FANtv-nl-logo-mobile

Yamaha FJR 1300

Voor 2006 heeft Yamaha flink gesleuteld aan de FJR modellen. De FJR 1300A heeft een nieuw aërodynamisch bodywork gekregen wat nog meer comfort moet bieden. En er is een nieuw model bijgekomen, de FJR 1300AS. Een variatie op de standaard versie, maar voorzien van een nieuwe Yamaha technologie: de Yamaha Chip Controlled Shift (YCC-S).



Een feature die de Yamaha FJR1300 naar de top moet brengen van meest geavanceerde sport-tourers. Maar we beginnen met de standaard versie. Deze heeft voor 2006 een totaal nieuw bodywork gekregen. Het doel van Yamaha was om het karakter van de FJR te behouden, maar meer comfort in het model te brengen en de look iets moderner te maken.


Afstelling windscherm
Om het comfort  verder te verhogen hebben de ontwikkelaars van het 2006 model ook gekeken naar het windscherm. Het bereik van de ruit is vergroot naar 120mm, 40mm groter dan het 2005 model. Tevens zijn er luchtkanalen onder aan de ruit bijgekomen die de berijder voorzien van frisse lucht en de druk achter het windscherm verlagen.


Langere achterbrug
Voor meer stabiliteit is gekozen voor een langere achterbrug. De nieuwe brug meet van het midden van het scharnierpunt tot het middelpunt van de achteras nu 567mm. Hiermee is hij dus 35mm langer dan die van het 2005 model. Deze 6.5% verlenging geeft een betere rij-karakteristiek.





Nieuwe gebogen radiator
Allebei de nieuwe FJR modellen zijn uitgerust met een nieuwe gebogen radiator en zogenaamde twin-ring ventilatoren. In plaats van de platte radiator met de enkele ventilator die we op het 2005 model zagen. Dit moet de rijeigenschappen op hoge snelheid verbeteren en meer koeling leveren.
Om het comfort verder te verhogen is de grootte van de radiator luchtinlaat vergroot, en er is een nieuwe luchtinlaat onder het instrumentenpaneel bijgekomen. Zo wordt er meer hitte weggenomen bij de bestuurder. Tegelijkertijd hebben de Yamaha engineers hitte isolatie aan het onderste gedeelte van de voorkant van de tank aangebracht om nog meer hitte richting de berijder te verminderen.


Aangepaste versnellings ratio
De 2006 modellen zijn uitgerust met een iets grotere middenversnelling die nu 37 tanden heeft. Eén meer dan de 2005 modellen. Dit heeft een toename van 2.7% in het totale versnellings ratio als gevolg, waardoor de motortoerentallen bij typische cruise-snelheden verlaagd worden en dus meer comfort opleveren.


Verstelbare zithoogte en drie-staps stuurpositie
De 2006 modellen zijn voorzien van een verstelbare zitting die verhoogd of verlaagd kan worden in twee standen en totaal een zithoogte verschil van 20mm kunnen bereiken. Het laatste model heeft ook nog eens een in drie standen verstelbaar stuur waarmee een beweging naar voor en achteren kan worden gemaakt van 11mm.


ABS in combinatie met Combination Brake System
Beide nieuwe FJR modellen zijn uitgerust met ABS in combinatie met een CBS systeem. Dit geeft meer stabiliteit tijdens het remmen. Als nu de achterrem wordt gebruikt wordt automatisch door het ABS CBS systeem de voorrem in verhouding ook meegenomen. Hiervoor gebruikt het systeem de onderste twee zuigers van de rechter vierzuiger remklauw aan de voorkant. Om een gelijkmatige en progressieve rem actie te verkrijgen zijn de twee zuigers in de rechter voorremklauw iets kleiner dan de andere zes zuigers in het remsysteem aan de voorkant. Het ABS CBS remsysteem wordt alleen ingeschakeld als de achterrem wordt gebruikt.




