Mercedes SL-klasse (2006)
Mercedes presenteert op de autotentoonstelling van Genève eind februari de vernieuwde Mercedes-Benz SL-klasse.
De roadster is op het gebied van techniek, design en motoren aangepast. De SL-Klasse is er voortaan met nieuwe V6- en V8-motoren, evenals een krachtiger V12.
Motoren
De nieuwe V8-motor van SL 500 heeft een maximaal vermogen van 285 kW/388 pk en een koppel van 530 Nm. De 5,5-liter achtcilinder sprint van 0 tot 100 km/h in 5,4 seconden (zijn voorganger deed dit in 6,2 seconden). Ondanks de vermogenstoename is het gemiddelde brandstofverbruik gelijk gebleven: 12,2 liter per 100 kilometer.
Ook de zescilinder in de SL 350 is volledig nieuw en heeft een vermogen van 200 kW/272 pk. Het gemiddelde verbruik is 10,3 liter per 100 kilometer. De SL 350 accelereert in 6,6 seconden van 0 tot 100 km/u, ruim een halve seconde sneller dan zijn voorganger.
Het topmodel uit de S-klasse is de SL 600 met de V12 biturbo-motor. Het maximumvermogen en koppel namen toe tot respectievelijk 380 kW/517 pk en 830 Nm. Met deze krachtige twaalfcilinder sprint de SL 600 in 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u.
Alledrie de motoren uit de SL-klasse zijn uitgerust met een nieuw uitlaatsysteem. Mercedes-Benz rust de V6- en V8-modellen standaard uit met de 7G-TRONIC zeventraps automaat. Het ABC (Active Body Control) veringsysteem werd voor de vernieuwde SL-klasse verder verfijnd. ABC is standaard op de SL 500 en SL 600 en als optie leverbaar voor de SL 350.
Design
De carrosserie onderging slechts subtiele wijzigingen. Opvallend zijn de drie grote luchtinlaten in de nieuwe voorbumper met een geprononceerde V-vorm en de mistlampen met chromen randen. Daarnaast heeft de SL-Klasse een nieuwe, matzilver gespoten grille met drie lamellen en chromen accenten. Ook de achterlichtunits zijn gerestyled.
Vanaf maart 2006 staat de SL in de showroom van de officiële Mercedes-Benz-dealers.