FANtv-nl-logo-mobile

Marktaandeel hybrideauto's verviervoudigd

Twee procent van alle nieuwe auto's die in Nederland verkocht worden heeft een hybride-aandrijving.


De populariteit van hybrideauto's is explosief gestegen. In de eerste helft van het jaar 2008 verviervoudigde het marktaandeel van de auto's met een combinatie van een verbrandings- en een elektromotor. Twee procent van alle nieuwe auto's heeft nu zo'n hybride-aandrijving. Intussen is er een einde gekomen aan de jarenlange opmars van de diesel.



De forse groei voor de hybrideauto's is te danken aan het nieuwe, gunstige fiscale regime. Zo hoeven bestuurders van een auto van de zaak die minder dan 110 gram CO2 per kilometer uitstoot, sinds 1 januari nog maar 14 procent in plaats van 25 procent van de catalogusprijs bij hun inkomen op te tellen. Ruim de helft van de verkochte hybrideauto's is dan ook een lease-auto.

Het marktaandeel van dieselauto's daalt voor het eerst in jaren. Aan het einde van 2007 was 28,7 procent van de verkochte auto's uitgerust met een dieselmotor. Eind juni 2008 was dat 25,5 procent. Vooral in het D-segment, de middenklassers, wordt weer vaker voor benzinemotoren gekozen.



Het marktaandeel van LPG kruipt door de hoge prijzen van benzine en diesel weer uit het dal. Ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar is de verkoop van auto's met een LPG-installatie 9 procent gestegen. Het marktaandeel van LPG in de nieuwverkopen is nu 1,6 procent, en dat staat voor 4.673 registraties. Uit cijfers van VWE blijkt dat in de eerste zes maanden van dit jaar nog eens 4.000 automobilisten achteraf een LPG-installatie in hun auto lieten bouwen.