Progressieve gas-pulley
Een heel simpele ingreep met een hoog gevoel van comfort. Door deze aanpassing van de loop van de gaskabel heeft de gashandel in het lage en midden toerengebied een lichter gevoel.


Verbeterde honingraat katalysator en verwarmde O2 sensor
Om te zorgen dat de FJR modellen aan de EURO-3 emissienorm voldoen is er een extra honingraat aangebracht in de katalysator, en het aantal actieve platina en rhodium elementen is verhoogt.
In het controlesysteem is een nieuwe verwarmde O2 sensor aangebracht die de emissie nog nauwkeuriger verminderd door de bezinetoevoer afstelt direct na een start als de uitlaatgassen nog laag van temperatuur zijn.


Nieuw subframe; Zijkoffers nu standaard
Er is tevens een nieuw subframe aan de achterkant geplaatst om de motor gemakkelijker op de middenbok te krijgen. Tevens is hierdoor de breedte van de motor verminderd als er zijkoffers geplaatst worden. Zijkoffers zijn op de nieuwe 2006 modellen standaard.


Verdere nieuwtjes
Het omvangrijke instrumentenpaneel geeft een hoop informatie en heeft nu ook een nieuwe versnellings-positie indicator. Voor 2006 hebben de meters een nieuw zilveren frame gekregen. Dit ziet er mooier uit, maar ze zijn nu ook iets beter te zien.
Samen met het nieuwe bodywork hebben de beide FJR modellen voor 2006 ook nieuw ontworpen koplampen en een nieuw achterlicht. Op de 2006 modellen is nu ook een gemakkelijk bereikbaar koplamp afstelmechanisme te vinden.
Andere veranderingen zijn de witte voor en achterlicht knipperlicht covers, nieuw ontworpen achteruitkijk spiegels die horizontaal intrekbaar zijn.
Op de FJR 1300AS zijn verwarmde handgrepen standaard uitrusting.




FJR1300 AS
De eerste semi-automatische motor ter wereld, uitgerust met het Yamaha Chip Controlled Shift systeem (YCC-S). Dit systeem is een grote vooruitgang in motorfiets design en is ontworpen om het rijden op de FJR 1300 nog comfortabeler te maken. Aan de buitenkant is het enige verschil tussen de handgeschakelde modellen en de AS versie de koppelingshendel. Die is er namelijk niet op de AS versie. Om van versnelling te veranderen op de FJR 1300AS kan de berijder de schakelaar op de linker handgreep of het voetpedaal gebruiken. Het YCC-S systeem behelst twee electronisch gestuurde mechanismen. Een voor de bediening van de koppeling en de ander om te schakelen. De hele schakelhandeling wordt bestuurd door een speciale ECU die de ideale manier bepaald om te schakelen. Schakelhandelingen vinden plaats binnen 0.1 – 0.2 seconden na het commando van de bestuurder.


Het voordeel van YCC-S
Wat we wel even moeten verduidelijken is dat het systeem geen automatische versnellingsbak is. Het systeem heeft nog steeds input nodig van de berijder. Zo heb je als berijder nog steeds de volle controle over wanneer het schakelen plaatsvindt. Alleen de fysieke handeling van de koppeling inknijpen en het schakelpedaal bedienen is geëlimineerd. Wat we allemaal wel weten is dat op stukken waar veel geschakeld moet worden de linkerhand en linkervoet veel te verduren krijgen, en als je al een tijdje op de motor zit begint de boel soms wel eens te verkrampen. Met dit systeem behoort dit leed tot het verleden. Je kunt je volle aandacht houden bij de lol van het motorrijden.


Het YCC-S systeem
Het YCC-S systeem is in weze hetzelfde systeem wat je ziet in F1 wagens en een aantal dure sportwagens. Yamaha heeft dit systeem echter helemaal aangepast om verwerkt te kunnen worden in een tweewieler. Het hele systeem weegt maar 4 kilo en is in het kader van handelbaarheid dicht bij het centrale massapunt geplaatst.