FANtv-nl-logo-mobile

Energiezuinig met een HID-lamp

Er zijn een hoop verschillende lampen. Zo heb je de ouderwetse gloeilamp, de spaarlamp en de halogeenlamp. Tegenwoordig bestaat er een veel zuiniger alternatief: de HID-lamp.



Je ziet ze tegenwoordig steeds meer op auto's, duikers nemen een HID-lamp mee het water in en ze zitten in lantaarnpalen op de snelweg. High Intensity Discharge-lampen, oftewel hoge druk gasontladingslampen. In deze lampen zit geen gloeidraad, maar een glazen houder met een edelgas onder hoge druk. Hierbij kun je denken aan gassen als kwik of xenon. Als je elektriciteit door de HID-lamp stuurt gloeit het gas op en ontstaat er een vlamboog. Deze manier van verlichten is veel zuiniger dan de bestaande lampen doen en het zorgt voor een mooi witte kleur licht. Zo kun je qua energieverbruik en lichtsterkte een 10 Watt-gasontladingslamp vergelijken met een 50 Watt-halogeenlamp. De HID-lamp gaat ook nog eens zes tot tien keer langer mee.



Kurkentrekker
De introductie van de HID-lamp verliep niet vlekkeloos. De lampen hadden nogal last van instabiliteit. De vlamboog die ontstond als er energie door de lamp werd geleid begon in een kurkentrekkervorm te bewegen. Dit was niet goed, want door de enorm hoge temperatuur in de brander (5000 graden Celsius) was er kans dat het glas zou smelten.


André Kuipers
Onderzoekers dachten dat het aan de zwaartekracht zou kunnen liggen. Daarom besloten Philips en de Technische Universiteit Twente om het in de ruimte te laten testen. Dat gebeurde in 2004. De Nederlandse astronaut André Kuipers ontdekte tijdens zijn missie dat er in een gewichtsloze situatie geen kurkentrekkervormige vlamboog ontstond.


Niet egaal
Maar er was nog een probleem. Tijdens eerdere tests bleek het licht niet één kleur had. De lamp gaf wel wit licht, maar met blauwe vlekken ertussen. Onderzoekers namen aan dat dit te maken zou hebben met magnetische effecten. Dat is vervelend, want om de lamp te gebruiken voor o.a. auto-, sport- en theaterverlichting moet een lamp een egale kleur licht weergeven.


  


Spoelen om de houder
Er werd dus iets bedacht om de problemen met zwaartekracht en de magnetische effecten op te lossen. Om de gasontlading als het ware magnetisch op te sluiten werden er spoelen die om de glazen houder geplaatst. Nu ontstond er net zoals in de ruimte een rechte vlamboog en gaf de lamp een egale kleur wit licht. Dit licht is drie keer sterker dan halogeenlicht en is daarom goed te gebruiken voor autoverlichting. Let maar eens op, er zijn ondertussen genoeg auto's die ermee rijden.


Duur
HID-licht wordt voor steeds meer toepassingen gebruikt. Stadions worden ermee van licht voorzien, beveiligingsbedrijven hebben zaklantaarns met dit licht en om de bodem goed te kunnen zien gebruiken professionele duikers ook HID-lampen. Het enige nadeel ervan is dat de lampjes op dit moment nog erg duur zijn, dus zal het in en om het huis nog niet veel gebruikt gaan worden. Misschien komt daar binnen enige tijd verandering is, als de HID-lampen beter betaalbaar zijn.

Vergelijkbare artikelen