de olie die bij het productieproces van de band gebruikt wordt, naar het oppervlak van de band komen (blauwe gloed) en daarbij de compound zo veranderen dat de band gevaarlijk en onbruikbaar wordt.

Tags: Bandenspanning